ברק: נתניהו וממשלתו חלשים - להפיל אותם

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר נשא נאום תקיף בכנס הרצליה, שבו מתח ביקורת נוקבת על ההנהגה הנוכחית וקרא לה להתעשת "ולחזור מיד לפסים" ■ לדבריו, "מובילים אותנו זה יותר משנה ראש ממשלה וממשלה, שהיא חלשה, רופסת וקולנית"

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, נשא הערב (ה') נאום בפני כנס הרצליה. נאומו תקיף במיוחד וממשיך את הקו הביקורתי שנוקט ברק לאחרונה. ברק אמר כי "מובילים אותנו זה יותר משנה ראש ממשלה וממשלה, שהיא חלשה, רופסת וקולנית, גם על פי בכירים מבין חבריה, מתעתעת וקיצונית, שנכשלת שוב ושוב, בהבטחת הביטחון, מקעקעת את רקמת הדמוקרטיה בישראל, כושלת בניהול היחסים עם ארצות הברית ובייצוב מעמדה של ישראל בעולם, מחמיצה שוב ושוב הזדמנויות מדיניות, ומשותקת מפעולה לניהול יעיל של הסכסוך גם בהיעדר 'פרטנר'.

לדבריו, כל זאת "משום שמה שעומד באמת בראש סדר העדיפויות של נתניהו וממשלתו היום, איננו ביטחון ישראל, ואיננו שמירת הדמוקרטיה, ואיננו אחדות פנימית בעם - אלא קידום זוחל וערמומי, מבלי להודות בכך, של אג'נדת 'מדינה אחת' מהירדן לים - אג'נדה המהווה איום ישיר על עצם זהותה ועתידה של ישראל ועל הפרויקט הציוני כולו".

הוא הסביר כי זוהי ממשלה נבחרת, אולם ממנה חובה לדרוש דין וחשבון. "המאזן עד כה מחמיר והולך ושורתו התחתונה מדאיגה ביותר- בתוכנה ובכיווניה כאחד. נדרשת לישראל מנהיגות אחרת, האוחזת במצפן ולא בשבשבת ובתרמילה מגילת העצמאות ולא, חלילה, 'תורת המלך'. מכאן, אני קורא לממשלה להתעשת. ולחזור מיד אל הפסים. אם לא תעשה כן יהיה על כולנו לקום ממקומות מושבינו, הנוחים והפחות נוחים- ולהפילה, דרך מחאה עממית ודרך פתק הבוחר - לפני שיהיה מאוחר מדי".

ברק פתח את דבריו בסקירת עוצמתה של ישראל ואיכויותיה כמדינה. "העם שלנו - מימין ומשמאל - הוא עם טוב. דינמי, יצירתי, מסתגל לקשיים, בוטה ועדיין חושב ומוכן להקריב ולפעול", אמר. "יש גאווה במדינה, ב צה"ל , בדגל ובהמנון". אלא שעל פי ברק, "הבעיה המטרידה ביותר היא שאין שיח על המטרות, העתיד, לאן אנחנו רוצים ולהגיע ואיך? אין לנו חזון משותף, וכידוע, 'באין חזון ייפרע עם'".

ברק טען כי על הנהגת המדינה לפעול עבור חזון שבמסגרתו ישראל תהיה "מדינה חזקה, בטוחה בעצמה וחברת מופת". אולם, את ההנהגה הנוכחית בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו - שבממשלתו כיהן בשנים 2009-2012 כשר ביטחון - הוא מאשים בכך שהיא "מובילה ממש להפך".

לדבריו, "אנחנו רואים יום-יום אצל הממשלה והעומד בראשה פסיביות, חרדה, שיתוק - במקום ביטחון עצמי, אומץ וכוח להחליט ולפעול. אנחנו רואים קורבניות טבולה ברחמים עצמיים - במקום תחושה גאווה. רואים פיצול ופילוג, הסתת איש ברעהו, גישת 'סכסך ומשול' - במקום טיפוח אמתי של אחדות העם, לצד הזכות לחלוק זה על זה. כל זה מתרחש בניגוד לאינטרס הלאומי, על חשבון כלל האזרחים, בניגוד אפילו לאינטרס של בוחרי הליכוד והימין, בניגוד לצורכי הביטחון שלנו ותוך דרדור מצבה הבינלאומי של ישראל".

ברק אמר כי הסיבה לתהליכים היא "השתלטות עוינת" על ממשלת ישראל. לדבריו, "ממשלת הימין של השנה האחרונה אינה ממשיכת דרכם של ז'בוטינסקי ובגין. גרעין פנאטי של אידיאולוגיה קיצונית השתלט על הליכוד, תוך ניצול פרצות בחוקת הפריימריז, ו'טיהר' את הנהגת הליכוד מכל מי שערכי הדמוקרטיה היו חשובים לו יותר מפופוליזם או הישג רגעי. האג'נדה שלהם הפכה למובילה - כאשר ההנהגה הפורמלית נגררת אחריהם".

