רק שתי תוכניות הגיעו ליותר מ-30% רייטינג מתחילת השנה

השינויים הטכנולוגיים הולכים ונוגסים בכוחם של ערוצי הברודקאסט ■ מי בכל זאת יכולה לרשום לזכותה הצלחה, איך המתחרה מסבירה את זה, ומה קורה בגיזרת החדשות?

גמר הישרדות / צילום:טל גבעוני
גמר הישרדות / צילום:טל גבעוני

חלק מתגובתן החריפה של זכייניות ערוץ 2 קשת רשת ושל ערוץ 10 לדוח ועדת פילבר נגעה לעובדה שהוא כלל לא עסק בשינויים הטכנולוגיים שהולכים ונוגסים בכוחם של ערוצי הברודקאסט. המסך השני שכל אחד מאיתנו מחזיק בידו וגוזל עוד ועוד מתשומת-הלב שלנו, האפשרות לצפייה נדחית בממירים המקליטים או ב-VOD שמערערת את מעמדו של הפריים-טיים, והעובדה כי המתחרות האמיתיות בשוק הפרסום הן פייסבוק וגוגל - כל אלה לא זכו למענה או להתייחסות בדוח שאמור היה להקפיץ את הרגולציה התקשורתית בישראל אל המאה ה-21 אחרי שנים של קיפאון.

סיכום נתוני הרייטינג לחציון הראשון של 2016 יכול אולי ללמד כי המגמות שעליהן מתריעים בערוצים 2 ו-10 אכן הולכות ומתממשות. סיכום נתח הצפייה המשותף של הערוצים 2, 10 ו-1 בשעות הפריים-טיים בינואר-יוני מראה כי מדובר בנתון הנמוך ביותר זה שנים.

רק שתי תוכניות - "הישרדות" של רשת ו"האח הגדול" של קשת - הצליחו להציג ממוצע עונתי שחצה את רף 30% הרייטינג, לעומת 4 תוכניות שעשו זאת בחציון המקביל ב-2015.

רשת: עקפה את קשת

הגוף היחיד שיכול להיות מרוצה בתום החציון הזה הוא הזכיינית רשת, שדווקא משיגה עלייה בנתוני הצפייה שלה בפריים, ולראשונה זה שנים ארוכות מסיימת את החציון מעל המתחרה קשת - רייטינג ממוצע של 24% בפריים, לעומת 22.6% של קשת - פער של 6%.

ברשת מתהדרים בין היתר בתוכנית "הישרדות", שאותה הצליחה להעביר אליה לאחר ששודרה בשנים שעברו בערוץ 10. "הישרדות הונדורס", העונה הראשונה של תוכנית הריאליטי בערוץ 2, הפכה לתוכנית הנצפית ביותר בחציון, גם באחוזי רייטינג באוכלוסייה היהודית (33.6%) וגם בצפייה בכלל האוכלוסייה (954 אלף איש). תוכנית הגמר שלה בלטה אף מבין שלל תוכניות הריאליטי, עם רייטינג של 38.7% באוכלוסייה היהודית ולמעלה מ-1.2 מיליון צופים בכלל האוכלוסייה.

קשת: אשמתם של ימי השידור

הזכיינית החזקה יותר של ערוץ 2 הציגה במהלך החציון ירידה בנתוני הצפייה שלה בשעות הפריים-טיים - 3.8% מ-26.4% בחציון המקביל אשתקד והציגה נתונים חלשים מאלה של המתחרה רשת. עם זאת, לקשת יש הסברים לא רעים לתוצאות הללו.

ראשית, מזכירים שם, בנובמבר 2015 התחלפו הזכייניות בימי השידור שלהן, ויום שישי, שנחשב יום צפייה חלש יותר, עבר לידיה של קשת. בחישוב ללא יום שישי עולה ממוצע הפריים של קשת ל-25.1%.

עוד מציינים שם כי בעבר, כשיום שישי היה יום שידור של רשת, הפער בין שתי הזכייניות לטובת קשת היה גדול בהרבה. בקשת מציינים גם כי החגים שחלו במהלך החציון, שבמהלכם יש נפילה גדולה בצפייה, יצאו במהלך ימי השידור שלה.

