קשישים יוכלו לבטל עסקאות מכר תוך 4 חודשים מהביצוע

ועדת הכלכלה אישרה תיקון לחוק, שנועד למנוע ניצול אוכלוסיות מוחלשות ■ ח"כ שמולי, יוזם ההצעה: "לא יודע מה יעשו עכשיו עם כל הטאבלטים שחשבו לדחוף לקשישים"

אוכלוסייה מבוגרת / צילום: בלומברג
אוכלוסייה מבוגרת / צילום: בלומברג

התיקון לחוק הגנת הצרכן שיסייע למניעת ניצול קשישים בדרך לאישור סופי. היום (ד') אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לתיקון חוק הגנת הצרכן ולהגן על אזרחים ותיקים, עולים ואנשים בעלי מוגבלות נפשית, שכלית או גופנית שביצעו עסקאות רוכלות או עסקאות מכר מרחוק והסכמתם נטולה בספק.

לפי ההצעה שאושרה, אזרחים ותיקים מגיל 65, עולים חדשים או אנשים עם מוגבלות יהיו רשאים לבטל עסקאות רוכלות או מכר מרחוק עד ארבעה חודשים לאחר ביצוע העסקה. עוד נקבע, כי בעסקאות שנעשו באינטרנט תקופת הביטול תהיה ארבעה חודשים רק במקרים שבהם ייעשה שיווק אגרסיבי באתרים, אם באמצעות הגבלת זמן הרכישה והנחות לזמן מוגבל או באמצעות שימוש בשיחות צ'ט שנועדו לשכנע לקוחות לרכוש מוצרים.

כמו כן, נקבע כי את הודעת הביטול יהיה צורך לשלוח בכתב, וכי ביטול בכתב יוכל להיעשות גם בפקס או בדואר אלקטרוני. עוד אושר כי ההצעה תיכנס לתוקף 30 יום לאחר הפרסום ברשומות וכי היא תחול רק על עסקאות חדשות שייערכו מיום פרסומה ואילך.

 

את הצעת החוק יזם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) וחתומים עליה יותר מ-70 ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה. במהלך הדיונים בהצעה, שמעה הוועדה סיפורים קשים על קשישים ואנשים נוספים שנקלעו לחובות כבדים בעקבות עסקאות כאלה, שנעשו באמצעות שיווק אגרסיבי עד כדי ניצול.

"אם יש משהו שמוציא אותי מדעתי, זה ניצול ופגיעה בחסרי ישע, בפרט אזרחים ותיקים", אמר ח"כ שמולי. "החוק הזה הופך את המשוואה בעולם הצרכנים, נגמרו הימים של ניצול לרעה של חולשה או חוסר התמצאות של חלק מהאוכלוסיות. עשינו כאן דבר גדול. אני לא יודע מה יעשו עם כל הטאבלטים שחשבו לדחוף לקשישים, אבל צפו לזה שמחירי הטאבלטים בשוק ירדו עכשיו".

ח"כ איתן כבל אמר "עולם הצרכנות הוא עולם תוכן שלם, עולם שנזנח שנים בישראל. כעת אנחנו במקום אחרי לגמרי, אך עדיין ארוכה הדרך. תיקנו פה עוול נוראי".