מכירת הרשי ב-23 מיליארד דולר: עסקה שתיחתם בנשיקה?

מונדלז, המחזיקה בקדבורי, הציעה לרכוש את יצרנית השוקולד הרשי, וזו דחתה את ההצעה, אך כעת נבדקים חשדות לגבי קרן הנאמנות המחזיקה בחברה - ואנליסטים סבורים כי הדבר דווקא עשוי להוציא לפועל את העסקה

שוקולד הרשי / צילומים: בלומברג, Shutterstock
שוקולד הרשי / צילומים: בלומברג, Shutterstock

זה החל בנשיקה - נשיקה של הרשי. ומהנשיקה הזאת הפכה הרשי לאחת מיצרניות השוקולד הגדולות בעולם, עם חטיפי שוקולד כמו Reese's. אך מורשתו של המייסד, מילטון הרשי, אינה מצטמצמת לממתקים בלבד. היזם-פילנתרופ בנה עיר שלמה - שגם היא זכתה לשם הרשי - עבור עובדי בית החרושת שלו. מה שחשוב יותר הוא שמילטון הרשי גם הקים בית ספר לילדים במצוקה. קרן הנאמנות הרשי משמשת גם כנאמנה של בית הספר ומנהלת את הכספים שהוקצו לו.

מאז עברו יותר מ-100 שנה, וכעת מנסה מונדלז אינטרנשיונל - יצרנית חטיפים מתחרה, המחזיקה בבעלות בין השאר על קדבורי ואוריאו - לקנות את הרשי תמורת 23 מיליארד דולר. עקב כך מתמקדת תשומת-הלב בקרן הנאמנות.

הקרן, שמחזיקה ב-81% מזכויות ההצבעה בחברת הרשי, תשחק תפקיד מפתח בהחלטה אם להיענות לחיזוריה של מונדלז. הרשי כבר דחתה את הצעת הרכש של מונדלז, אך אנליסטים מהמרים על כך שהחברה תסכים לקבל הצעה גבוהה יותר.

תשומת-הלב הבינלאומית שמושכים חיזוריה של מונדלז מפנה את אור הזרקורים לארגון שעובר שינויים מטלטלים, שעשויים - להערכת חלק מהפרשנים - להגביר יותר מאשר בעבר את נכונותה של קרן הנאמנות למכור את החברה.

תקנות שמקשות על מכירה

מילטון הרשי ואשתו, קתרין, הקימו את קרן הנאמנות ב-1905, זמן קצר לאחר שהוא הקים את מפעל השוקולד הראשון שלו בקרבת דרי צ'רץ', פנסילבניה. קרן הנאמנות תפקדה תחילה כבנק עבור הקהילה, אך כשמשפחת הרשי הקימה את בית הספר התעשייתי הרשי לילדים יתומים ב-1909, מונתה הקרן לנהל את תקציב בית הספר.

כתב המינוי שיקף את רצונו של הרשי להבטיח כי לבית הספר - ששמו הנוכחי הוא "בית הספר מילטון הרשי", ושבו לומדות כעת גם ילדות במצוקה - תהיה תמיד גישה למקורות פיננסיים בני-קיימא. ב-1918 הוריש הרשי לקרן הנאמנות את חברת השוקולד שלו ואת כל החברות המסונפות שהקים כדי ליצור שרשרת אספקה, כולל השקעותיו בקובה, תשתיות העיר הרשי וחנות הכלבו.

לקרן הרשי יש נכסים בשווי 12 מיליארד דולר. הנכסים הוכפלו ב-10 השנים האחרונות, ושווי נכסיה הופך אותה לאחת הקרנות החינוכיות הגדולות ביותר בארה"ב.

כאמור, באמצעות הבעלות על מניות סדרה ב', שולטת הקרן ב-81% מזכויות ההצבעה בחברה. הקרן מחזיקה גם בכ-8% מהמניות הרגילות של החברה, ושלושה מהדירקטורים של הקרן יושבים במועצת המנהלים של יצרנית השוקולד הרשי.

בנוסף לבית הספר מילטון הרשי, משמשת הקרן גם כנאמנה של קרן MS Hershey Foundation, שמממנת את הפארק והמוזיאון המקומיים וכן של קרן בית הקברות הרשי. לקרן יש 10 דירקטורים. הקרן פועלת בפיקוחו של משרד התובע הכללי של פנסילבניה, שחייב לחתום על כל מכירה של גרעין ההחזקה בה.

