רוזנטל לבג"ץ: לבטל את נוהל הבדיקה המקדימה לנבחרי ציבור

לטענת חבר הכנסת, נוהל הבדיקה המקדימה לנבחרי ציבור הוא הליך בלתי שוויוני השמור למיוחסים בלבד ושומר במכוון על מצב של אפליה בפני החוק

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) עתר היום (ד') לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן, נגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה לבטל או לתקן את ההנחיה בנושא "הבדיקה המקדימה" לנבחרי ציבור.

את ההנחיות בנושא היועץ הקודם, יהודה וינשטיין, נאלץ לפרסם בעקבות "בג"ץ ביביטורס" שהגיש רוזנטל, אך לטענת חבר הכנסת, ההנחיות "שומרות במכוון על מצב של אפליה בפני החוק".

לטענת רוזנטל, "בחסות היועץ המשפטי לממשלה מקבלים נבחרי הציבור יחס מועדף בפני החוק. כאשר חשדות חמורים מתגלים בעניינו של אדם מן היישוב, נפתחת נגדו מיד חקירה. ההליך המקדים הקרוי 'בדיקה מקדימה' שמור למיוחסים בלבד ומייצר אפליה חמורה. מלבד העובדה ששיטת 'הבדיקה' כובלת את ידי המשטרה כך שלא תוכל לבדוק חשדות, ההליך העקום הזה הפך לכלי למריחה וטיוח חקירות נגד נבחרי ציבור שסרחו".

עתירתו הקודמת של ח"כ רוזנטל ("בג"ץ ביביטורס") כוונה נגד החלטת היועמ"ש הקודם, יהודה וינשטיין, לסגור את "הבדיקה המקדימה" בפרשת "ביביטורס" לאחר 3 שנים בלא חקירה פלילית. שופטי העליון קיבלו את עמדתו העקרונית של רוזנטל והורו ליועמ"ש לקבוע קריטריונים ברורים לפתיחה ב"בדיקה" במקום חקירה פלילית.

אולם, לטענת רוזנטל בעתירה החדשה, הנחיה זו מהווה "מס שפתיים" בלבד, איננה כוללת קריטריונים כלשהם, איננה מקדמת עקרונות של שוויון בפני החוק ושקיפות ואף פוגעת בעקרונות אלה במידה ניכרת. "ההנחיה החדשה", נכתב בעתירה, "מעגנת מציאות פגומה של העדפת בכירים ומיוחסים במסגרת הליכים פליליים".

ח"כ רוזנטל הוסיף: "באמצעות הכלי הפסול הזה הצליח וינשטיין למנוע חקירה פלילית נגד ראש הממשלה בפרשת 'ביביטורס'. בפרשת מימרן-נתניהו נשבר שיא חדש, כאשר מנדלבליט החליט לעקוף גם את ההנחיות החדשות ולפתוח בהליך מקדים אפילו ל'בדיקה המקדימה' עצמה. לאור האמירות הנחרצות של השופטים בעתירתי הקודמת, אני מאמין שהעתירה שהגשתי היום תשים סוף לביזיון הזה".