מדריך: פיצויים - למי מגיע? כמה? ואיך ניתן להפחית מס?

חשוב לדעת: אם השכר שלכם נמוך מ-12.3 אלף שקל, ניתן לקבל ממס הכנסה פטור מוגדל לפיצויים בשיעור של 150%, עד לתקרה של השכר הזה ■ איך זה עובד?

פיטורים / תמונה: שאטרסטוק
פיטורים / תמונה: שאטרסטוק

הפיצויים הם סכום כספי שמגיע לעובד שפוטר ממקום העבודה. הם אמורים לפצות את העובד על אבדן ההכנסה ומקור ההכנסה. 

הפיצויים משולמים בהתאם לתקופה בה הועסק העובד. עובד שלא השלים העסקה של שנה, לא יהיה זכאי על פי רוב לפיצויים. עם זאת, החוק מכיר בכך שמעסיקים עשויים לפטר עובדים בכוונה עוד לפני השלימו שנת עבודה, ולכן באם תוכח כוונה כזו של המעביד, ניתן לקבל פיצויים גם לעובד שפוטר לפני שהשלים שנת עבודה.

סכום הפיצויים נקבע לפי המשכורת החודשית האחרונה של העובד כפול מספר שנות הוותק שלו בעבודה. להמחשה: אם השכר החודשי האחרון שלכם היה 12 אלף שקל ברוטו והועסקתם בחברה במשך 3 שנים, סכום הפיצויים יסתכם ב-36 אלף שקל.

המעסיקים "מממנים" את התשלום לפיצויים באופן שוטף: הם מחויבים להפריש 8.33% משכר העובד לקרן הפיצויים. הפרשה כזו בשנה מבטאת שכר של חודש (8.333% כפול 12 חודשים שווה - משכורת אחת מדי שנה).

האם יש פטור ממס על פיצויים?

הפיצויים פטורים ממס עד תקרה מסוימת, כ-12.3 אלף שקל בשנה נכון ל-2016. פירוש הדבר הוא שאם השכר שלכם הוא עד תקרה זו , לא תשלמו מס במשיכת פיצויים. אולם, אם השכר גבוה מסכום זה, ההפרש יחויב במס על פי המס השולי של הנישום.

עם זאת, העובד יכול לא למשוך את הכספים שמעבר לתקרה, וכן הוא יכול לבקש פריסה של המס על פני כמה שנים (עד 6 שנים). פריסה משמעותה שמכירים בהכנסה (מפיצויים) על פני כמה שנים ולא בשנה ספציפית אחת, ואז שיעור המס השולי האפקטיבי צפוי להיות נמוך יותר. אגב, את הפריסה אפשר לבקש קדימה (ברוב המקרים) וגם לאחור.

אם קיבלתם, לדוגמה, 300 אלף שקל פיצויים ואתם חייבים במס על 200 אלף שקל, אתם יכולים לבקש לפרוס את הסכום לכמה שנים (מספר השנים תלוי בוותק שלכם - כל ארבע שנים של וותק הן שנת פריסה). אם תקבלו פריסה ל-4 שנים, כל שנה תתווסף לכם הכנסה של 50 אלף שקל (200 אלף שקל של פיצויים שנדחו חלקי 4 שנים) שעליה יחושב המס השולי. 

בנוסף לפיצויים, מקבלים עובדים רבים (במיוחד במקומות מסודרים ובעת הפעלה של תוכניות פרישה מרצון) מענקי פרישה. סכום המענק מתווסף לסכום הפיצויים ונחשב חלק ממנו לצורך חישוב הפטור והמס. כלומר, אם בהמשך לדוגמה הקודמת נניח שהתקבל גם מענק פרישה של 50 אלף שקל, הסכום שיש לפרוס הוא 250 אלף שקל (200 אלף שקל של פיצויים ועוד 50 אלף שקל של מענק פריסה).

הטבה לבעלי שכר נמוך

הפיצויים כאמור מסתכמים עד תקרת שכר של 12.3 אלף שקל כפול מס השנים (במספר השנים יש לנכות חל"ת - חופשה ללא תשלום). מכאן שעובד יהיה חייב במס אם השכר שלו עולה על 12.3 אלף שקל או אם הוא מקבל מענקי פרישה. ולהמחשה - העובד יכול להרוויח בדיוק 12.3 אלף שקל ואז לכאורה הוא פטור, אבל אם הוא מקבל מענק של 100 אלף שקל כל המענק יהיה חייב. 

חשוב לדעת: אם השכר שלכם נמוך מ-12.3 אלף שקל, ניתן לקבל ממס הכנסה (אבל חייבים לפנות ולקבל אישור) פטור מוגדל לפיצויים בשיעור של 150%, עד לתקרה של השכר הזה. זו הטבה משמעותית, ננסה להמחיש אותה בדוגמה: עובד שפוטר השתכר 9,000 שקל ברוטו, עבד 10 שנים וקיבל פיצויים בסך 90 אלף שקל ומענק פרישה בסך 30 אלף שקל. לכאורה, כל ה-90 אלף שקל פטורים וה-30 אלף שקל חייבים במס. בפועל, מאפשרים (ברוב המקרים) פטור מוגדל לפיצויים של 150% מ-9,000 שקל, אלא שזה יוצא 13,500 שקל והרי יש להגביל את התקרה ל-12.3 אלף שקל. מכאן שהפטור יחול על 122 אלף שקל (10 שנים כפול התקרה, 12.3 אלף שקל). שורה תחתונה: כל הסכום שקיבל העובד המפוטר הנ"ל - 120 אלף שקל - פטור ממס.

סעיף 14: טוב למתפטרים, פחות למפוטרים

בעשור החולף דרשו מתפטרים רבים לקבל את כל סכום הפיצויים. חברות שהחליטו לפעול בהתאם לסעיף 14, מתחייבות, במקביל להתחייבות מקבילה של העובדים, כי הסכום שהחברה הפרישה לעובד, הוא הסכום שישמש לפיצויים, ולא יהיה צורך בהתאמות.

כלומר, אם הסכום הוא מתחת למה שמגיע לעובד אך החברה הפרישה באופן שוטף כנדרש, היא לא תצטרך לבצע התאמה. זה כמובן נהדר לחברה, שיכולה למצוא את עצמה עורכת התאמות גדולות, במקביל לכך ששוק ההון היה חלש והכסף בקופת הפיצויים אינו מספיק; או כתוצאה מכך שהשכר עלה ובהתאמה היקף הפיצויים גדל. מנגד, עובדים שמפוטרים נפגעים במידה והשכר שלהם עלה על פני זמן, מקבלים את מה שנצבר בקרן בהתאם להפרשות בפועל (אין התאמה לשכר האחרון).

מצד שני, סעיף 14 מבטא גם יתרון לעובד שמקבל את כספי הפיטורים בכל מקרה, גם אם התפטר. 

מחשבון פיצויי פיטורין - כמה פיצויים תקבל, וכמה מס תשלם

מחשבון פרישה - סימולטור לתכנון מס בפרישה