פראט אנד וויטני מאיימת לעצור המפעלים בנהריה ובתפן

האיום של ענקית המנועים - על רקע תוכנית מתאר שמקדמת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה שתשנה את ייעוד שטח אזור התעשייה למסחר, מגורים ותיירות ■ לטענת החברה, הדבר ימנע ממנה אפשרות להתרחב בעתיד

תוכנית מתאר שמקדמת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז צפון לאזור התעשייה הצפוני שבנהריה מטרידה את ענקית המנועים פראט אנד וויטני האמריקאית. לפי התוכנית, ייעוד השטח שבו פועל כיום אזור התעשייה בנהריה ישונה למסחר, מגורים ותיירות באופן שישנה את פני האזור בשנים הבאות.

פראט אנד ויטני היא כיום הבעלים של "טכנולוגיית להבים" (לשעבר "להבים ישקר"), לאחר שרכשה את החברה ב-2014 מהתעשיין סטף ורטהיימר במאות מיליוני שקלים. לחברה יש פעילות נוספת בתחום הייצור של להבים למנועי מטוסים באזור התעשייה תפן. במפעל שבנהריה מועסקים כ-560 עובדים ובמפעל בתפן מועסקים כ-600 עובדים.

על רקע קידום תוכנית המתאר השנויה במחלוקת, פראט אנד וויטני מזהירה כי תפסיק את השקעותיה בשני המפעלים, לרבות בחינת האפשרות לסגור את פעילותה בצפון והעתקתה למדינות אחרות. את ענייניה של פראט אנד וויטני בישראל מייצגים עורכי הדין דרור גדרון ויוחאי שכטר ממשרד אפרים אברמזון ושות'. לטענתם, אישור תוכנית המתאר החדשה יוביל למצב שבו פראט אנד וויטני למעשה לא תוכל להרחיב בעתיד את פעילותה באזור התעשייה הצפוני בנהריה, בהתאם לתוכניות ההשקעה הרב-שנתיות שלה.

"לחברה יש אלטרנטיבות"

"פראט אנד וויטני היא חברה בינלאומית שמסתכלת שנים קדימה במסגרת תוכנית ההשקעות שלה, ועל רקע תוכנית המתאר הזאת היא עתידה לעמוד לפני מצב בעייתי במקרה שתרצה להרחיב פעילות במפעל שבנהריה", אמר היום (א') ל"גלובס" עו"ד שכטר. "מדי כמה שנים החברה מפתחת מנוע או מוצר חדש וכדי לקיים ייצור כזה יש צורך בהתאמת תשתיות ייצור חדשות. אמצעי ייצור אחד, כמו מכבש מתאים, יכול להיות בגודל של בניין שלם. על רקע שינוי ייעוד הקרקע בגלל תוכנית המתאר האמורה - לא ניתן יהיה לעשות זאת ובפראט אנד וויטני שואלים שאלות קשות בנוגע להמשך עתידה בישראל".

לדברי עו"ד גדרון, "מלבד מניעת האפשרות מחברות להרחיב את פעילותן באזור התעשייה הקיים, אלה שימשיכו לפעול במקום יהיו נתונות לרגולציה סביבתית נרחבת, כמו מפגעי רעש וכו', כי לפי תוכנית המתאר, האזור ייועד למגורים, לתיירות ולמסחר. מפעל טכנולוגיית להבים עובד במשך כל שעות היממה ואז יחילו עליו הגבלות נרחבות. לפראט אנד וויטני יש אלטרנטיבות: יש עוד מדינות בעולם. היא תפנה להודו או לאחת ממדינות אירופה וענף תעשייתי שלם בישראל ייעלם".

התנגדות מפורטת שעורכי הדין גדרון ושכטר הגישו כבר לפני כשנה לוועדה המחוזית נדחתה. "ההחלטה על הנושא עתידה להתקבל בקרוב", אמר עו"ד שכטר, "הנהלת פראט אנד וויטני עוקבת אחר הנושא בעניין רב, שכן זאת החלטה שיכולה להשפיע רבות על עתיד פעילותה בארץ, אחרי שהשקיעה בה סכומי כסף גדולים מאוד. החלטה כזאת לא תשפיע רק על המפעל באזור התעשייה שבנהריה, אלא גם על המפעל בתפן, שאליו מועברים מוצרים מנהריה לגימור ולהשלמה".

