אל תהיו תמימים

רוצים שחברות ההשמה יעבדו בשבילכם? תעבדו קודם בשבילן

 

 

לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock
לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock

באחד הטורים הקודמים - שונאים חברות השמה - כתבתי שהתעלמות של חברות השמה ממועמדים מהווה על פי רוב מראה לערך השוק שלהם, וכי מי שלא זוכה לתגובה כנראה נתפס כמוצר לא אטרקטיבי, עם ערך שוק בהתאם. ומה עם עובדים ומנהלים ממותגים, כאלה שלגביהם אין כל ספק באשר לערכם בשוק העבודה? כאשר אלה לא זוכים לתגובה, לעתים קרובות מדובר באנשים שלא יודעים איך עובדים עם חברות השמה, אחרת אין שום הסבר מדוע התעלמו מהם. מה צריך לעשות?

בררנות, רלוונטיות, קשר

קודם כל היו בררנים! אל תפנו לכל חברות השמה, אלא רק לאלה העוסקות בתחומים הרלוונטיים למקצוע ולרמת הבכירות שלכם. אספו מודיעין ובחרו מספר מצומצם של חברות המתאימות לכם ביותר. כמו כן, אל תגישו מועמדות לתפקידים לגביהם אינכם עומדים בדרישות הסף, ממילא לא יחזרו אליכם. אתם רק יוצרים עומס על הממיינים בחברות ההשמה, שלא מצליחים לבור את המוץ מהתבן, והתוצאה היא פגיעה בעצמכם ובאחרים, כפי שהרחבתי בטור יורים בתוך הנגמ"ש.

שנית, זכרו שהמפתח למציאת עבודה באמצעות השמה הוא קשר מתמשך עם החברה, במיוחד כשמדובר בתפקידי ניהול, ולראייה, דווקא המנהלים המובילים במשק, אלה שלא זקוקים לשירותי חברות השמה, מקפידים לתחזק איתן קשר שוטף, בעוד אלה הזקוקים להן יותר מכל לא עושים זאת. מדוע? חלק מתביישים "לנג'ס" (כולל מחפשי עבודה שנתבקשו על ידי איש ההשמה לשמור על קשר), אחרים לא מבינים איך העסק הזה עובד, מאמינים בטעות שחברת השמה זה סופרמרקט המספק עבודה. רוצים דוגמה פשוטה? חברת ההשמה הציעה משרה אטרקטיבית והמעסיק הפוטנציאלי זימן אותם. מה הם עושים? אצים בששון לראיון, כשמבחינתם בזה הרגע הסתיים תפקידה של חברת ההשמה.

מה צריך לעשות?

- עדכנו את חברת ההשמה בכל שלבי התהליך, מהשנייה שהמעסיק הפוטנציאלי יצר איתכם קשר ועד לתשובה הסופית. יצאתם מהראיון, טלפון ראשון לחברת ההשמה (מקסימום שני, אחרי בן/בת הזוג), זומנתם לעוד ראיון, כנ"ל, וכן הלאה. החברה זקוקה לעדכון (מעסיקים לא תמיד מעדכנים אותה בזמן אמת) ומעריכה את מי שטורח לשמור אותה בתמונה, ומאידך, אתם זקוקים עוד יותר לאיש קשר/מודיעין שמחובר למעסיק הפוטנציאלי, ולאיש מכירות שיסייע לקבל את הג'וב.

- הפעילו את חברות ההשמה. חיפוש עבודה אפקטיבי דורש מכם להוביל את התהליך עם הרבה יוזמה, לרבות מול חברת ההשמה. למשל, שמעתם על משרה ואין לכם שום דרך להגיע לראיון? פנו לחברות איתן בחרתם לעבוד ובדקו האם למי מהן יש עניין לפנות למעסיק ולהגיש את מועמדותכם, מקסימום יגידו לכם לא. אל תפחדו שהחברה תגיש מועמדים נוספים, ממילא לא חסרים מתמודדים שהגיעו מחברות השמה אחרות וממקורות נוספים. אין לכם מה להפסיד, רק להרוויח, גם אם לא תזכו בתפקיד.

- הניבו ערך לחברת ההשמה. אם אתם מגייסים עובדים ויש לכם שליטה על זהות חברות ההשמה, דאגו להפנות אליהן מפעם לפעם משרות. הן בתורן תדאגנה לכם לכשתחפשו את המשרה הבאה, ולו בכדי שתמשיכו להניב להן פרנסה. ואם אתם לא מגייסים עובדים? לא נורא. כל פריט מידע שעשוי לעניין את החברה ולהביא לה ערך - משרה מעניינית שנפתחת, מועמד חם שיוצא לשוק וכו' - עתיד להירשם לזכותכם לכשתזדקקו לה.

- שמרו על קשר שוטף עם חברת ההשמה בעיקר כשאתם עובדים. המטרה העליונה שלכם היא להישאר כל הזמן בתודעה, ולהתמצב שם כאחד מבעלי המקצוע המובילים בקטגוריה הרלוונטית לגביכם (רמת בכירות, גודל / סוג חברות וכו'). אתם לא רוצים להתחיל לבנות מודעות רק כשאתם זקוקים לעבודה, בתקווה שישלפו אתכם מהמאגר. כשלא עובדים זמן ההתנעה הוא יקר מידי וארוך מידי (גם כשהוא קצר), מה גם שאז ערך השוק שלכם נמוך יותר. זה לא מסובך לשמור על קשר מתמשך, 2-3 מיילים בשנה יספיקו (פסח כשר, יומהולדת שמח או כל תירוץ אחר להשמיע קול).

זכרו, לא לדעת לחפש עבודה, ולהגיש מועמדות למשרות לא רלוונטיות, הן שתיים משלש הסיבות בגללן קשה למצוא עבודה, סיבות טקטיות בלבד, שקלות יחסית לפתרון. אז למרות שמרבית המשרות לא נמצאות בחברות השמה, מומלץ בחום שלא לוותר עליהן, במיוחד אם ערך השוק שלכם סביר ומעלה. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com