הצרכן ישלם את המחיר

מיזוג בין גולן טלקום להוט מובייל עלול להביא לפיטורי ענק ולהאטה טכנולוגית

סאגת גולן טלקום מכה גלים בשוק הסלולר המקומי. התרחיש שהחברה תמוזג וירטואלית עם חברת הוט מובייל אפשרי בהחלט. על-פי הפרסומים האחרונים ב"גלובס", ההסכם שנחתם בין הצדדים אינו מדבר על הסכם איחוד רשתות, אלא על שימוש של גולן ברשת של הוט מובייל, שכידוע יש לה רשת משותפת עם חברת פרטנר.

ניסיון העבר מלמד כי זאת לא הפעם הראשונה שחיבורים ומיזוגים כאלה מועלים לשולחן הדיונים. כפי הנראה, גולן ושותפיו עושים הכול על-מנת להשאיר את הפעילות העסקית צפה מעל פני המים. אולם, הם לא הנושא המרכזי. אין הכוונה לדון בתנאי ההסכמים ובצורת התנהלותם, שכן על כך לאחרונה יש ביקורת ציבורית לא מעטה.

הכוחות הדוחפים במשא-ומתן חזקים מאוד. יש להם אינטרסים כלכליים מובהקים. בד-בבד, חדי-העין לבטח הבחינו כי עובדי החברות, דווקא הם, נעלמו מעל לשולחן הדיונים. כהמשך ישיר גם השיח התקשורתי, באופן אבסורדי, המעיט להתייחס להשפעת המיזוג על מאות ואלפי עובדי הסלולר.

למרבה הצער - איש אינו שומע עליהם. כאשר האמת היא,שלמיזוג כזה או אחר בין החברות יש קשר ישיר לתנאי העובד והעסקתו משני צדי המתרס, ועל כך לטעמי צריך לתת את הדעת באופן מיידי.

מתכנתים, מהנדסים, נציגי שירות, עובדי מטה ומנהלים. למענם ולמעננו, הגם, בין אם נרצה בכך ובין אם לאו, תחום הסלולר כולו משפיע על כלל הציבור הישראלי, והפועלים בתוכו מהווים מתווכחים חשובים של השירותים הטכנולוגיים לקהל הרחב. שירותים שאין אנו יכולים בלעדיהם ולו דקה אחת.

חוט השני המקשר בין גורלה של חברת גולן טלקום לבין עתידם של העובדים ברור לעין. השענות של גולן על תשתית של הוט מובייל (פרטנר) מניפה חרב מעל ראשם של רבים. הגם שהמיזוג יביא בין היתר לסכנת פיטורים מיידית של עובדים במשק; עובדים זוטרים מחברת גולן שצפויים לאבד את נחלתם הבטוחה בחברה המתפוררת, ומצד שני עובדי טכנולוגיה ונותני שירותים ממעגל ראשון ושני. על-פי כל התחזיות, הצורך בשירותיהם יקטן, שכן מעגל החברות מצטמצם והנחיצות התעסוקתית בהם תקטן.

וזה רק צד אחד של המטבע. המיזוג, אם יהיה, צפוי לגרום להאטה טכנולוגית בקרב שאר החברות המתחרות בשוק הסלולר. צריכים להבין שלחברות הפועלות כבר שנים בשוק התחרותי הזה לא יהיה אינטרס כלכלי להרחיב את יכולתן הטכנולוגית ולהטמיע פתרונות מתקדמים יקרים וחדישים הנהוגים בעולם.

ההסבר לכך פשוט - על-פי המתווה המצטייר כיום בגולן, באופן תיאורטי יכולה לבוא מתחרה, ועל-פי הוראות הרגולטור ובברכתו, לרכוב על גלי התשתית והטכנולוגיה של האחרות, עליהן מן הסתם הושקעו משאבים רבים.

הרגולציה במתכונתה הנוכחית אינה מאפשרת רווחיות סדורה לחברות הסלולר מצד אחד, ומצד שני עלולה לפגוע בצרכן הקצה. המעגליות הסבוכה הזו, והדחקה של הסוגיות החשובות בענף, יכולות למשל לפגוע בכניסה ובהטמעה של שירותי דור 5 בישראל.

נכון, עדיין לא ברור לגמרי מה יעלה בגורל גולן טלקום, ועוד לפני שנתוודה - מן הראוי שנדאג כחברה להרחיב את השיח הציבורי למעגלים נוספים. יותר מכך - הרפורמות בתחום הסלולר, כפי שחווינו בשנים האחרונות, מבורכות מצד אחד, אבל יחד עם זאת ראוי שנמשיך לשמור על סטנדרט טכנולוגי גבוה. כי לקוחות הקצה כבר התרגלו למוצרים חדישים, במחיר הגון ושירות יעיל אשר מותאם לכיסם. אבל אלה, ביחד או לחוד, אינם סותרים את העובדה שלגורם האנושי המעורב בדבר - לעובדי הסלולר - מגיע ביטחון תעסוקתי.

■ הכותבת היא עובדת בחברת פרטנר ומשמשת כיו"ר ועד העובדים.