תרחישים של פרידה: 10 דרכים לעזוב את המאהב האירופי

הקיפאון בין בריטניה לאיחוד האירופי בשאלה מה קורה בהמשך למשאל העם שבו הוחלט על עזיבה מייצר כמה וכמה תרחישים אפשריים. איזה אפשרי, איזה פחות

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

1. לפי הספר

ראש הממשלה דיוויד קמרון, שהודיע שיתפטר בעקבות כישלון ההימור שלו על משאל העם, מסכים עם הממסד הבריטי שהדרך החוקית היחידה לעזוב היא להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון של האיחוד, ולשאת ולתת על פרידה.

הוא רוצה להשאיר את הפעלת הסעיף הזה ליורשו, שייבחר אולי רק בוועידת המפלגה השמרנית באוקטובר. מנהיגי האיחוד רוצים שהוא יעשה זאת עכשיו, או לכל הפחות מוקדם ככל האפשר, אך אין להם הסמכות המשפטית לכפות זאת עליו.

בתרחיש הגירושים הידידותיים ביותר, בריטניה תפעיל את סעיף 50, אולי כבר (אם כי לא סביר) היום (ג') כאשר קמרון ייפגש עם יתר 27 מנהיגי מדינות האיחוד בפסגה בבריסל, או באמצעות מכתב רשמי מקמרון או יורשו.

ההפעלה הזו תקבע פרק זמן של שנתיים לדיונים על פרישה ידידותית. במצב האידיאלי, יתקבלו החלטות על חלוקת הנכסים וההתחייבויות בתקציב האיחוד המשותף, ובתחומי עדיפות נוספים, כמו אולי מעמד הבריטים ואזרחי האיחוד שמתגוררים בצד הלא נכון של הגבול החדש בין בריטניה לאיחוד.

בעולם האידיאלי עוד יותר, ייקבעו יחסים כלכליים הדוקים בין בריטניה לאיחוד, אולי באמנה נפרדת ומקבילה שתיכנס לתוקף ביום העזיבה. האמנה הזו יכולה להיחקק על ידי רק 20 מ-27 מדינות האיחוד, שמייצגות 65% מהאוכלוסייה הנותרת שלו (בלי בריטניה). יחסים מלאים יחייבו כנראה אישור פה אחד של כל המדינות.

שנתיים הן פרק זמן קצר, אך הדיונים יוכלו להתארך בהסכמת כל 28 המדינות. אם לא תהיה עסקה, בריטניה תעזוב אוטומטית את האיחוד בתום שנתיים מהפעלת סעיף 50. האמנה קבעה זאת כדי למנוע אי ודאות.

השורה התחתונה: יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי. האיחוד האירופי אף פעם לא כזה קל ונוח

 

2. מצטערים, לא הייתה לנו כוונה לפרוש

בריטניה בהתמוססות פוליטית, עם שתי המפלגות הגדולות במלחמת אזרחים וסקוטלנד שוחרת אירופה שמאיימת או לחסום את הברקזיט באמצעים משפטיים (לא ברור איך בדיוק) או לפרוש מבריטניה. תוצאת משאל העם אינה מחייבת מבחינה חוקתית, והממשלה והפרלמנט עשויים אחרי בחירות חדשות להתעלם ממנה. אם כך יהיה, האיחוד האירופי יישאר כמו שהוא, אבל העסקה המיוחדת שקמרון קיבל בפברואר הומתה על ידי המשאל.

השורה התחתונה: באמת? תרחיש כזה כבר מותח את האמינות הדמוקרטית יותר מדי

3. התכוונו לעזוב, אבל עוד לא

מנהיגי הברקזיט חשדו תמיד במגבלה של השנתיים בסעיף 50, וכמה מהם אמרו במפורש שצריך להפעיל רשמית את הסעיף הזה רק אחרי שהאירופים יסכימו לעסקת סחר חופשי מקיפה, שתשחרר את בריטניה מחוקי האיחוד כמו הפתיחות להגירה. חמש שנים ויותר הן הנורמה העולמית להשגת עסקאות סחר כאלה, ועד אז בריטניה תישאר חברה מלאה באיחוד.

זהו תרחיש הבלהה של מנהיגי האיחוד, שיטיל אותו לדיונים פתוחים עם המעצמה הכלכלית השנייה שלו, שיעודדו מתנגדי אירו בכל מדינה באיחוד לדרוש סידורים דומים, ויסיחו את דעת הממשלות מהטיפול בנושאים השוטפים הבוערים האחרים.

מנהיגי האיחוד פוסלים כל מו"מ עד שבריטניה תתחייב ללוח הזמנים של סעיף 50, והם מתעקשים שבריטניה אינה יכולה למכור את העוגה שלה בשוק האחיד וגם לאכול אותה על ידי הפסקת תשלומיה לתקציבי האיחוד ועצירת תנועת מהגרי העבודה.

בתיאוריה זה יכול להיות מבוי סתום ללא סוף, עם בריטניה הסוררת שמקלקלת את האווירה לקראת הבחירות בצרפת ובגרמניה בשנה הבאה, ותחילת הדיונים על תקציב חדש לשבע שנים לאיחוד. מישהו יצטרך לוותר, ויהיה צורך לגבש כמה פשרות.

