גפני הפסיק דיון על תעשיית הטונה: "לא הועברו נתונים"

הדיון נערך בעקבות טענות של תעשיינים בענף אריזת הטונה בישראל, ולפיהן הפחתת מכסי המגן חושפת את מאות העובדים בענף, רובם בפריפריה, לסכנת פיטורים

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הפסיק היום (ב') דיון שעסק במשבר בתעשיית הטונה, בעקבות הסרת המכסים על טונה המיובאת לישראל. גפני נימק את החלטתו לא לקיים דיון בנושא, בהיעדר נתונים שהיו אמורים למסור לוועדה נציגי משרד האוצר על אודות ההשפעה של הסרת המכסים על מחיר הטונה לצרכן.

מדובר בדיון מעקב לדיון שקיימה ועדת הכספים לפני שבועיים בקירוב, בעקבות טענות של תעשיינים הפעילים בתעשיית אריזת הטונה בישראל, ולפיהן הפחתת מכסי המגן חושפת את מאות העובדים בענף, רובם בפריפריה, לסכנת פיטורים.

לדברי גפני, באותו דיון סוכם כי לקראת ישיבת הוועדה שנקבעה להיום יעביר משרד האוצר נתונים המצביעים על כך שלצד התהליך המדורג להורדת מכסי המגן על הטונה, חלה גם ירידה במחיר הטונה לצרכן.

עוד לפני ביטול הדיון אמרה מנהלת איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, גליה שגיא: "מנתונים שמצויים ברשותנו עולה באופן מפורש שלהורדת המכסים לא הייתה כל השפעה על מחירי הטונה. הירידה היחידה שחלה היא של אחוז אחד - שזו הפחתת המע"מ - ולכן יש לבטל את הפחתת מכסי היבוא לחלוטין. מדובר במהלך שנכשל". שגיא הוסיפה וטענה כי בשל האי-ודאות שבה פועלים תעשיינים בענף הטונה, במשך תקופה ארוכה הם לא השקיעו בציוד וברכישת מכונות חדשות, מה שמסב פגיעה נוספת לפעילותם השוטפת.

"כמו בני-ערובה"

ח"כ איתן ברושי (המחנ"צ): "נושא הטונה הוא נדבך נוסף במאבק נגד היבוא הפרוע והורדת מכסים בלתי-מבוקרת שפוגעת בתעשייה ובחקלאות בישראל. קיימת שחיקה גדולה במעמד התעשייה המקומית ובמעמד החקלאות - וביחס האוצר אליהן. יש לעודד תחרות, אבל בתנאים הוגנים".

בשיחה עם "גלובס" אמר גפני: "ככל הידוע לי, לא הייתה ירידה במחירי הטונה. גם אם נוצרה הפחתה במחירי הטונה לצרכן - הרי שמדובר בהפחתה זניחה, שבטח ובטח לא מצדיקה פיטורים של מאות עובדים. בכל מקרה, ראוי שהאוצר יבטל את הפעימה הרביעית בהפחתת המכסים על הטונה, שנכנסה לתוקף בחודש ינואר השנה". עוד אמר יו"ר ועדת הכספים: "אם לא תבוטל הפעימה הרביעית - עימות עם משרד האוצר הוא בלתי-נמנע. נעכב לאוצר העברת תקציבים שהוא יבקש". גורם במשרד ממשלתי הגיב בתרעומת על מה שמתפרש כאיום מצדו של גפני: "ועדת הכספים כבר מעכבת העברות של כ-14 מיליארד שקל לטובת מהלכים שונים לכלל הציבור. זה כמו להחזיק את הכספים האלה בני-ערובה".

על הורדת המכסים החליט שר האוצר לשעבר יאיר לפיד בשנת 2013. במשרד האוצר טענו בעבר כי הורדת המכסים מובילה למגמת ירידה במחירי הטונה לצרכן, ולפני הפעימה הרביעית אמר גורם במשרד: "פעימה זו תגדיל את התחרות בשוק ותביא להפחתה נוספת במחירים". גורם באוצר טען היום כי בשונה מטענתו של גפני, הנתונים הרלוונטיים לדיון על המשבר בתעשיית הטונה נמסרו לוועדה וזאת במסגרת אתר אינטרנט חדש שבאמצעותו מעביר המשרד נתונים נדרשים לעבודה השוטפת של הכנסת.