"הכנה נכונה יכולה לשפר דרמטית את הסיכויים להתקבל לעבודה"

איתי משיח שהקים את מכללת SVCollege מספר כיצד הוא מדריך את הבוגרים שלו להתכונן לראיונות עבודה ומה הוא עשה כדי להכניס אותם לחברות היי-טק

איתי משיח / צילום: נתן משיח
איתי משיח / צילום: נתן משיח

"הכל אפשרי" ו"כל אחד יכול" הם חלק מהמשפטים (או, אם תרצו, הקלישאות), שקפצו לי לראש בסיומה של השיחה עם איתי משיח. משיח הקים את מכללת SVCollege לאחר שעבר שנים רבות בחברות היי-טק שונות. "עבדתי ב-8 חברות שונות, התחלתי בתור מפתח, עברתי לבדיקות תוכנה ואחרי זה לתפקידי ניהול. בתפקיד האחרון הייתי דירקטור של מחלקת בדיקות תוכנה. בשלב מסוים החלטתי שמיציתי. מתישהו במהלך העבודה, כשראיתי שהמקצוע הזה, QA, מאוד פשוט יחסית התחלתי ללמד חברים, קרובי משפחה ומכרים וככה הגעתי להחלטה להקים את המכללה". 

"ובנוסף, לימדתי אותם עוד משהו - איך להתראיין ולמצוא עבודה. השיא היה כשהגיעו אליי אנשים ממכללות אחרות ואני עזרתי להם למצוא עבודה", מספר משיח בשיחה עם "גלובס" על תחילת הדרך. 

- מתי הקמת אותה? 

"הקמתי אותה לפני קצת יותר מ-3 שנים. התחלתי מלימודים של אחד על אחד. הלימוד הוא מאוד מאוד פרקטי בגלל שהגעתי מהתעשייה וראיתי הרבה שיטות עבודה, החלטתי ללמד את התכל'ס, את מה שבאמת צריך בחוץ. הרעיון של בדיקות תוכנה, QA, הוא לבדוק את התוכנות והאפליקציות למיניהן לפני שהן יוצאות לשוק, כלומר לפני שהן עולות לאוויר . כשהקמתי את המכללה שאלתי למה שיגיעו דווקא אליי? מה מייחד אותי? " 

- והתשובה? 

"יש כמה חלקים. ההכשרה מחולקת לקורס בבדיקות תוכנה וקורס בדיקות תוכנה למובייל. הכל מאוד מעשי. יש 6-8 תלמידים במחזור, קבוצות קטנות. וכמובן העניין של עזרה במציאת עבודה בדרך הייחודית שלנו". 

- כמה זמן זה מחזור? 

"בערך חצי שנה. פעם בשבוע, שלוש שעות. זה מתאים לאנשים עובדים, לומדים, בעלי משפחות. בכוונה זה תוכנן לקבוצות קטנות, כי שמתי לב שככה אנשים יותר מרוכזים ולומדים יותר טוב. כשאני למדתי זה היה בקבוצה גדולה ולא ניתנה תשומת לב מספקת לכל תלמיד, ולכן החלטתי לפתוח מכללה שבה לומדים בקבוצות קטנות". 

"אגב, ככה גם התלמידים סופגים מההתחלה את האווירה של ההיי-טק. כמו בחדרי ישיבות למעשה. לומדים פה ברמה מאוד גבוהה ושיעורי הבית שהם מקבלים הם ברמה עוד יותר גבוהה, בכוונה".

"לדעת מה זה מחשב ואנגלית ברמה בסיסית"

 - יש לכם דרישות מקדמיות? 

"קצת. תלמיד צריך לדעת מה זה מחשב וצריך לדעת אנגלית ברמה בסיסית. זהו. יש לנו תלמידים בלי בגרות. אנחנו מלמדים אותם להקים מערך בדיקות תוכנה מאפס, לא להיות עוד אחד מצוות. אנחנו מלמדים אותם איך למצוא פתרונות לבעיות". 

- מה בנוגע למציאת עבודה? 

"עקב הניסיון שלי והרקע שלי אני יודע מה חברות מחפשות. החלטתי שאנחנו נשלם לבוגרים שלנו כסף ונסדר להם סטאז' בחברה". 

- איך? 