אחרי ההסברים, קשת מכניסה ל-10 התוכניות הנצפות של החציון 6 תוכניות, וגם 3 התוכניות הראשונות בעשירייה השנייה הן שלה - "עובדה", "המתמחים" ו"קרב השפים הגדול".

ערוץ 10: מהלך כלכלי

בערוץ 10 עסקו במהלך החציון במה שהם מכנים התאמת לוח השידורים לביקושים בשוק והורדה של "עצימות הלוח" בהתאם למצב שוק הפרסום, תוך שמירה של התוכניות היקרות והמושקעות יותר לתקופה שבה שוק הפרסום יכול לתמוך בהן. במילים פחות יפות - או אם נעביר זאת לנקודת המבט של הצופה ולא של רואה החשבון של הערוץ - מדובר בשילוב של תוכניות בשידור חוזר ותוכניות דוקו זולות בפריים-טיים.

מבחינה כלכלית סביר להניח כי יש כאן אכן מהלך חכם. בענף מרבים לדבר על רייטינג גבוה שלמעשה מתבזבז על תקופות שבהן אין ביקוש לפרסום - אבל הערוץ שילם על כך במונחי צפייה. הרייטינג הממוצע שהוא רשם בפריים עמד על 8.3%, והנתח המסחרי שלו הגיע ל-27.6% - לעומת 8.7% ו-28.2% בחציון המקביל אשתקד.

על-פי נתוני ערוץ 10, מדובר במספרים החלשים ביותר שלו מאז החציון השני של 2013. המספרים הללו, אגב, כוללים את מהדורת החדשות, כלומר את שעות הצפייה שבין 20:00 ל-23:00. אם היינו בוחנים כאן את הנתונים במונחי הפריים שלפיהם מפרסמות זכייניות ערוץ 2 את הנתונים שלהן, כלומר בין 21:00 ל-23:00 - הנתונים היו חלשים אף יותר.

נקודת האור של ערוץ 10 מבחינת נתוני רייטינג הגיעה כמובן במהלך יוני, עם תחילת שידורי היורו בערוץ 2. השידורים הללו אפשרו לערוץ לשלוף תוכניות שהמתינו במגירה, ואלה רשמו תוצאות יפות מאוד במונחי ערוץ 10. פרקי "גיבורים" ששודרו ביוני רשמו רייטינג ממוצע של 19.1%, ועל-פי נתוני הערוץ מדובר בתוכנית הנצפית שלו ביותר מאז 2012. "החרדיות" של אמנון לוי הגיעו ל-15.9%.

חדשות: הפערים מצטמצמים

בגזרת החדשות רשמו שתי המהדורות המרכזיות היחלשות בשל ההחלטה שאסרה עליהן להאריך אותן מעבר לשעה. בערוץ 10 מרוצים מכך שהם ממשיכים לצמצם את הפערים בין שתי המהדורות, אם כי לפחות נכון לעכשיו הפער בין שתי המהדורות עדיין גדול מאוד. המהדורה המרכזית של חדשות 2, עם 21.4%, שומרת על רייטינג יותר מכפול מזה של המתחרים בחדשות 10, שמשיגים 10.7%.

הגזרה המעניינת בין שתי חברות החדשות היא ללא ספק זאת שמתרחשת בימי שישי. המעבר של אילה חסון לחדשות 10 בסוף החציון הקודם הפיחה חיים במהדורת ערב שבת של הערוץ ובתחילה רשמה מספרים גבוהים מאוד ביחס למקובל. בהמשך היא שוב נחלשה - אם כי בשבועיים האחרונים, ששייכים כבר לחציון השני, היא שוב מתחזקת - אך גם כך בסיכום החציון היא מציגה עלייה של 13% ל-7.2%.

מנגד, בחדשות 2 יכולים בהחלט להיות מעודדים מכך שהעלייה הזאת לא באה על חשבונם. גם "אולפן שישי" התחזקה במהלך התקופה בכ-3%, ל-15.8%.

בגזרת מהדורת החדשות של מוצאי השבת, "המגזין" עם אושרת קוטלר, המשודרת בערוץ 10, נחלשת מ-9.8% ל-9%; ומנגד "חדשות סוף השבוע" עם דנה ויס מתחזקת ל-22.7% לעומת 22.1% בחציון המקביל אשתקד.

התוכניות הנצפות ביותר ינואר-יוני 2016
 התוכניות הנצפות ביותר ינואר-יוני 2016