דרמה בבריטניה: בוריס ג'ונסון לא יתמודד על ראשות הממשלה

ראש עיריית לונדון לשעבר ויתר על השתתפות במרוץ לראשות הממשלה, וקרא: "זאת ההזדמנות שלנו לשקם את בריטניה" ■ מוקדם יותר שר המשפטים מייקל גוב, שתמך בעבר במועמדותו, הכריז כי "הוא לא יכול לספק את המנהיגות הנדרשת"

בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס
בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס

שר המשפטים הבריטי מייקל גוב הכריז היום (ה') על מועמדותו לראשות המפלגה השמרנית, לאחר שראש הממשלה דייוויד קמרון הכריז על התפטרותו בעקבות תוצאות משאל העם על יציאה מהאיחוד האירופי. גוב, שתמך ביציאה מהאיחוד, הביע בעבר תמיכה בראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון, לתפקיד, אולם חזר בו.

בהתייחסות לראש עיריית לונדון לשעבר מסר: "לצערי, הגעתי למסקנה שבוריס לא יכול לספק את המנהיגות הדרושה למשימות שעומדות בפנינו". לדבריו, "אמרתי שוב ושוב שאני לא רוצה להיות ראש ממשלה. זאת תמיד הייתה עמדתי, אבל מאז יום חמישי האחרון, נאלצתי לשקול זאת בכבדות בעקבות האירועים".

בהמשך היום, ג'ונסון נשא נאום בלונדון שבו הכריז, בניגוד להערכות, כי הוא פורש מהמרוץ לאחר הודעתו של גוב. "זאת ההזדמנות שלנו לשקם את עמדתה של בריטניה", אמר בנאומו, והוסיף כי לאחר שהתייעץ עם עמיתיו, "לאור הנסיבות בפרלמנט", הוא החליט שלא להיכנס למרוץ.

"העם הבריטי הצביע עבור שינוי ביום חמישי האחרון", מסר גוב. "הם העבירו מסר ברור, כי הם רוצים שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ולסיים את עליונות החוק האירופי". הוא הוסיף: "הם רוצים וצריכים גישה חדשה לניהול המדינה. אתגרים עצומים עומדים בפני המדינה, אך גם הזדמנויות אדירות. אנחנו יכולים להפוך את המדינה לחזקה ולהוגנת יותר".

מלבד גוב, גם השרה להגנת הסביבה אנדריאה לידסום הכריזה היום על הצטרפותה למרוץ. "אני מאושרת לבשר שאני רצה לראשות המפלגה השמרנית", כתבה בחשבון הטוויטר שלה. "נפיק את המיטב מהזדמנויות ה'ברקזיט'", הוסיפה, לצד התגית "התחלה חדשה".

שרת הפנים תרזה מיי כבר הכריזה על הצטרפותה למרוץ, ונחשבת לאחת משני המועמדים המובילים לתפקיד. טרם ברור כיצד הצטרפותו של גוב למרוץ תשפיע על סיכוייה. כמו כן, שר הביטחון לשעבר ליאם פוקס ושר הכלכלה סטיבן קראב הכריזו גם הם על הצגת מועמדות לראשות המפלגה.

במקביל, גם ב מפלגת הלייבור מתגברות הקריאות להתפטרותו של ראש המפלגה ג'רמי קורבין בעקבות משאל העם. שרת האוצר בממשלת הצללים של קורבין, אנג'לה איגל, צפויה להכריז בהמשך היום על מועמדותה לראשות המפלגה באופן רשמי.

ביום שלישי עברה הצבעת אי אמון בקורבין, לאחר שרבים מבכירי המפלגה התפטרו מתפקידם במטרה להפעיל לחץ על קורבין ולהביא להתפטרותו. הבכירים טענו כי הפגין חוסר נחישות במהלך הקמפיין שלפני משאל העם. תוצאות ההצבעה, שעליה הודיעה המפלגה לפני זמן קצר, אינה בעלת השלכות רשמיות ולא מובילה אוטומטית לבחירות להנהגת המפלגה.