ביל גייטס שותף בשרשור בחממת ביומד ישראלית

מייסד מיקרוסופט משקיע בחממת XELERATOR שבה מעורבים גם התאגיד הבינלאומי בוסטון סיינטיפיק ובית החולים תל השומר

ביל גייטס. האיש העשיר בעולם / צילום: רויטרס
ביל גייטס. האיש העשיר בעולם / צילום: רויטרס

בשקט בשקט, הפך לאחרונה ביל גייטס למשקיע בשרשור בחממה טכנולוגית ישראלית לפיתוח מכשור רפואי, כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע, זוהי ההשקעה הראשונה של גייטס בישראל. ההשקעה היא בחממת XELERATOR, שהקימה חברת ההשקעות וייזום חברות המכשור הרפואי MEDX, בניהולו של היזם הראל גדות (בעבר בכיר בג'ונסון אנד ג'ונסון וגם שחקן כדורסל במכבי תל-אביב), יחד עם קונצרן בונסטון סיינטיפיק הבינלאומי, ועם בית החולים שיבא.

גייטס מושקע בחממה דרך השותף הרביעי בה, Intellectual Ventures. ארבעת השותפים התחייבו על השקעה כוללת של 65 מיליון דולר לאורך 8 שנים, בחברות החממה ובחברות בוגרות החממה.

גייטס הוא משקיע מעורב באינטלקטואל וונצ'רס, חברה שהקים קולגה שלו מתקופת מיקרוסופט, Nathan Myhrvold. המיזם הוקם בעבר כמאגר של פטנטים, כאשר הפטנטים מהווים בסיס להכנסה הן כשהם נמכרים לחברות צעירות ובוגרות, אך גם כשהם משמשים כבסיס לתביעות נגד חברות פעילות. בזכות רכיב זה בפעילותה כונתה Intellectual Ventures בעבר "טרול פטנטים" (כינוי לחברה שרוכשת פטנטים על מנת להשיג מהם רווח דרך בית המשפט).

אולם, לפני כשנתיים החברה פיטרה את רוב עורכי הדין שלה, החליפה אותם ביזמים וממציאים, והחלה לפעול כחברת ייזום טכנולוגיות. בשירותיה עובדים כ-120 ממציאים, שהינם פרופסורים, חוקרים ומהנדסים מהשורה הראשונה (לדוגמא, בוב לנגר, פרופ' ידוע מ-MIT הנחשב למוביל דעה בתחום היזמות). בנוסף להשתתפותם של החוקרים הללו בהמצאות שמטפחת החברה, הם גם פועלים לחינוך ליזמות, על ידי עריכת מפגשים של יזמים עם החוקרים הבכירים האלה, בהם דנים המומחים בבעיות של החברות הצעירות.

Intellectual Ventures רשמה מאז הקמתה ב-2000 הכנסות של 3 מיליארד דולר מהפעילות שלה בתחום הפטנטים וגייסה מתחילת דרכה כ-6 מיליארד דולר בהכנסות וגיוס ממשקיעים גם יחד. משקיע נוסף בחברה הוא פול אלן, שייסד את מיקרוסופט יחד עם גייטס, ובחברה מושקעות גם רוב חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות.

החברה מחולקת לשלושה חלקים. הקרן העיקרית היא זו שרוכשת פטנטים ויכולה למכור אותם הלאה או להקים סביבם חברות; חטיבת Invention Science Fund ממציאה המצאות בעצמה (עד היום רשמה חטיבה זו מעל אלף פטנטים, וזו החטיבה שהשקיעה בחממה), וכן קרן Global Good שמוחזקת חלקית על ידי החברה וחלקית ישירות על ידי גייטס, להשקעה במיזמים שפותרים בעיות קשות של האנושות.

זכתה בזיכיון של המדען הראשי

חטיבת ה-Invetion science fund מנוהלת על ידי קייט שרידן, בעבר אנליסטית בכירה בוול סטריט בעיקר בתחום מדעי החיים, מכשור רפואי ודיאגנוסטיקה וכן יועצת לחברות ביומד ציבוריות ופרטיות ולקרנות בתחום. שרידן מובילה את הפעילות של החברה מול החממה הישראלית.

ביל גייטס הוא המייסד השותף, המנכ"ל והיו"ר לשעבר של חברת מיקרוסופט, והאיש העשיר בעולם על פי מגזין פורבס. הונו מוערך בכ-75 מיליארד דולר. לאחר פרישתו ממיקרוסופט ב-2006, הקים גייטס על בסיס הונו האישי את קרן ביל ומלינדה גייטס, הקרן הפילנתרופית העשירה בעולם. גייטס תרם לקרן כמחצית מ-42 מיליארד הדולר שהיא מנהלת. מטרותיה של הקרן הן בעיקר בריאות בעולם השלישי והן חינוך ונגישות לטכנולוגיה, והיא ידועה בפעילותה למיגור מחלות מדבקות באפריקה.

חממת XELERATOR זכתה לפני כמה חודשים בזיכיון לחממה הטכנולוגית של המדען הראשי באזור המרכז. החממה צפויה להתמקד בתחום המכשור הרפואי כולל מכשור רפואי דיגיטלי, אך לא בריאות דיגיטלית (תחום המטופל בחממות אחרות).