האריזה של מרכך הכביסה סוד קטנה מליטר ל-900 מ"ל; והמחיר?

בכמה מכולות שבהן עדיין מוכרים את שתי האריזות (הישנה והחדשה) מצאנו כי המחיר ליחיד נע בין 14-16 שקל – בין אם מדובר במוצר הישן או החדש, זה שמכיל פחות

 מרכך כביסה של סוד עם האריזה החדשה / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מרכך כביסה של סוד עם האריזה החדשה / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לפני זמן מה השיקה "סוד" את סדרת מרככי הכביסה שלה. כעת, כך מצהירה היצרנית מבין הנקל סוד, הם מכילים בישום מחוזק שמספק 8 שבועות של ניחוח (כל עוד הבגדים מאוחסנים ומקופלים). האריזות עברו עיצוב מחודש, עם ויזוראליה יפה ומרעננת, וגם במוצר עצמו מצאנו ניחוחות נעימים.

אלא שלכל הטוב הזה מתווסף עוקץ קטן שהצרכנים כבר לצערם למדו להכיר: האריזה של המוצר קטנה - מליטר ל-900 מ"ל. הבשורה הזו מצוינת על גבי האריזה - בחלקה התחתון והלא מאוד בולט כמובן - והיא בוודאי מיטשטשת לאור העובדה שגובה הבקבוק לא השתנה, כך שבמדף המרככים, שבו עוד נמצאים למכירה גם מארזי הגרסה הישנה, תוכלו להתבלבל בקלות.

אילו גדלים נפוצים על המדף? מרככי הכביסה של בדין מכילים 960 מ"ל - על גבי האריזה מופיע בתחתית כיתוב מטעה של "פקק 1" שעליו לפני שנה נתנה המועצה לצרכנות את הדעת כמבלבל ואשר על פיו הצרכנים עשויים לחשוב שמדובר בתכולה של ליטר אחד. בחלוף שנה הוחלט ביוניליוור להיענות לדרישת המועצה, והכיתוב המטעה הוחלף באריזה חדשה. למעשה כעת, מבין המותגים המוכרים, מרכך הכביסה של סנו מקסימה הוא היחיד שמכיל ליטר אחד (למעט סדרת פרפיום שמכילה 750 מ"ל), בעוד שמרכך סוד בכמות החדשה הוא זה שמכיל הכי פחות על המדף.

 

 מרכך כביסה של סוד עם האריזה החדשה / צילום: מיכל רז חיימוביץ
  מרכך כביסה של סוד עם האריזה החדשה / צילום: מיכל רז חיימוביץ

ומה קרה למחיר של מרככי סוד החדשים? צדקתם - הוא לא השתנה, לפחות לפי מה שאנחנו בדקנו: בכמה מכולות שבהן עדיין מוכרים את שתי האריזות (הישנה והחדשה) מצאנו כי המחיר ליחיד נע בין 14-16 שקל - בין אם מדובר במוצר הישן או החדש, זה שמכיל פחות.

ברשתות כמו רמי לוי, יינות ביתן וויקטורי (שנבדקו באמצעות מייסופרמרקט) המחיר הוא כ-11 שקל, כשהצצה על גרף היסטוריית המחיר של המוצר מגלה כי כיום הוא יקר ב-1% מהממוצע ב-7 החודשים האחרונים - כלומר האריזה החדשה והקטנה יותר לא באה לידי ביטוי בשורת המחיר, ובמילים אחרות - הוא עלה.

לפני 10 שנים הושגה פשרה תקדימית בתביעה שהגיש צרכן נגד הנקל סוד בגין הקטנת אריזה של אבקת כביסה פרסיל. הפשרה קבעה כי הנקל סוד תשווק אריזות עם תוספת של 350 גרם ל-150 יחידות של אבקת כביסה.

גם למותג סוד הקטנת אריזה אינה דבר חדש: בפשרה שהושגה בעבר בתביעה ייצוגית נגד הנקל סוד, הפעם לאחר הקטנת אריזה של אבקת כביסה סוד מ-1.5 ק"ג ל-1.25 ק"ג, נקבע כי החברה תשווק כ-51 אלף יחידות של אבקת הכביסה עם תוספת של 250 גרם, ובכך תשווה את המוצר לתכולתו הקודמת. 

נזכיר כי החוק קובע כי שינוי תכולת אריזה צריך להיות מלווה בהודעה ברורה ובולטת על גבי האריזה, לצד עדכון לצרכנים - אבל מה לגבי הסוגיה המעצבנת באמת של העלאת מחיר בדלת האחורית? הצרכן, שפעמים רבות אם בכלל מבחין באריזה המוקטנת רק אחרי שקנה את המוצר, לרוב שילם עליו את אותו המחיר.

כבר היינו בסרט הזה בשורה של מוצרים, והנה השיטה לא עוצרת: בין המותגים שעברו תהליך דומה נזכיר את סבון הכלים פיירי, אריזות טונה של ויליגר ושל סטארקיסט, חיתולי פמפרס, פסטה פרפרקטו של אסם ועוד.

חברות שאף ספגו קנסות מהרשות להגנת הצרכן בעניין הקטנת מוצרים ממשיכות בשלהן, והתוצאה, כמו תמיד, היא שהצרכן צריך להיות כל-כך ערני בחנויות, עד שהוא צריך לא רק לעיין בתכולת המוצרים בהיבט הבריאותי, אלא גם בהיבט המוסרי, ולחפש היכן שוב מנסות החברות "לדפוק" אותו מבלי שירגיש. 

מהנקל סוד נמסר כי "המוצר משופר מבחינת פורמולה ואריזה לעומת המוצר הקודם. המוצר נמצא בשוק כבר מנובמבר 2015. המחיר לצרכן נקבע על-ידי רשתות השיווק ובעלי החנויות".