אישום: רצח את אמו לאחר שביקשה ממנו לעזוב את דירתה

מרים אילתי מקיבוץ מחניים הודיעה לבנה חן כי לא תמשיך להשכיר לו את הדירה ■ לפי האישום, בתגובה לכך הוא חנק אותה למוות ■ אשתו הואשמה בהונאה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

אישה בשנות ה-70 לחייה מקיבוץ מחניים, שגופתה נמצאה במיטתה לפני חודשיים, נרצחה לכאורה על-ידי בנה על רקע סכסוך על דירה בבעלותה - כך הותר הבוקר (א') לפרסום.

היום הגישה פרקליטות מחוז צפון לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום בתיק נגד חן אילתי בגין רצח אמו מרים. כמו כן, הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד רעייתו, פלישיה אילתי, בת 34, בגין עבירות של הונאה בכרטיס חיוב ושיבוש הליכי משפט.

המקרה אירע ב-13 באפריל, כשחוקרי מחלק הרצח ביחידה המרכזית של מחוז צפון קיבלו דיווח על מוות טבעי שהתרחש בקיבוץ מחניים. חברת הקיבוץ, מרים אילתי, נמצאה בשעות הבוקר במיטתה כשהיא ללא רוח חיים. צוותי הרפואה שקבעו את מותה לא מצאו סימני אלימות על גופתה, והמוות הוגדר תחילה מוות טבעי.

אלא שכבר בזירה העלו בתה של המנוחה ובעלה תהיות בפני קצין המשטרה, לפיהן אין מדובר במוות טבעי. השניים סיפרו על חששותיהם כי לנאשם חן, אדריכל במקצועו ומרצה במכללת תל-חי, ורעייתו פלישיה, המתגוררים בדירה שבבעלות האם בקומה שמעל לדירתה, יש קשר לאירוע.

על רקע חששות אלה ביקשה הבת של המנוחה לבצע נתיחה שלאחר המוות בגופתה של האם. התנגדותו של הנאשם לנתיחת גופת אמו חיזקה את חשד המשטרה בו.

תוצאות נתיחת הגופה העלו כי אילתי נרצחה. בגופתה של המנוחה נמצאו סימני חנק ושברים בעצם הלשון שגרמו, לפי כתב האישום, למותה. כמו כן התגלו שברים בצלעות ובאגן של המנוחה. חוקרי מחלק הרצח של היחידה המרכזית במחוז צפון חזרו לזירה ביחד עם צוותי המעבדה לזיהוי פלילי והחלו באיסוף הראיות בניסיון להתחקות על שאירע בשעות שקדמו לרצח.

לאחר מכן הבינו חוקרי המשטרה כי החשש שהעלו בפניהם בתה ובעלה של המנוחה נגד האח ורעייתו ככל הנראה לא היה תלוש מהמציאות. על-פי כתב האישום, בימים שקדמו לאירוע נגנב כרטיס האשראי של המנוחה בזמן שכלתה פלישיה אילתי השתמשה בו.

בשלב זה התברר כי היחסים בין האם לבנה ולכלתה היו כנראה מתוחים מאוד על רקע מצוקתם הכלכלית. שני הנאשמים התגוררו בקומה העליונה, מעל לדירתה של המנוחה, בדירה ששכרו ממנה. על-פי החקירה, שעות לפני הרצח, בשעות הערב הגיע הבן לדירתה של אמו, הסביר לה על מצבו הכלכלי הקשה, במסגרתו חזרו בחשבונו חיובים, וביקש ממנה את עזרתה.

אלא שלפי האישום האם הבהירה לבנה כי היא אינה יכולה לעזור לו. היא אמרה כי לא תוכל להאריך את חוזה השכירות עמו, ולכן היא מבקשת ממנו לעזוב את הדירה שבה הוא גר עם רעייתו ושלושת ילדיו, בני 4, 8 ו-10.

