הפד רומז: שוק המניות בארה"ב התנפח לממדי בועה

בדוח המדיניות המוניטרית, שהוגש אמש לקונגרס לפני עדותה החצי-שנתית של יו"רית הפד ג'נט ילן, נטען כי שוק המניות האמריקאי עלה לרמות גבוהות מדי מתחילת השנה

ג'נט ילן  / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

גם הפדרל ריזרב מנסה להעריך לאן מועדות פניו של שוק המניות האמריקאי. בדוח המדיניות המוניטרית שהוגש אמש (ג') לקונגרס לפני עדותה החצי-שנתית של יו"רית הפד, ג'נט ילן, הבנק הפדרלי רומז כי שוק המניות האמריקאי עלה לרמות גבוהות מדי מתחילת השנה . 

"מכפילי הרווח עלו לרמה הרבה מעבר לממוצע של שלושת העשורים האחרונים. מחירי המניות הפכו להיות רגישים לעליות במונחי פרמיות. למרות ששווי שוק החברות לא קשור באופן ישיר לתשואות האג"ח הממשלתיות, על מחירי המניות לחזור לרמותיהם הנורמליות, במיוחד כאשר העליות בשווקים הפיננסיים אינן קשורות לחדשות הטובות בנוגע לצמיחה", כך ילן.  

מדד ה-S&P ננעל אמש בעליה של 0.3% ברמה של 2,088, קרוב לרמותיו הגבוהות של 2016, ומתחילת השנה עלה המדד ביותר מ-8.5%.

לא כולם נוטים להסכים עם הפד: "אף אחד לא רואה בפד אנליסט-מומחה לשוקי מניות, לשוק זה יש דינמיקה והערכת שווי שוק משלו", אומרת קווינסי קרוסבי, אנליסטית השווקים ב-Prudential Financial. 

לדעת קרוסבי, "המשקיעים רוצים לשמוע אם רווחי החברות יתחילו להשתפר. ההשערות של הפד לגבי תמחור-חסר או תמחור-יתר של המניות לא משפיע על מחירי המניות".   

 

בעדותה בפני חברי הקונגרס ילן ציינה כי המשקיעים מתוחים, וכי והתיאבון שלהם ליטול סיכונים עשוי להשתנות בפתאומיות. זאת, לדבריה, "עקב האינפלציה הנמוכה, הצמיחה הזוחלת והמדינות המוניטרית המאוד מקלה" שמאפיינת מדינות רבות. 

ייתכן כי האזהרות של הפד לגבי גובה מחירי המניות יישמעו כהכנת קרקע לפני העלאת הריבית בהפתעה. נציין כי כעת, על-פי הערכות בשוק הריביות, ירדו הסיכויים להעלאת הריבית ביולי ל-12% בלבד. 

"המשך העלאה זהירה של הריבית יסייע לנו לתמוך בכלכלה בצורה נכונה, בעודנו מנסים להעריך האם שוק העבודה מתחזק והאם האינפלציה ממשיכה בכיוון היעד של 2% שהפד קבע", הוסיפה ילן אמש.