יותר מ-300 תגובות למותו של אסף הראל בגלל "הצל"

כך עולה מ"דוח השנאה" שמפרסמת קרן ברל כצנלסון ■ גם חגי קליין, שנאבק במחבלים בפיגוע בשרונה, זכה למתקפות ולאיומים ברשת בעקבות פוסט של "הצל" בעניינו

אליאסי יואב "הצל", אסף הראל / צילומים: יוסי כהן
אליאסי יואב "הצל", אסף הראל / צילומים: יוסי כהן

למעלה מ-300 איש פרסמו בשבוע האחרון תגובות בפייסבוק שקראו או ייחלו למותו של איש הטלוויזיה אסף הראל בעקבות פוסט בוטה שכתב נגדו הזמר "הצל" (יואב אליאסי) - כך עולה מ"דוח השנאה" שמפרסמת קרן ברל כצנלסון בשיתוף חברת המחקר Vigo. 

בפוסט שכתב "הצל" במוצאי שבת האחרונה (2 ביולי), הוא תקף במילים חריפות את הראל וכינה אותו, בין היתר, "פח אשפה שגורם לחנין זועבי להישמע מתונה... מפיץ את השנאה האנטישמית אנטי צה"ל שלו בחסות ערוץ 10 ומתחבא מאחורי המילה 'סאטירה'. מרשה לעצמו להשתין ולחרבן על כל מה שקדוש בישראל, וכל פעם שבאים עליו (הטעות במקור י' כ') בטענות, הוא אומר בקול המעצבן שלו 'חופש הביטוי, הומור שחור'".

בהמשך הפוסט העלה "הצל" - בצורה שהתיימרה להיות סאטירית - את האפשרות ש"מישהו שלא מקבל את השנאה האנטי-ציונית" של הראל "יפרק לו את הצורה, תוך כדי שהוא צוחק ומצלם את זה".

מהניתוח שביצעה הקרן עולה כי הפוסט גרר 2,500 תגובות, ש"רובן המוחלט היו אלימות, ורבות מהן (מעל ל-300) ייחלו למותו ו/או קראו לרצוח אותו". 1,150 תגובות השתמשו באלימות מילולית חריפה נגד אסף הראל ונגד שמאלנים בכלל. 

 

מבדיקת הקרן עולה גם כי הראל הוא לא היחיד שנפגע מפועלו של הצל ברשת. חגי קליין, שנפצע במהלך הפיגוע בשרונה ונאבק במחבלים, הותקף אף הוא, לאחר שאמר בראיון ל"אולפן שישי" בערוץ 2 שברגע שהבין כי נטרל את המחבלים, לא חתר להורגם.

מנתוני הקרן עולה כי לאחר הראיון פורסמו ברשת כ-300 תגובות נגד קליין, כש-80% מהן נכתבו בעקבות הפוסט שכתב בעניינו "הצל", בו הוא כינה אותו, בין היתר, "אפס מאופס", כשמתוכן 64 קראו לפגיעה פיזית או איחלו לו מוות. 

אסף הראל / צילום מסך
 אסף הראל / צילום מסך

העמוד של "הצל" הוא אחד העמודים הפופולריים בזירת הפייסבוק המקומית, ויש לו כ-240 אלף עוקבים. 

חגי קליין ואסף הראל על הכוונת של הצל
 חגי קליין ואסף הראל על הכוונת של הצל

קרן ברל כצנלסון מגדירה את עצמה כגוף שפועל "לעידוד ולקידום ערכים של שוויון, ערבות הדדית, צדק חברתי ועוד". "דוח השנאה" אותו היא מפיקה מורכב מניטור בזמן אמת של השיח ברשת בעברית בלבד, שכולל מעקב אחר אמירות, ביטויים ומילים הכוללות הסתה, גזענות, הדרה ואלימות.

בקרן מסבירים כי "מטרת הניתוח היא לבחון כיצד אמירה של מוביל דעת קהל או אירוע קיצון משפיע על רמת האלימות בחברה ומעודד או מרסן את הרצון להתבטא באופן אלים ומסית".