"יצרנו קשר עם חברות סטארט-אפ ושאלנו אותם אם הם צריכים עובד שיעבוד בחינם, כשלמעשה אנחנו נשלם לו ולא החברה הקולטת. אז הבוגרים שלנו הולכים ועובדים בחברת היי-טק וככה מקבלים ניסיון ראשוני וקל להם יותר להתקבל אחר כך לחברות אחרות. יש להם כבר ניסיון ברזומה. אגב, חלקם ממשיכים באותה חברה". 

- מתי התחלתם עם זה? 

"לפני קצת יותר משנה. זה התחיל כניסיון כשראינו שהבוגרים שלנו נתקלים בבעיה כשהם באים לחפש עבודה בגלל שאין להם ניסיון. לאחר מכן שמנו לב שלמעלה מ-80% מהחברות שמעסיקות את הבוגרים שלנו לכמה עשרות שעות בתור ניסיון ממשיכות להעסיק אותם כי הן מאוד מרוצות. וגם אם החברה לא קיבלה את הבן אדם הוא מגיע לכאן ועובר תהליך אישי עם כל הצוות". 

- כמה אנשים אתם בצוות? 

"ארבע וחצי. יש מישהו בחצי משרה. אגב כל מי שעובד כאן למד כאן. הבסיס של המכללה זה שאנשים שבאים ומשקיעים מזמנם ומכספם ימצאו עבודה ימצאו עבודה אחר כך. אז מתחיל תהליך אישי פרטני שהוא בעצם אימון לקראת ראיונות עבודה. אני יודע מה הולכים לשאול אותו ומה הוא צריך להגיד ואיך להתנהג. אנחנו עושים לו כאן סימולציות לקראת הראיונות". 

- מה למשל?

"זה מתחיל מזה שהוא צריך ללמוד להציג את עצמו נכון. למשל כשמבקשים ממנו להציג את עצמו, לספר על עצמו, הוא צריך לדעת לספר דברים מעניינים ולא לשפוך את קורות החיים. יש אנשים עם יכולות מופלאות אבל הם לא יודעים להציג את הדברים שהם באמת טובים בהם. צריך להיות ענייני וממוקד. הכל מאוד מאוד מובנה וברור. יש כאן בעצם אימון גם על התת-מודע. הבוגרים שלי באים בגישה של באתי לבדוק ואם אתם תמצאו חן בעיני אני אשקול להצטרף אליכם". 

"אנחנו נותנים כלים איך להפוך את הריאיון לשיחה. המועמד בא ושואל את המראיין שאלות ברמה גבוהה ואז המראיין צריך להחזיר תשובות ראויות וככה נוצר בעצם שיח. יש כל מיני טכניקות ושיטות. בסופו של דבר הכנה נכונה לריאיון יכולה לשפר דרמטית את הסיכויים להתקבל לעבודה". 

"איך תתקבל לכל עבודה שתרצה"

בימים אלה ממש עומד משיח להוציא לאור ספר בהוצאת רב מכר שמסכם את הניסיון הרב שצבר בתחום של חיפוש ומציאת עבודה, כתיבת קורות חיים נכונה והכנה לריאיון עבודה. 

- מתי הספר יוצא? 

"ממש בקרוב. עכשיו הוא עובר עימוד". 

- מה שם הספר? 

"לספר קוראים "איך תתקבל לכל עבודה שתרצה". הספר מדבר על ההכנה הנפשית, על איך לכתוב קורות חיים נכון, איך להתלבש לריאיון, איך לעשות תחקיר לפני ריאיון ועוד הרבה עצות חשובות. אגב עוד מעט יוצא ספר נוסף בסדרה שמתמקד יותר בראיון העבודה עצמו כמו איך לענות למשל על שאלות שאתה לא יודע את התשובה עליהן". 

"הספר מיועד לכל אלה שרוצים לשדרג את עצמם, להתקבל לעבודה חדשה, וגם כמובן לכאלה שאין להם מספיק בטחון עצמי. ויש כמובן הרבה מאוד אנשים כאלה". 

- מה כותבים הבוגרים שלך בקורות חיים? 

"רק מה שצריך. מאוד ממוקד. ואם הבן אדם מבוגר מדי אז לא כותבים בכלל שנת לידה. בעיקרון שם, טלפון, מייל ואחר כך השכלה וניסיון. זה צריך להיות עמוד אחד עם הרבה לבן באמצע. ומדגישים את מה שרוצים שהמראיין יראה". 

- באמת? 

