הפרוטוקולים של הפד: יש להמתין עם העלאות ריבית

ועידת השוק הפתוח שהחליטה שלא להעלות את הריבית בחודש יוני העלתה חששות מפני ההשלכות של הברקזיט על כלכלת ארה"ב ■ חברי הוועדה העלו חששות מהתפתחות שלילית בשוק העבודה

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

הפרוטוקולים של ישיבת וועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) חושפים את חששות חברי הוועדה מפני התפתחויות שליליות בכלכלה העולמית והאמריקאית בשל הברקזיט ולכן החליטו להמתין עם העלאות ריבית עד להתבהרות התמונה.

לפני ההצבעה בבריטניה להיפרדות מהאיחוד האירופי היו חברי הוועידה כמעט תמימי דעים כי השוק יכול להכיל תחילתה ששל העלאת ריבית אולם בכל זאת ביקשו להמתין כדי שהעלאה כזו תגולם במסחר בשווקים בטרם תתבצע בפועל.

בישיבה שהתקיימה בחודש יוני, העלו חברי הוועידה את החשש כי שוק העבודה האמריקאי עלול לסבול מירידה בקצב ייצור המשרות החדשות, כלומר הם חששו מפני עלייה באבטלה - נתון מרכזי בשיקולי המדיניות המוניטרית בארה"ב.

בסך הכל, מצוטטים הערב (ד') בכירים בכלכלה האמריקאית, כאומרים שלהתחזקות של הדולר מול הלירה שטרלינג והאירו יש השפעה דומה לעלייה בריבית ולכן אין צורך למהר עכשיו להעלות אותה ולגרום להאטה נוספת בהתפתחות הכלכלית האמריקאית.

יש לציין כי החשיבות של הפרוטוקולים של וועידת השוק הפתוח הם מוגבלים הפעם בשל העובדה כי הישיבה התקיימה לפני ההצבעה בבריטניה על היפרדות מהאיחוד האירופי אולם החששות שהעלות בכירי הפד גוברים לאור התוצאות של ההצבעה והתגובה להם באירופה ובריטניה.

בשווקים הפיננסים מקבלים בסך הכל את הפרסומים היום באדישות ובשוק האג"ח לא נרשמת נרמה כשהתשואות של האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים ממשיכות להיות ברמה נמוכה של 1.35, כמעט ללא שינוי לעומת הרמה שלהן בתחילת המסחר היום.