"60% מהישראלים רוכשים מכשירי סלולר פרימיום"

קובי כליף, מנהל הפעילות של וואווי בישראל: "הסינים פשוט הגיעו למסקנה שהם צריכים להיות בשוק הישראלי" ■ "אין ספק שאנחנו עומדים ביעדים" ■ "ישראל היא כרטיס כניסה לאירופה"

קובי כליף/  צילום: דודי חסון
קובי כליף/ צילום: דודי חסון

כתבי התקשורת מכירים את חברת וואווי (HUAWEI) הסינית ככוח עולה בתחום רשתות התקשורת בעולם, בשנים האחרונות. כמעט כל המפעילים בישראל ניסו להביא את וואווי להתמודד במכרזים בשוק תשתיות התקשורת, אך משרד הביטחון סירב לאפשר לענק הסיני דריסת רגל בתחום כה רגיש.

בשלב מסוים הבינו בוואווי שתחום תשתיות התקשורת בישראל חסום עבורם בשלב זה וויתרו, מאחר שלא רצו להיות ה"ארנבת" שהמפעילים מריצים על מנת לשכנע את היצרנים הגדולים במערב להוריד מחירים.

וואווי מכירה את המשחק הזה היטב וויתרה על הניסיון. היא תופסת את עצמה כמתחרה שווה לכל דבר ועניין לכל תאגיד אחר והסטיגמה של 'היצרן הסיני הזול' - פשוט לא לכבודה. היום היא חודרת לכל מדינות המערב גם כאשר היא לא נכנסת מיד כספק ראשון אלא כספק שני. מפעילים סלולריים בכל העולם משוועים להגדלת הרווחיות, שיכולה לבוא בעיקר דרך התייעלות, שכן תחרות בעוצמות חזקות שחקה את ההכנסות. וואווי מצאה את עצמה חודרת למפעילים ומדינות שבעבר לא האמינה שתוכל להשתלב בהם. לאחרונה נחשף כי הקונצרן הסיני הקים בישראל מרכז פיתוח עם 200 עובדים, תוך שיתוף פעולה עם חברת טוגה נטוורקס מהוד השרון.

במקביל להתפתחות בתשתיות התקשורת, פיתחה וואווי את תחום ציוד הקצה. לטענת החברה כיום היא היצרנית השלישית בגודלה בעולם - אחרי סמסונג ואפל. שורה ארוכה של יבואנים ניסו לקבל את הזיכיון לשווק את מוצרי החברה בישראל ובסוף זכו בכך קרן להב, שבה שותפים גיורא עופר ויעל גייט, וקבוצת פל שבה שותפים משה פיק, רביד פיק ומשה לבנת. שני הגופים הקימו לצורך הפעילות את אלפא טלקום, שבראשה עומד המנכ"ל קובי כליף.

"שוק שהוא מאוד מעניין"

בראיון ל"גלובס" אומר כליף שהסינים פשוט הגיעו למסקנה שהם צריכים להיות בשוק הישראלי. "תראה, אנחנו מדינה עם 7 מיליון תושבים אבל 60% מהתושבים רוכשים מכשירי סלולר פרימיום. עבור חברה שמייצרת או ממוקדת במוצרי פרימיום, זה שוק שהוא מאוד מעניין. ישראלים ידועים כאוהבי גאדג'טים בדגש על גאדג'טים שהם פרימיום. אני יכול להגיד לך שעבור כל חברות הענק שמוכרות ציוד קצה - ישראל היא מדינה מעניינת. זה לא קיים באירופה. המשמעות היא שההתפלגות של מכירות מכשירי פרימיום באירופה היא הרבה יותר נמוכה מאשר בישראל. שם אתה מדבר על 20%. בישראל מכשירים שנמכרים במחירים של מעל 450 דולר נתח השוק שלהם כאן הוא כ-60% וזה מעניין חברות גלובליות וגם את וואווי".

- אני יודע שהיו ניסיונות להביא אותם לארץ מצד הרבה יבואנים, איך קרה שדווקא אתם הצלחתם?

"אני חייב לציין שזה קרה טרום תקופתי. במהלך 2014 הצליחו לייצר פעילות ראשונית מול וואווי, אבל הפריצה הגדולה החלה ביולי 2015, כשהשקנו את המכשיר P8 שעבורו קיבלנו תקציבי שיווק מאוד גדולים מהיצרן. אני חושב שאנחנו ממשיכים בזה בימים אלה. השאלה היא איך אתה רותם ארגון ענק כמו וואווי להשקיע בישראל הרבה מאוד כסף שיווקי, אני חושב שזו בשורה שהחברה קיבלה החלטה להשקיע כסף בישראל. היא משקיעה לאורך זמן, היא בונה פה מותג לצרכנים ולאט לאט היא תיכנס לתחומים נוספים בישראל".