"כן. למראיין יש בערך 10-12 שניות לעבור על קורות החיים של כל מועמד ומה שנראה לו הוא שם בערימה ובודק את זה אחר כך. יש לו ערימה גדולה שהוא צריך לבדוק ובשלב מסוים נמאס לו מזה. ואז עושים סימולציות של ראיונות שכוללים הכל ועד שהוא לא מקבל אישור שהוא מוכן הוא לא יוצא לראיונות עבודה". 

- כמה זמן לוקח להתכונן? 

"בדרך כלל 2-3 פגישות". 

- יש לך מידע פנימי על חברות שמחפשות עובדים? 

"ברור. יש לי הרבה בוגרים ותיקים שכבר עובדים וחלקם מחפשים עובדים אז הם פונים אליי כי הם מעדיפים להעסיק בוגרים טריים שלנו". 

- אוקיי. מה השלב הבא? 

"אנחנו דורשים מתלמיד שלנו שמחפש עבודה לעשות תחקיר מעמיק על החברה והמראיין לפני שהוא מגיע לראיון העבודה. הוא עושה תחקיר מסודר שגם עובר בדיקה שלנו. חשוב לדעת למשל ליצור כימיה עם המראיין. אנחנו מלווים אותו עד שהוא חותם על חוזה עבודה, ולא משנה כמה זמן זה לוקח". 

- רוב התלמידים שלכם הם אנשים עובדים? 

"הרוב הגדול הם אנשים עובדים שרוצים להתקדם בחיים או לעשות הסבה מקצועית. אנחנו מעדיפים אנשים עובדים בגלל שאנשים רעבים ללחם הרבה יותר קשה להם למצוא עבודה כי בתת מודע הם משדרים שהם במצוקה ומעריכים את עצמם נמוך. יש גם אנשים שסיימו קורס והתחילו לעבוד ובשלב מסוים חוזרים אלינו להתייעצות כיצד הם יכולים להתקדם בעבודה ולשדרג את עצמם". 

- כמה עולה הקורס? 

"זה משתנה. יש מחזורי ערב, מחזורי בוקר, ימי שישי. זה בין 13 ל-19 אלף שקל בערך לקורס של חצי שנה. זה מודולרי, אנחנו מתאימים לכל אחד את מה שמתאים לו וחשוב לנו שאחרי הקורס הבוגר שלנו ימצא עבודה במשכורת טובה ולא סתם עבודה. אנחנו מכוונים גבוה". 

- תוך כמה זמן עובד טוב יכול לשדרג את עצמו? 

"תוך שנתיים אפשר לשדרג את השכר ב-40%-50%. כלומר אם מישהו מתחיל במשכורת של 10,000 שקל הוא יכול תוך שנתיים להגיע ל-14-15 אלף שקל. אגב את האימון אני עושה לכל מיני אנשים ולא רק לבוגרים שלנו, ולא רק בתחום ההיי-טק. אנחנו מלמדים גם איך לבקש העלאת שכר למשל". 

- תן דוגמא. 

"הגיעה בחורה שרצתה לעבוד בתור פקידה אז במקרה היה לי קשר עם חברת היי-טק מסויימת באותו זמן וסידרתי לה שם ריאיון. היא הייתה חסרת ביטחון לחלוטין אז לימדתי אותה איך להציג ולמכור את עצמה והיא התקבלה. אם אתה לא תדע איך למכור את עצמך אף אחד לא יעשה את זה בשבילך. אגב 80% מהריאיון זה בכלל עבודת בית לפני הריאיון, לעשות עבודת מחקר יסודית על החברה ועל המראיין". 

- מה עוד אתם עושים במכללה? 

"התחלנו לאחרונה להכניס קורס אוטומציה. אנחנו תמיד משתדלים להיות עם היד על הדופק ולהתחדש. אף מחזור לא דומה לקודמו. אנחנו גם שואלים את הבוגרים שלנו שעובדים בחברות לגבי החידושים האחרונים. למשל קורס המובייל אצלנו אנחנו מתייחסים אליו כתחום בפני עצמו". 

- אתם יושבים בפתח תקווה. מגיעים אליכם מכל הארץ? 

- "כן. הגיעו אלינו אנשים מאיזור חיפה וגם מהדרום, מדימונה". 

- יש ביקוש גבוה לעובדים בתחום בדיקות התוכנה? 

"יש ביקוש עצום מכיוון שכל מוצר חדש שמישהו פיתח ורוצה להוציא אותו לשוק, מישהו צריך לבדוק את זה לפני כן. תחום המובייל כמובן צומח בצורה מאוד חזקה".