בשנת 2014 ייצאה פראט אנד וויטני מישראל בהיקף של כ-170 מיליון דולר. החברה, שנחשבת אחת המובילות בעולם בתחום מנועי המטוסים, מייצרת גם את המנוע של מטוס הקרב F-35 שגם חיל האוויר הישראלי עתיד להצטייד בו בעוד כחצי שנה. על פי הערכות, החברה מגלגלת בשנה כ-14 מיליארד דולר.

"בשני מפעליה, בנהריה ובתפן, החברה מעסיקה יותר מ-1,150 עובדים ישירים ואחראית לתעסוקה עקיפה של עוד עובדים רבים באזור הצפון. שלילת האפשרות להמשיך ולפעול במסגרת המפעל הקיים בנהריה תביא אותה להעתקת פעילותה מישראל, למדינה שבה עלויות היצור הכוללות ממילא נמוכות באופן משמעותי", אמרו עו"ד שכטר וגדרון.

עיריית נהריה מתנגדת

גם עיריית נהריה מסתייגת מהתוכנית החדשה. על רקע קידומה בוועדה המחוזית, מסרה לה העירייה את עמדתה ולפיה היא מתנגדת לשינוי ייעוד הקרקע מתעשייה לייעוד אחר. "קשה מאוד להבין את ההיגיון שעומד מאחורי תוכנית כזאת, שעשויה לפגוע קשות בתעשייה.

"לעיר לא חסרות קרקעות לבנייה וגם בתי המלון שלה אינם נמצאים ממילא בתפוסה מלאה. בסופו של דבר, במקום פיתוח, העיר תמצא את עצמה מול מכת אבטלה קשה", אמרו היום באי כוחן של פראט אנד וויטני וטכנולוגיית להבים.

"בכל מקרה, גם אם תוכנית המתאר לא תאושר, לטכנולוגיית להבים אין די שטח כדי להתרחב, מלבד בנייה לכיוון חוף הים. האם אתה רואה מצב הגיוני שבשנת 2016 מישהו יאשר למפעל בנייה לכיוון הים?", אמר בשיחה עם "גלובס" מנהל המחלקה לתכנון העיר בעיריית נהריה, רוני לוי. "עיריית נהריה הצטרפה למתנגדים לתוכנית זו כדי להביע הזדהות עם המפעלים נוכח התוספת החדשה של השימושים בקרקע. למרות זאת, מפעלים אחרים שמבקשים להתרחב יוכלו להתרחב ואף אחד מבין התעשיינים שפועלים באזור זה לא נפגע עד כה ולהערכתי גם לא ייפגע".

מעיריית נהריה נמסר בתגובה כי "עיריית נהריה וראש העירייה ז'קי סבג הגישו והביעו התנגדות לפני הוועדה המחוזית בנימוק שהתוכנית תפגע בתעשייה או תביא לצמצום הפעילות של מפעלים בנהריה. יחד עם זאת, יש לציין כי לפי התוכנית לא מדובר בסגירת אזור התעשייה אלא רק בהוספת שימושים".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון נמסר בתגובה: "תוכנית המתאר הכוללנית נהריה מאפשרת את המשך פעילותם של המפעלים הקיימים באזור התעשייה, לרבות הרחבות נקודתיות שיאפשרו את המשך תפקודם התקין. התוכנית מקודמת בשיתוף עיריית נהריה ויוצרת מסגרת תכנונית לפיתוח העיר בעשורים הקרובים. מתוך ראייה עתידית ובהתאם לשאיפה לצמצם את המפגעים הסביבתיים בעיר, התוכנית מכוונת לשינוי ייעוד של חלק מאזור התעשייה לאזור תעסוקה ומגורים".