חשד למידע פנים: מנכ"ל המשביר רמי שביט נחקר ברשות ני"ע

עוד נחקרו סמנכ"לית הכספים ומנהל הפיתוח העסקי אמיר ברונפלד, שכבר ריצה בעבר מאסר בגין עבירות ני"ע ■ ל"גלובס" נודע כי מדובר בחקירה שסובבת סביב נושא משרה בחברה ציבורית אחרת

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

הבעלים ומנכ"ל המשביר 365  החזקות, רמי שביט; המשנה למנכ"ל, עדי בלומנפלד-פנחס, המכהנת גם כסמנכ"לית הכספים של החברה; ומנהל הפיתוח העסקי של החברה, אמיר ברונפלד; נחקרו באזהרה בחשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים במחלקת החקירות של רשות ניירות ערך - כך הודיעה הבוקר (ב') החברה בדיווח מיידי לבורסה.

ברונפלד, המשמש כיועץ של שביט והחברה בענייני שוק ההון, ריצה בעבר עונש מאסר בגין ביצוע עבירות ניירות ערך.

על-פי החשד, מידע הפנים התקבל אצל שביט והחשודים האחרים "בקשר עם תפקידם במשביר 365 החזקות".

הודעת המשביר לבורסה באשר לחקירתו של שביט מעומעמת, ולא ברור ממנה האם שביט עצמו נחקר כ"איש פנים" וכמי שהוציא מידע מהחברה שבבעלותו (המשביר), אך ל"גלובס" נודע כי למעשה מדובר בחקירה שסובבת סביב נושא משרה בחברה ציבורית אחרת, אשר נחקר בחשד כי במסגרת תפקידו בחברה הציבורית שימש כ"איש פנים" ונחשף למידע פנים מהותי, אותו העביר לכאורה לשביט ולאחרים.

למעשה, לשביט ולנושאי המשרה במשביר לא מיוחס מעמד של "אנשי פנים" במסגרת החקירה, אלא של מי שקיבלו מידע פנים מאיש פנים בחברה אחרת, ועשו בו שימוש לכאורה.

בהקשר זה - הגם שלאור הגבלות שונות מרשות ניירות ערך לא ניתן היה לפרט בדיוק מה חלקו של שביט בפרשה הנחקרת - ביקשה המשביר להבהיר בדיווח לבורסה כי החקירה אינה נוגעת בפעילות המשביר 365 החזקות או החברות-הבנות שלה: המשביר לצרכן בתי כלבו בע"מ, ניו-פארם דראגסטורס בע"מ, קשרי תעופה בע"מ, 365 טכנולוגיות בע"מ ומועדון 365 פיננסים בע"מ.

עוד נמסר בהודעת החברה כי החקירה אינה נוגעת למניות או לאגרות החוב של המשביר 365 החזקות. "לא הוטלה מגבלה כלשהי על נושאי המשרה האמורים בקשר עם המשך הניהול השוטף של המשביר 365 החזקות ו/או החברות-הבנות", נמסר בהודעה.

קבוצת המשביר, שבשליטתו ובניהולו של רמי שביט, פועלת כיום בתחום בתי הכלבו הנושאים את שמה, בדראגסטורים באמצעות רשת ניו-פארם, בתיירות באמצעות קשרי תעופה, וכן היא מפעילה מועדון לקוחות.

בעקבות הודעת המשביר לבורסה על חקירתו של שביט עברה המניה להיסחר בירידות שערים של כ-5%, לאחר עלייה של 4% קודם לכן.

החקירה מנוהלת על-ידי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך ועברה לשלב הגלוי שלה בשבוע שעבר, אז זומנו שביט, בלומנפלד פנחס וברונפלד לחקירתם הראשונה. שלושת החשודים לא נעצרו, ועל כן גם לא הובאו על-ידי הרשות לבית המשפט לדיוני הארכות מעצר או שחרורם ממעצר.

החקירה נמצאת בעיצומה, ועל כן החשודים הוזהרו שלא למסור כל פרט לתקשורת ולהימנע משיבוש החקירה.

שביט, ששכר את שירותיו של עו"ד גיורא אדרת, סירב להגיב היום ולהתייחס לפרטי החקירה, אך אמר "הזמינו אותי לחקירה, והגעתי. זה לא קשור למשביר. אנחנו מתנהלים כרגיל. המנהלים ממשיכים לנהל את הרשת כרגיל. יש לי מה לומר, אך בשלב זה אסור לי לדבר על החקירה".

עבור אמיר ברונפלד, המלווה את שביט מזה שנים ומילא תפקידים שונים במשביר, מדובר בהסתבכות שנייה עם הרשות לניירות ערך, כאשר בעקבות ההסתבכות הראשונה הוא אף ריצה עונש מאסר. בפברואר 2013 גזר שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, עונש של 10 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 150 אלף שקל על ברונפלד, ששימש בעבר כמנהל הנוסטרו בחברת החיתום של הבנק הבינלאומי. העונש נקבע במסגרת הסדר הטיעון, לאחר שברונפלד הודה והורשע בעבירות של תרמית בניירות ערך (הרצת מניות), קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד.

על-פי העובדות בהן הודה ברונפלד מתוקף תפקידו, הייתה לו הרשאה לפעול בחשבון הנוסטרו של חברת החיתום. לפי כתב האישום, בין השנים 2008-2009 הוא ביצע 22 עסקאות מתואמות בין חשבונו הפרטי לחשבון החברה. בכך ניצל ברונפלד את מעמדו בחברה, את נגישותו לחשבון ואת חופש הפעולה שניתן לו מכוח תפקידו, לשם הפקת רווחים לזכותו, תוך ניצול שיטת המסחר בבורסה.

בגזר הדין קבע שופט המחלקה הכלכלית, חאלד כבוב, כי "עבירות תרמית שנועדו להשפיע על שער נייר הערך מתוך עניין אישי, כדי להפיק רווח אישי על חשבון לקוחות או על חשבון הציבור".

בנוסף, השופט ציין כי לולא נסיבות חייו של הנאשם והעובדה שהרחיק את עצמו משוק ההון, הודה ונטל אחריות על מעשיו, היה קובע את מתחם הענישה הראוי בנסיבותיו של התיק - בין שנתיים ל-4 שנות מאסר בפועל.