השורה התחתונה: פשרות הן דרך החיים של האיחוד, אל תוציאו את התרחיש הזה מכלל חשבון

4. אנחנו מתכוונים לפרוש - או אולי בעצם לא

סעיף 50 מדבר על יציאה חד-סטרית, לא על דלת מסתובבת. אנשי האיחוד אומרים שכאשר הוא מופעל, מדינה אינה יכולה להתחרט ולהישאר. אבל המשפטנים חלוקים בדעתם. כמה מומחים בריטים מאמינים שאפשר יהיה למשוך את הודעת העזיבה. בבריסל יש כאלו שחושבים כך, אבל רק בתנאי שכולם יסכימו לזה. ממשלה בריטית בעתיד תסיק אולי שהדרך הטובה ביותר לסיים הליכי גירושים היא להישאר נשואים.

השורה התחתונה: ראו את תרחיש 2, עם תוספת של זיכרון קצר

5. רצינו למעשה רק לפרוש חלקית

כמה תומכי ברקזיט אמרו שההצבעה לעזוב רק משמשת כמנוף לדיון בעסקה טובה יותר של חצי חברות בריטית באיחוד, שאפשר יהיה לאשר בעוד משאל. מנהיגי האיחוד פוסלים אפשרות כזו מחשש שהפינוקים שבריטניה תקבל יתרחבו לעוד מדינות ויהרסו את האיחוד. העסקה שהשיג קמרון, להגן על הסיטי של לונדון מגוש האירו ולהגביל את ההגירה מהאיחוד, מתה בגלל סעיף שקישר אותה לתוצאת משאל הברקזיט. לכן, כל דיון מחודש על עסקה יצטרך להיפתח מבסיס נמוך יותר, ומנהיגי האיחוד יצטרכו לבצע אקרובטיקה רצינית. מצד שני, הרעיון של "שותפות מיוחדת" באיחוד כבר קיים זה זמן מה.

השורה התחתונה: ראו תרחיש 4, אבל בארץ הפשרות האירופית, לעולם אל תאמר לעולם לא

6. תן לי רק לשים עליי משהו יותר נוח

בריטניה תוכל להצטרף לאזור הכלכלי האירופי או להתאחדות הסחר החופשי האירופית, יחד עם נורבגיה, שווייץ ואיסלנד, שמצויות ביחסים הדוקים עם האיחוד. זה יכול להתקבל על דעת ראשי האיחוד, אך מנהיגי בריטניה יצטרכו לשכנע את מצביעי הברקזיט להסכים לתרומות לתקציבי האיחוד ולמהגרים, בדומה לחלק מהמדינות הללו. גם לא תהיה גישה קלה לשוק האירופי האחיד לשירותים שחשובים למגזר הפיננסי הבריטי הגדול. עסקה תפורה יותר למידות של חסידי הברקזיט תחזיר אותנו לתרחישים קודמים.

השורה התחתונה: לא נראה שזה מה שהבריטים רוצים לפי שעה

7. למה שלא נתחיל מהתחלה?

לפי השקפה קיצונית אחת, הפאניקה שגרם הברקזיט לאיחוד תשכנע את האירופים לחזור לשולחן השרטוט וליצור סוג חדש של איחוד שיוכל לכלול את בריטניה. ליכוד שאיפות לאומיות שונות למבנה חדש יהיה משימה קולוסאלית, שלא לדבר על המרירות שהמשבר הנוכחי יצר.

השורה התחתונה: זו ירייה לטווח ארוך, לא פתרון לטווח הקרוב

8. פעם שנייה יותר מזל?

כמה מצביעי ברקזיט אומרים שאם בריטניה לא תסתדר מחוץ לאיחוד, היא תמיד תוכל להצטרף אליו שוב. זה נכון, אם כי היא כבר לא תקבל תנאים מועדפים. תהליך ההצטרפות יהיה ממושך ויחייב אישור פה אחד של יתר חברות האיחוד, עם המון תנאים שבריטניה הייתה פטורה מהם ב-43 השנים האחרונות - כמו אימוץ האירו.

השורה התחתונה: זה מיועד לציפורים שחיות המון זמן

9. אולי חברות בקטנה?

כמה סקוטים מקווים להתחמק מהברקזיט על ידי פרישה מאנגליה, אבל דוברים אירופים מבטלים את האפשרות שסקוטלנד תוכל לתפוס את מקומה הפנוי של בריטניה בבריסל. במשאל העם הסקוטי על עצמאות ב-2014, האיחוד אמר שסקוטלנד תוכל לפנות בבקשת חברות, אך היא תעמוד בסוף התור, אחרי מדינות כמו סרביה. סקוטלנד גם לא תוכל לשמר את הליש"ט מקום לאמץ את האירו. יש באיחוד אהדה לסקוטים, אבל יש גם חששות מעצמאות מחוזות בייחוד בספרד, בלגיה ואיטליה.

השורה התחתונה: לא בקרוב, אבל סקוטלנד תוכל אי פעם להצטרף לאיחוד

10. לטרוק דלת

ממשלה בריטית חדשה תוכל פשוט לצאת מהחדר. היא תוכל להפעיל את סעיף 50 ולעזוב את האיחוד ב-2019 ללא כל מו"מ.

האיחוד לא יוכל למנוע זאת. האיחוד יוכל להגיב בתגמול נגד הסחר הבריטי או הבריטים המתגוררים באיחוד, מה שייצור צעדי גומלין הדדיים שיפגעו קשות בכלכלת אירופה ובאזרחיה.

מנהיגי האיחוד חוששים בכל זאת מתרחיש כזה, שרק יעודד לאומנים אירופים נוספים להרוס את האיחוד.

השורה התחתונה: זהו מרשם להרס הדדי מובטח במקום דטנט