ברק הוסיף כי "המציאות החיצונית באזור ובעולם, אכן קשה ומאתגרת - ולא באשמת הממשלה. מוסלמים טובחים במוסלמים, בהיקף שלא נודע כמותו בעת החדשה. טרור מתפשט בכל רחבי העולם. אמריקה נתפסת כנחלשת, אירופה מיטלטלת בתוך משבר רב-ממדי. הפלסטינים רחוקים מלהיות פרטנר אידיאלי, והתשובה לטרור מתוך אוכלוסיות מעורבבות זו בזו, אינה פשוטה כלל וכלל".

אלא שלטענת ברק, הממשלה אמנם צודקת בדיאגנוזה שלה של המצב, אבל טועה לחלוטין בפתרונות שהיא מציעה. "מה קורה - נתפס נכון. מה צריך לעשות - שגוי לחלוטין. פה בוקעות אלינו מבעד למסך העשן וכישרון התעתוע, תשובות שגובשו דרך הפילטר של אג'נדה קיצונית ומסוכנת, שעשויה לסכן את עתיד הפרויקט הציוני כולו. נתניהו וממשלתו שקעו בהלך רוח של פסימיות, פסיביות, חרדה וקורבניות. זהו היפוך גמור של האתוס הציוני, שעיקרו היה ונותר - לקחת את גורלנו בידינו, גם תוך לקיחת סיכונים".

"אף מנהיג אינו מאמין לאף מילה של נתניהו וממשלתו"

ברק חזר על דברים שאמר לאחרונה, על כך ש"בבירות העולם - בלונדון ובוושינגטון, בברלין ובפריז, במוסקבה ובבייג'ינג - אף מנהיג אינו מאמין עוד לאף מילה של נתניהו וממשלתו". לדבריו, ידידי ישראל חושדים כי מטרת הממשלה, למרות הצהרות נתניהו כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות, היא "להחזיק בשטחים שנכבשו ב-1967 לנצח, ולהמשיך בזהירות בבנייה בכל ההתנחלויות, על מנת לייצר עובדה בלתי הפיכה".

מימוש המטרה הזו, הזהיר ראש הממשלה לשעבר, "יביא בהכרח, וזאת היא מילת המפתח של הדיון כולו - ל'מדינה אחת' - שתהיה או מדינה אפרטהייד שהעולם כולו ינדה ושסופה קריסה, או מדינה 'דו לאומית' שבה תוך דור או שניים יהיה מיעוט יהודי, עם סבירות גבוהה למלחמת אזרחים". שתי האפשרויות הללו, הוסיף ברק, הן "סופו של המפעל והחלום הציוני". לדבריו, "במאה ה-21, העולם כולו - לא רק ארצות הברית ואירופה, אלא גם הכוחות העולים כגון סין, הודו ורוסיה - לא יקבלו בשום מצב 'אוטונומיה לפלסטינים' ולא את תזת 'מדינה יהודית אחת' מהירדן עד הים. הם יקבלו 'מדינה אחת' אך ורק אם זו תהיה מדינה כל אזרחיה, ומי מאתנו רוצה את זה?".

ברק הוסיף כי נתניהו וממשלתו עוסקים ללא הרף ביצירת מצג-שווא של איום קיומי על ישראל, כדי להצדיק את כל המהלכים הללו בזירה הפנימית. "אני יכול לומר בוודאות שאין כיום איום קיומי על ישראל", אמר ברק, אמירה המצטרפת לדברים דומים שאמר כמה שעות קודם לכן ממשיכו בתפקיד, שר הביטחון לשעבר משה יעלון. בדומה ליעלון, שהאשים את נתניהו בהגזמות בתחום הביטחוני, גם ברק הדגיש כי ישראל המדינה החזקה ביותר באזור, וכי צה"ל ערוך להתמודד עם כל האיומים, שאף אחד מהם אינו מהווה איום קיומי על מדינת ישראל.

ברק הוסיף כי נטייתו של נתניהו להשוות את אויבי ישראל להיטלר ולנאצים, כפי שעשה הן בנושא האיראני והן בנושא הפלסטיני, "היא זילות השואה בשיאה". לדברי ברק, "מצבנו רציני גם ללא היטלר, אך ישראל מכוח עוצמתה יכולה לפעול בביטחון עצמי כדי לפתור את הבעיות הביטחוניות והמדיניות שבפניה, גם אם זה ייקח זמן. לפתור - במעשה, בלי חרדה, בלי פחד ועם חזון ותעוזה".