- כשאתה מדבר על בניית מותג - הפעילות שלכם היא תמיד סביב ההשקה. אתם פחות עובדים רצוף לאורך כל השנה. תקן אותי אם אני טועה?

"קודם כל אתה צודק. זה מה שקרה ב-8P, יצרנו באזז מאוד גדול ולאחר מכן ירדנו. זה לא יקרה ב-9P (מכשיר הדגל האחרון שהשיקה החברה לפני כחודש בישראל - ג.פ.) שאיתו אנחנו נמשיך בפעילויות שוטפות ומבצעים מאוד אטרקטיביים לצרכן הסופי.

"בשנה שעברה השקנו גם את מכשיר ה-Mate S, והשקנו גם את השעון הסלולרי שלנו שהוא אחת ההצלחות הגדולות של וואווי במדינות מערב אירופאיות וישראל ביניהן, והשנה אנחנו נשקיע יותר.

"יצאנו במבצע השקה מאוד גדול על ה-9P וכל הפעילות הזו בסופו של דבר ממומנת על ידי וואווי, שקיבלה החלטה אסטרטגית להשקיע במדינת ישראל הרבה מאוד כסף. זו מדינה מעניינת, הצריכה של מוצרי הפרימיום פה מאוד חריגה ואם אתה מצליח במדינת ישראל זה יאפשר לך להצליח גם במדינות אחרות באירופה ועל זה וואווי עובדת".

 

"הצרכן הופך למתוחכם יותר"

- מבחינת יעדים אתם מצליחים לסדוק את היצרניות הגדולות?

"הצרכן הישראלי שקונה היום טלפונים חכמים (סמארטפונים) בודק יותר. להבדיל מהעבר שהלקוח היה מגיע לנקודת שירות של אחד המפעילים הסלולריים ורוכש מכשיר במבצעי סבסוד, היום הצרכן מבין שאחרי שנה וחצי הוא רוצה לשדרג את המכשיר שלו, והוא הופך למתוחכם יותר, הוא בודק יותר ולאט לאט מבין שמוצרים שעולים 3,500 שקלים הם לא המוצרים המשתלמים ביותר או הטובים ביותר. יש יותר פתיחות אצל הצרכן הישראלי ושם אנחנו פועלים".

- מבחינת היעדים שלכם, אתם פועלים מול מובילי השוק שנמצאים היום עם מכשירי דגל, איך מתחרים בהם?

"השוק מאוד תחרותי ואני חושב שהיצרנים הקוריאניים, חלקם סובלים מבעיות איכות. אני חושב שאחד הדברים הכי חשובים לצרכן הסופי זה קודם כל לקנות מכשיר איכותי. מסקר שנעשה לגבי המכשירים שלנו, רואים שאחוז התקלות הוא מהנמוכים בשוק.

"אם אנחנו עומדים ביעדים? אין ספק. לפי מחקר של IDC, הגענו בשנה שעברה מנתח שוק של 0.8% ל-6.4%. זה חריג, זה נעשה באופן מהיר מאוד ועומד בתוכניות העסקיות שלנו, והשנה אנחנו רוצים לגדול מעבר לזה בצורה משמעותית".

- יש מצב שנראה את וואווי נכנסת לתחום התשתיות?

"וואווי זה קונצרן ענק, קונצרן שבשנה שעברה עשה הכנסות של 60 מיליארד דולר. זה לא רק סלולר. ציוד הקצה מהווה 30% מסך ההכנסות אבל הקונצרן פועל במגוון עצום של תחומים, תשתיות תקשורת סלולרית, שרתים, תשתיות תקשורת קווית, ויש הרבה מאוד פתרונות מעניינים שהם לאו דווקא תשתית לאומית. אנחנו בוחנים יחד עם היצרן את האפשרויות האלה".

- אז יש מצב שאם יאפשרו לכם נראה אתכם בשוק התשתיות?

"בתשתיות לאומיות הנושא מאוד ברור, אבל יש הרבה מאוד תחומים שהם לא קשורים לתשתית לאומית ואנחנו יכולים לפעול שם. אנחנו כרגע ממוקדים בתחום הצרכני, אנחנו רוצים לבנות מותג מאוד חזק במדינת ישראל ומשם להמשיך לתחומים נוספים".

גל גדות P9 q / צילום: דודי חסון
 גל גדות P9 q / צילום: דודי חסון