מנכ"ל אפריקה ל"גלובס": הבנק הרוסי הסכים לדחות לנו תשלום

אפי פיתוח לא שילמה לבנק VTB התשלום הרבעוני שהיה אמור להיות משולם אתמול ■ אברהם נובוגרוצקי ל"גלובס": דנים בתנאי הערבות האישית של לבייב ובתנאי ההלוואה

לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי
לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי

אפי פיתוח, זרוע הפעילות של קבוצת הנדל"ן אפריקה ישראל של לב לבייב ברוסיה, לא שילמה לבנק הרוסי VTB את התשלום הרבעוני במסגרת ההלוואה שקיבלה בהיקף כ-614 מיליון דולר להקמת קניון אפימול ובניין המשרדים ברוסיה - כך לפי דיווחים בלונדון, שם נסחרת מניית אפי פיתוח. 

החברה טוענת בדיווח הרשמי כי היא ביקשה דחייה לתשלום הרבעוני לבנק הרוסי שהיה אמור להיות משולם עד אתמול, כדי להשלים את השיחות עם הבנק לשיפור תנאי ההלוואה - עיבוי בטחונות, ערבות אישית של לבייב, או פריסה מחדש של התשלומים. היא מסרה כי היא הודיעה לבנק הרוסי שלא יועבר התשלום עד שהבנק ישיב להצעותיה.

מנכ"ל אפריקה ישראל אברהם נובוגרוצקי, מסר היום (ו') בשיחה עם אתר "גלובס", כי דחיית התשלום היא בהסכמת הבנק הרוסי, וזאת לאור הצעתו של בעל השליטה לבייב להעמיד ערבות אישית לחלק מחוב החברה בהיקף של 191 מיליון דולר לתקופה של 12 חודשים, בתמורה להסכמת הבנק להקפיא למשך 10 חודשים את מהלכיו כנגד החברה. 

לדברי נובוגרוצקי, בימים אלה אפי פיתוח דנה עם הבנק הרוסי בתנאים של הערבות האישית של לבייב, כמו גם בתנאים מחודשים ומשופרים של ההלוואה, ועד שלא יתקבלו כל המסמכים הרשמיים אין הודעה מצד הבנק הרוסי על דחיית החוב, וזו אמורה להתקבל בימים הקרובים.

נציין כי לכאורה אי התשלום היתה יכולה להיחשב כהפרה של הסכם ההלוואה לבנק הרוסי, ועילה לדרישה מצידו לפירעון מיידי של החוב, אבל הצדדים נמצאים בהידברות ולכן לא צפויים מהלכים כאלה מצד הבנק הרוסי, לפחות בינתיים. 

הבנק הרוסי כבר הודיע לאפי בסוף חודש מאי כי בכוונתו לפעול לפירעון מיידי של ההלוואות כלפיו, אם עסקת החלפת שלושת הנכסים שלה ברוסיה תמורת ביטול החוב לא תושלם עד ל-10 ביוני. הבנק גם הדגיש כי הוא דורש שמסמכי העסקה ייחתמו עד ל-1 ביוני, מה שלא קרה כמובן והחברה ביקשה הידברות עם הבנק על תנאי ההלוואה.

אפי הודיעה שהיא עומדת לאבד חלק מנכסיה המרכזיים במוסקבה בשל התמשכות המשבר הכלכלי אליו נקלעה ברוסיה והעובדה שהחברה אינה עומדת באמות מידה פיננסיות מול הבנק VTB הרוסי. החברה הסכימה שהבנק הרוסי יממש את הבטוחות.

נכסים ב-877 מיליון דולר

נכסיה המרכזיים של אפי פיתוח במוסקבה הם קניון אפימול, בניין המשרדים אוזרקובסקיה III ומלון אקווה מארין, שערכם המצטבר בספרי אפי פיתוח עמד בסוף נובמבר האחרון על 877 מיליון דולר, כך שבעקבות השלמת עסקת ההחלפה אמור היתה להיות הפחתה בהון העצמי של החברה בדוחות הרבעון השני ב-266 מיליון דולר, ל-512 מיליון דולר. אפריקה ישראל מחזיקה ב-65% מאפי פיתוח, ובהתאם לכך יפחת ההון העצמי שלה ב-173 מיליון דולר. 

אם וכאשר תושלם העסקה, תיוותר אפי פיתוח עם מאזן נקי מחובות בנקאיים, אולם גם ללא נכסיה המניבים המרכזיים. בידי החברה יישארו בעיקר שני מלונות במוסקבה וסביבותיה, וכן קרקעות לבניית בנייני מגורים ומגדלי משרדים.

אפריקה נמצאת בימים אלה בתהליכים לקראת הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח, שלהם היא חייבת 3.2 מיליארד שקל.