טראמפ: לתייג מוסלמים לחקירות כמו בישראל

בראיון ב-CBS, אמר המועמד הרפובליקאי בפועל, בתגובה על הטבח באורלנדו: "תיוג עפ"י אפיונים הוא משהו שנצטרך לחשוב עליו בארץ הזו.... מדינות אחרות נוהגות כך, ובהן ישראל... זה עניין של שכל ישר"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

 

דונלד טראמפ, המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית, אמר היום (א'), כי הוא תומך בתיוג מוסלמים לחקירות על סמך אפיוניהם, כפי שנוהגות מדינות אחרות, ובכללן ישראל. לדבריו, זה ענין של שכל ישר. הוא דיבר בתכנית "מול פני האומה" ברשת CBS.

התבטאויות קיצוניות כאלה מאפשרות לטראמפ להשתלט על סדר היום הציבורי ואולי לצבור תומכים נוספים, כפי שאכן אירע אחרי שהגדיר מקסיקאים שנמצאים בארה"ב ללא אישור כ"רוצחים, אנסים", או אחרי שקרא לאסור כליל כניסת מוסלמים לארה"ב.

"אני חושב שתיוג (קבוצות אוכלוסיה) הוא משהו שנצטרך לחשוב עליו כמדינה", אמר טראמפ. "מדינות אחרות נוהגות כך; ראו מה קורה בישראל ומה קורה במדינות אחרות. והן עושות זאת בהצלחה".

"אני שונא את רעיון התיוג, אבל אנו צריכים להפעיל שכר ישר, אנו צריכים להשתמש בראש, אנו באמת צריכים לבדוק זאת ברצינות".

זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ מביע תמיכה בתיוג קבוצות אוכלוסיה. אחרי הטבח בסאן-ברנארדינו, קליפורניה, בדצמבר אשתקד, אמר טראמפ שהוא תומך בתיוג מוסלמים, אם שכנים או קרובי משפחה רחרחו משהו אך לא מסרו על כך לשלטונות. "אני חושב שצריך להיות תיוג", הוא אמר אז. "אם יש סימנים שקבוצה מסוימת לא רצתה לדווח למשטרה (על חשדותיה), כי היא לא רצתה להצטייר כמתייגת, זה ממש לא בסדר".

בראיון הערב הרחיב טראמפ את רעיון התיוג והציע להחילו בקנה מידה רחב יותר, לא רק במקרים שקבוצה מסוימת לא מדווחת על פעילות חשודה בתוכה, אלא, למשל, בבידוקים ביטחוניים בכניסה לעצרות פוליטיות. בניסוח מרושל הוא מחה, כנראה, על כך שאנשים שאינם נושאים נשק עוברים אותו בידוק ביטחוני "כמו מישהו שיכול להיות (חשוד) אפשרי".

באחרונה, מסתמן פער הולך וגדל בין טראמפ לבין ממסד המפלגה הרפובליקאית שאינו מוכן לסמוך ידו על התבטאויות גזעניות או פוגעניות אחרות של טראמפ. הוא מוסיף לפגר בסקרים אחרי הילארי קלינטון.