הלפרין הורתה לאסם להסיר סטנדים ממותגים ברשתות

כמו כן, הממונה על ההגבלים הורתה לכל הספקים הגדולים להסיר את כל העמדות הממותגות בסופרמרקטים עד 7 באוגוסט, או שיינקטו נגדם אמצעי אכיפה

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הורתה לקבוצת אסם לפני ימים אחדים להסיר לאלתר את כל הסטנדים הממותגים שהציבה ברשתות השיווק - כך נודע ל"גלובס". מדובר בסטנדים שהוצבו במקומות בולטים בתוך הסופרמרקט ובהם נמכרו מותגי הקבוצה בלבד. הסטנדים העניקו לאסם יתרון ברור על המתחרים.

הוראה זו באה בעקבות בדיקה שערכה הלפרין, ודבר קיומה נחשף ב"גלובס", בשאלה אם אסם התערבה בהקפאת שטחי מדף, בניגוד לחוק. בסניף של רשת יוחננוף במודיעין, לדוגמה, הוצבו 4 סטנדים עם מוצרים שונים של אסם, כולם ממותגים, ובאף אחד מהם לא הוצגו מותגים מתחרים.

אם אסם לא תחזור על הדברים, בכך יסתיים הטיפול של הממונה בפרשה. עם זאת, היום (א') הורתה הלפרין לכל הספקים הגדולים להסיר תוך שבועיים את כל העמדות הממותגות בסופרמרקטים הגדולים, ועד 7 באוגוסט ביתר החנויות בארץ.

במסמך שהועבר לספקים הובהר כי הקמה ואספקה של עמדות מכירה, הממותגות על-ידי ספק מזון גדול, היא הפרה של חוק המזון. כמו כן, הרשות הבהירה כי החל במועדים המפורטים היא תשקול אכיפה נגד בגין הצבה של אמצעי תצוגה ממותגים.

חוק המזון אוסר על ספק גדול להתערב בשטח שיוקצה לו על מדפי הסופרמרקט או לנסות להשפיע על הסופרמרקט בנוגע לשטחי מכירה שיוקצו לו. כוונתו של חוק המזון הייתה לאסור על ספקי המזון הגדולים להגדיל את שטח המכירה שלהם, ולהותיר את ההחלטה כיצד להקצות שטח מדף לשיקול-דעתו של הסופרמרקט.

ברשות ההגבלים שמו לב כי לאחרונה החלו ספקי המזון הגדולים לספק לסופרמרקטים עמדות מכירה וסטנדים הנושאים מיתוג ברור ובולט. לדברי הרשות, "אספקתם של אמצעי תצוגה אלה היא ניסיון בוטה וברור של הספק להשפיע על הסופרמרקט".

לפי החוק, "ספק גדול" הוא כל ספק שמחזור מכירותיו השנתי עולה על 300 מיליון שקל או שהוכרז כמונופול. כיום הרשימה כוללת 25 גופים, בהם תנובה, אסם, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, יוניליוור, נטו ודיפלומט.

על ספקים גדולים חלים איסורים שונים על-פי חוק המזון, בין היתר התערבות במיקום על המדף וסידור מצרכים, המלצה של מחיר לצרכן ואיסור על שריון או הקצאת שטח מדף, שהוא האיסור הרלוונטי להוראה החדשה שנתנה הממונה.