מרוץ החימוש הטכנולוגי של חברות שמייצרות זיכרונות פלאש

לרגל הכינוס השנתי העולמי של טכנולוגיית זיכרונות הפלאש, שייערך באוגוסט, ליקטנו חידושים מהחזית

זיכרונות פלאש. אבן הבסיס של כל גאדג’ט / צילומים: יח”צ
זיכרונות פלאש. אבן הבסיס של כל גאדג’ט / צילומים: יח”צ

לפני יותר מדי שנים הזדמנתי לביקור במשרדי אם סיסטמס (שבהמשך נמכרה לסנדיסק), אז עדיין חברה ישראלית צעירה. בשיא הביקור הוצג בפני אב טיפוס עתידי של דיסק און קי בנפח של 256 מגה. ההתקן המגושם עלה אז כמה מאות דולרים והוגדר כ"פני העתיד". מאז השוק הזה השתנה וטכנולוגיית זיכרונות הפלאש היא כיום אבן בנין בסיסית של כל מחשב, סמארטפון או גאדג'ט.

הממדים עדיין זעירים ונפחי הזיכרון נדחפים כיום בעקשנות לכיוון הטריטוריה של טרה בייטים כדי לענות על הצורך בזיכרון. לרגל הכינוס השנתי העולמי של טכנולוגיית זיכרונות הפלאש, שייערך באוגוסט, ליקטנו חידושים מהחזית.

מיקרו SD: כ-256 מגה על ציפורן הבוהן

כרטיסי המיקרו SD הזעירים, הם אחד הפלחים הצומחים ביותר של שוק זיכרונות הפלאש, בין השאר בשל הפופולריות שלהם בקרב משתמשי סמארטפונים. גם כאן מתנהלת "מלחמת נפח" מואצת כדי לענות על הצרכים של מכשירי הקצה העתידיים. בתחילת הטילה סמסונג פצצה כאשר הציגה כרטיס ממשפחת "EVO פלוס" בנפח של 256 ג'יגה. לדברי החברה הכרטיס - שגודלו, נזכיר, כגודל ציפורן - מיועד לסמארטפונים, "מצלמות אקסטרים עם צילום של 360 מעלות" ועוד. על פי חישובי החברה הוא יכול להכיל עד 12 שעות של וידאו באיכות 4K, עד 33 שעות של וידאו באיכות HD מלאה, אלבום של יותר מ-55 אלף תמונות ברזולוציה של 12 מגה פיקסל ועוד. הכרטיס כבר הושק במחיר של כ-250 דולר בארה"ב.

סמסונג אולי לקחה את הבכורה, אבל כרטיס המיקרו SD החדש בנפח 256 ג'יגה, שהושק השבוע על ידי סנדיסק (כיום בבעלות מלאה של "ווסטרן דיגיטל"), טוען לכתר של "המהיר בעולם מסוגו". לטענת החברה הוא מציע קצב העברת נתונים של עד 100 מ"ב לשנייה וקצב כתיבת נתונים של עד 95 מ"ב לשנייה, מה שהופך אותו מתאים במיוחד ליישומים כמו צילום וידאו מקצועי באיכות 4K ועוד. הוא יכול להכיל עד 14 שעות של וידאו ברזולוציה עילית ולהעביר 1,200 תמונות בתוך דקה אחת בלבד. הכרטיס ישווק תחת ברבעון האחרון של השנה במחיר של כ-199 דולר בארצות הברית.

גם חברת PNI, אחת השחקניות הוותיקות בענף, הצטרפה למרוץ והציגה בתערוכת קומפיוטקס כרטיס מיקרו SD בנפח המרשים של 256 ג'יגה בייט. לטענתה, הייחוד של הכרטיס שלה הוא ביכולת לשרוד "בתנאים קשוחים ביותר" והוא עמיד בפני טמפרטורות קיצון, זעזועים קשים, שדות מגנטיים, ולחות ושומר את הנתונים אפילו תחת חשיפה משמעותית לקרני רנטגן.

זיכרונות USB: בדרך לדור הבא

לקוחות שעדיין לא זנחו את המחשב הנייד לטובת הסמארטפון והפאבלט, מעדיפים עדיין את הנוחות של זיכרונות ה-USB הנשלפים - אלה שכונו פעם "דיסק און קי". גם בפלח הזה מתנהל מרוץ חימוש טכנולוגי, בכמה חזיתות. בחזית נפח האכסון המחזיק בשיא הוא ה-DATATRAVELER של קינגסטון, שהושק לפני יותר משנה עם נפח כמעט דמיוני של 1 טרה בייט.

נזכיר, שאנחנו מדברים על התקן זיכרון בגודל של בוהן, ששוקל גרמים בודדים. ההתקן מוגן בתוך מארז מסגסוגת אבץ ומחירו הגבוה - בסביבות 850 דולר באמזון - הוא אחת הסיבות שאין בנפח הזה מתחרים.

חזית טכנולוגית אחרת היא התאמה לתקני חיבור חדשים, ובראשם תקן USB-C, שמאפשר להעביר נתונים ולטעון טעינה מהירה של מכשירים בו זמנית - מה שמאפשר להקטין את הנפח והמשקל של גאדג'טים. חיבורים בתקן הזה מתחילים להופיע כיום במחשבי מחברת מתקדמים ובמוצרים נוספים ועל פי הערכות בתוך ארבע שנים כמחצית ממכשירי הסמארטפון יצוידו בו. גם יצרני זיכרונות ה-USB התחילו ליישר קו - סנדיסק הרימה את הכפפה בתערוכת קומיופטקס בחודש שעבר עם זיכרון פלאש נשלף וקומפקטי, שכולל בתוכו שני מחברים נפרדים - חיבור בתקן 3.1 מקובל וחיבור לשקע ה-C החדש. המחירים מתחילים בכ-20 דולר להקן בנפח 16 ג'יגה.