איבדו את הברקזיט

טוב לא יהיה בעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, השאלה כמה רע יכול להתפתח

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

או קיי, אז כשהטעם של הכובע שאכלנו ביום שישי נותר בפה, נשאלת השאלה האם אפשר בכלל לנתח בצורה בהירה ומושכלת את מה שקרה ומה שעתיד לקרות בעקבות עחלטת בריטניהלעזוב את האיחוד האירופי.

ההפתעה הייתה מושלמת ואני לא מכיר פרשן או מנתח אחד אפילו, למרות שבטוח שהיו כמה, שהעריכו כי בריטניה תפרוש מהאיחוד. כולנו טעינו ובגדול (אגב סוכנויות ההימורים בבריטניה העניקו יחס של 1:5 למי שהימר על יציאה, מה שמעיד על רמת הביטחון בהישארותה באיחוד).

אז מה יקרה כעת? בטווח הקצר האנדרלמוסיה תשלוט וכבר התחלנו לראות קריאות של ארגונים ימניים במדינות נוספות באיחוד הקוראות לפרישה ממנו. מצד שני יש קריאות בסקוטלנד וצפון אירלנד לפרוש מבריטניה דווקא ולהצטרף לאיחוד. גם במדינת לונדון, על משקל מדינת תל אביב, יש קולות הקוראים לפרוש מבריטניה - נשמע מוכר?

האם מדובר במהלך סופי? בוודאי שלא. למרות קריאת ראשי האיחוד, הפרידה תארך זמן רב. בפרק זמן זה עשויים להתרחש מספר דברים. כבר בסוף השבוע תפסה תאוצה עצומה הקוראת להצבעה מחודשת. מזג האוויר, אחוזי הצבעה נמוכים יחסית, הערכות כי הפרידה לא תקרה - כל אלו מעוררים את הציבור לקריאה להצבעה נוספת ולחשיבה מחדש. הסיכוי שזה יקרה אינו גבוה, אולם הממשלה בצר לה עשויה להרים את הכפפה.

מהלך סביר יותר שיכול להתרחש לאחר שישקע אבק ההצבעה ותושבי בריטניה יתעוררו לעתיד מעורפל יותר וסביר להניח גם שרע יותר, הינו בחירות כלליות מוקדמות. מפלגת השלטון יכולה להכריז על בחירות כאלה בהן הנושא המרכזי והיחיד למעשה יהיה היציאה מהאיחוד. הצבעה בעד מפלגת השלטון תהיה הצבעה בעד הישארות באיחוד, והיא תבטל את תוצאות משאל העם.

הבעייתיות במהלך כזה גדולה מכיוון שאין ספק שיש בקרב מצביעי שתי המפלגות הגדולות כאלו שהצביעו בעד הפרדות וכאלו שהצביעו נגד. גם התפטרותו המיידית של דייויד קמרון מחלישה את כוחו של מהלך זה.

בכלל אני מתקשה להבין את הריצה עם הראש בקיר - קמרון רץ להתפטר, ראשי האיחוד מזרזים את בריטניה לצאת כמה שיותר מהר - שום חשיבה עסקית, שום תכנון לטווח ארוך - אגו, אגו ועוד פעם אגו.

אם בכל זאת מהלך ההיפרדות יתממש, אף אחד לא יוכל לומר מה יהיו ההשלכות. טוב לא יהיה, השאלה כמה רע יכול להתפתח. פיננסית אין ספק כי הגופים הפיננסים ובראשם הבנקים יחטפו. ראינו את זה כבר במהלך מסחר סוף השבוע. אבל כאן ייכנסו ללא ספק הבנקים המרכזיים לתמונה וימשיכו לעשות את מה שעשו כל כך טוב בשנים האחרונות - לשפוך כסף לשווקים.

כלכלית, לעומת זאת, המצב מסובך יותר כי ראינו כבר שהזרמת כסף לשווקים לאו דווקא תומכת בכלכלה. אי הוודאות שתלווה אותנו בתקופה הקרובה תביא ככל הנראה לעצירת פרויקטים והתאוששות הגוש תתעכב. פוליטית הכאוס רק בתחילתו, הגל הלאומני השוטף את אירופה ינסה לצבור תאוצה והשאלה העיקרית היא כיצד ישכילו לפעול קברניטי הגוש.

גם אצלנו מזדרז האוצר לקבוע קביעה חסרת אחריות כי ההשפעה על היצוא הישראלי זניחה. ברמת אי ודאות כל כך גבוהה, כשאף אחד אינו יודע איך ייראה מחר, אמירה כזו פשוט תלושה מהמציאות ומי שעומד מאחוריה כנראה לא עשה הרבה עסקים בחייו.

לסיכום, ההמלצה 'שב ואל תעשה' שהוכיחה את עצמה כל כך הרבה פעמים במהלך ההיסטוריה, תקפה לעניות דעתי גם לסיטואציה הנוכחית. תנו לשווקים להשתולל, תנו לקובעי המדיניות את הזמן לבצע צעדים מושכלים על מנת למנוע הידרדרות, ואל תמהרו לקנות או למכור בטרם ישקע האבק.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.