בשנת 2002, בניסיון לגוון את תיק ההשקעות שלה, הוציאה הקרן את הרשי למכירה. היא קיבלה שתי הצעות: האחת מריגלי (שנרכשה מאז בידי מארס), והשנייה - הצעה משותפת של נסטלה וקדבורי שוופס. הצעתה בת 12.5 מיליארד הדולר של ריגלי - בדומה להצעת מונדלז בשבוע שעבר - כללה הבטחה לשמור על מקומות העבודה של העובדים. אך הבטחה זו לא הרגיעה את חששות הקהילה המקומית. משרד התובע הכללי חסם את העסקה בטענה שהיא תפגע בקהילה. בית משפט תמך בהחלטה זו, והקרן נטשה את תוכניתה. מאז, גובשו תקנות חדשות כדי להקשות עוד יותר על מכירת החברה.

על-פי השמועה, השתעשעו מנהלי הרשי וקדבורי ברעיון למזג את החברות ב-2007, אך התוכנית לא יצאה אל הפועל בגלל מאבק בין קרן הרשי למועצת המנהלים של יצרנית השוקולד הרשי. כעת מחזיקה מונדלז בבעלות על קדבורי.

ג'ונתן קליק, פרופ' בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת פנסילבניה, שערך מחקר על העסקה, העריך כי במקום לשפר את רווחת תלמידי בית הספר הרשי - המוטבים העיקריים של קרן הנאמנות - החלטת בית המשפט לחסום את העסקה מחקה 2.7 מיליארד דולר לבעלי המניות.

האם הקרן לא נאמנה?

משרד התובע הכללי בפנסילבניה בודק לאחרונה חשדות שונים לגבי הקרן, בהם תשלומי יתר לכאורה לדירקטורים, ניגודי אינטרסים והוצאות מנופחות. כמו כן, המשרד דורש את התפטרותם של 3 חברים ותיקים במועצת המנהלים.

מהקרן נמסר כי תקנותיה לגבי תשלומים, נסיעות והוצאות "מיושמות בקפדנות", וכי מועצות המנהלים מתכנסות באופן שגרתי כדי לפקח על הקרן ועל בית הספר.

"אנו מצפים כי חששותיו הנוכחיים של משרד התובע הכללי ייושבו באופן הולם", נמסר מטעם הקרן. "מועצות המנהלים מאמינות שהן ממשיכות לפעול תוך ציות לתקנות הרגולטוריות, והן ממשיכות לנהל דיונים עם משרד התובע הכללי".

אין זו הפעם הראשונה שמשרד התובע הכללי בודק את התנהלות הקרן. לפני כמה שנים נערכה נגד הקרן חקירה שנמשכה שנתיים ואשר הובילה בסופה להסכם על גיבוש תקנות חדשות על תשלומים, הוצאות, עסקאות נדל"ן וניגודי אינטרסים. משרד התובע הכללי, שחששו התעורר לאחר שהקרן רכשה מסלול גולף, לא מצא בחקירתו כי הקרן הפרה את חובתה כנאמנה.

בחודש אפריל האחרון פיטרה הקרן את ג'ון אסטי, אחד מסגני הנשיא שלה, לאחר שחתם על הסכם טיעון עם משרד התובע הפדרלי בהריסבורג, פנסילבניה, והודה בסעיף אחד של מירמה באמצעים אלקטרוניים. העבירה שביצע אסטי לא הייתה קשורה לקרן הרשי, לדברי הקרן.

במשרד התובע הכללי סירבו להגיב באשר לבדיקה המתקיימת עכשיו לגבי הקרן.

לנוכח הטלטלות בתוך קרן הנאמנות, והאפשרות כי ימונו 3 חברים חדשים במועצת המנהלים, בנוסף ל-3 חברים שמונו מוקדם יותר השנה, מעריכים חלק מהאנליסטים כי קיים סיכוי שהקרן תהיה פתוחה יותר לאפשרות מכירת יצרנית השוקולד הרשי.

אף שהרשי היא מעסיקה גדולה באזור, היא סגרה את מפעל השוקולד המקורי בשנת 2013, ביצעה קונסולידציה של הייצור והעבירה חלק מפעילות הייצור למקסיקו.

ואילו פרשנים אחרים אינם בטוחים באשר להיתכנות המכירה כעת. לדברי פרופ' קליק, "זה קשה מבחינה פוליטית, מכיוון שהבוחרים במרכז פנסילבניה אינם רוצים לראות את הרשי נשלטת בידי זרים".

הרשי
 הרשי