בניגוד ל"סאן": ה"טיימס" תומך בהישארות בריטניה באירופה

הצהרת התמיכה של ה"טיימס" בהישארות בריטניה עשויה לשכנע את קמרון ותומכיו שהם עדיין מסוגלים לנצח במשאל העם שייערך ביום חמישי השבוע

שער "הטיימס". בעד הישארות / צילום מסך
שער "הטיימס". בעד הישארות / צילום מסך

ה"טיימס" הצהיר על תמיכתו בקמפיין למען הישארות בריטניה באיחוד האירופי, וטען כי להצבעה בעד פרישה מהאיחוד יהיו "השלכות לא-ידועות ומעוררות חרדה" גם לבריטניה וגם לאירופה.

בסוף השבוע - ולאחר השעיית הקמפיינים בעד ונגד ההישארות באיחוד, בעקבות רציחתה של חברת מפלגת הלייבור ג'ו קוקס - הכריז ה"טיימס", שבבעלות רופרט מרדוק, על החלטתו האדיטוריאלית בכותרת שהתנוססה בעמוד הראשון: "מדוע ההישארות היא הבחירה הטובה ביותר לבריטניה".

הבעת התמיכה של ה"טיימס" תתפרש כזריקת עידוד משמעותית לראש הממשלה דיוויד קמרון, ולמחנה התומכים בהישארות בריטניה באיחוד, וזאת לאחר שהיומון הבריטי השני שבבעלות מרדוק, ה"סאן", יצא בשבוע שעבר בהצהרת תמיכה נחרצת ביציאת בריטניה מהאיחוד.

לפני השעיית התעמולה בעד ונגד פרישת בריטניה מהאיחוד, המשיך מחנה התומכים ביציאה לרשום התקדמות בסקרי דעת הקהל. הצהרת התמיכה של ה"טיימס" בהישארות בריטניה עשויה לשכנע את קמרון ותומכיו שהם עדיין מסוגלים לנצח במשאל העם שייערך ביום חמישי השבוע.

למרות הצהרת התמיכה בהישארות בריטניה, מאמר המערכת של ה"טיימס" עדיין מתייחס בספקנות להיבטים רבים של הפרויקט האירופי, וקורא לראש הממשלה להשתמש במנדט שיעניק לו ניצחון במשאל העם כדי להוביל "מאמץ מחודש לרפורמה בתוך האיחוד האירופי".

כמו כן מביע מאמר המערכת אהדה לחששם של תומכי יציאת בריטניה מרמות ההגירה הגבוהות, אך דוחה את הדרישה לסגור את גבולות בריטניה, ומציין כי "במשך מאות בשנים תדלקה ההגירה את רוח היזמות והיצירתיות בבריטניה".

מרדוק עצמו מתייחס בספקנות גלויה לפרויקט האירופי, ולנוכח עמדתו זו נראה היה שה"טיימס" עשוי להצטרף ל"סאן" בהבעת תמיכה ביציאת בריטניה מהאיחוד, אך ציבור קוראי ה"טיימס" הוא מטרופוליטני בעיקרו ומצדד בחברותה של בריטניה באיחוד.

הבעת תמיכה ביציאת בריטניה מהאיחוד הייתה עומדת בסתירה לדעותיהם של קוראי ה"טיימס", וייתכן שאף היו לה השלכות מסחריות קטסטרופליות בתקופה שבה מתמקד העיתון בהגדלת מספר מנויי מהדורת האינטרנט שלו.

ה"דיילי טלגרף", "דיילי מייל" ו"דיילי אקספרס" צפויים לתמוך ביציאת בריטניה, בעוד שה"גרדיאן", "דיילי מירור" ו"פייננשל טיימס" מצדדים בהישארות. נראה שהיומונים הארציים בבריטניה מפולגים באופן שווה לגבי משאל העם שייערך השבוע.

המצב הנוכחי עומד בסתירה מוחלטת למצב ששרר בבריטניה לפני משאל העם הקודם ב-1975, שבו תמכו כל היומונים הארציים בבריטניה בהצטרפות לקהילה הכלכלית האירופית.