על-פי כתב האישום, בתגובה לסירובה ולבקשתה לעזוב את הדירה, הכה הבן את אמו נמרצות, שבר לה את עצם הלשון וחנק אותה עד שמתה.

אשתו של הנאשם חשפה: "ראיתי את בעלי רוכן על גופת אמו"

ימים אחדים אחרי שהמשפחה סיימה לשבת שבעה על האם, עצרה המשטרה את אשתו של הבן, פלישיה. "בהתחלה היא לא דיברה, אבל בשלב כלשהו היא נשברה בחקירתה והודתה כי היא בזמן שהייתה בדירתה, היא שמעה צעקות מבית חמותה, ירדה למטה וראתה את בעלה רוכן על גופת אמו", אמר רפ"ק אייל הררי, ראש מחלק רצח ביחידה המרכזית של מחוז צפון.

רפ"ק הררי סיפר היום בבית המשפט: "מדובר בנחקר מניפולטיבי שלא שיתף פעולה בחקירתו, טשטש את הזירה בסמוך לרצח והעמיד פנים של אדם כאוב".

לדבריו, הנאשם סיפר לחוקרים כי אשתו היא זאת שרצחה את אמו, אך לבסוף היא זו שנשברה בחקירתה, הפלילה את בעלה ושחזרה את המקרה.

כלתה של המנוחה סיפרה עוד בחקירתה כי היא ובעלה ראו שהאם לא נושמת, ניסו להרים את ידה של האם, אולם זו נשמטה.

על-פי כתב האישום, בנה של המנוחה ביקש מאשתו שתסייע לו לקחת את אמו למיטתה, מתוך רצון ליצור מצג-שווא לפיו האם נפטרה בשנתה. על-פי כתב האישום, גם במהלך הימים שבה ישב הנאשם שבעה על אמו, הוא המשיך לבצע משיכות כספים מכרטיס האשראי של אמו באמצעות רעייתו.

מדוברות המשטרה במחוז צפון נמסר כי מדובר באירוע הרצח הרביעי שפוענח בחודשיים האחרונים. קדמו לו אירוע הרצח בגבעת המורה של יובל אוסדון, הרצח של מרוואת בשפרעם בפני ילדיה ואירוע הירי שבו נרצחו אברהים נאבולסי ומוחמד חסנין באעבלין.

לפי הדוברות, "פענוח ארבעת מקרי הרצח הושג בפרקי זמן קצרים, הודות לפעילות נחושה ומקצועית של שוטרי משטרת ישראל, תוך שילוב כוחות של כלל היחידות השונות בתחומי החקירה, הפעלת אמצעים מיוחדים ומז"פ".

עו"ד לירון מלכה, המייצגת את הנאשמת פלישיה אילתי, מסרה בתגובה לכתב האישום: "מרשתי עברה תקופה קשה של מעצר ממושך של למעלה מחודש ימים, תוך שמטיחים בה שוב ושוב שהיא זו שרצחה את המנוחה. אנו טענו מלכתחילה כי מרשתי לא ביצעה את הרצח, ואם בוצע רצח, הרוצח מסתובב חופשי. בסופו של יום קיבלה הפרקליטות את עמדתנו וזנחה את האשמה כי היא זו שרצחה את המנוחה. לגבי ההאשמות החדשות שמועלות, אנו נבחן את חומר החקירה ונגיב בהתאם".

עו"ד סוהאד אגא מהסנגוריה הציבורית, שמייצגת את הנאשם, אמרה כי מרשה הוא אדריכל כבן 50 ללא עבר פלילי ואיש משפחה מסור. "הוא מכחיש את כל החשדות שהועלו נגדו ושיתף פעולה עם החוקרים ומסר גרסה מפורטת לגבי השתלשלות האירועים. אנו נמצאים בתחילת ההליך המשפטי, נלמד את חומרי החקירה ונגיב בבית המשפט".