"אשת הקרח" - הכירו את ראש ממשלת בריטניה הבאה‎

ביום ד' תיכנס תרזה מיי לדאונינג 10 - ובעולם רק מתחילים להכיר את הפוליטיקאית הפרו-ישראלית שנחשבת ל"אשת הברזל 2" ■ על ה"ברקזיט" אמרה: "אהפוך את המהלך להצלחה"‎

תרזה מאי שרת החוץ של בריטניה / צילום: רויטרס
תרזה מאי שרת החוץ של בריטניה / צילום: רויטרס

אם לא יקרה (עוד) משהו בלתי צפוי בפוליטיקה הבריטית - ביום רביעי הקרוב תחליף תרזה מיי את דיוויד קמרון ותחל לכהן כראשת ממשלת בריטניה - האישה השנייה בתולדות הממלכה שמכהנת בתפקיד הרם. שרת הפנים היא פוליטיקאית ותיקה ומוכרת היטב בבריטניה, אך בעולם מתחילים רק כעת להכיר את מי שכבר זוכה על ידי רבים לכינוי "אשת הברזל 2".

הערב, זמן קצר לאחר שקמרון הודיע על מועד פרישתו, נשאה מיי מסיבת עיתונאים בלונדון, קראה למדינה להתאחד תחת הנהגתה והבטיחה להוביל משא ומתן מוצלח לפירודה של בריטניה מאירופה. "נהפוך את המהלך הזה לסיפור הצלחה", אמרה מיי, "עלינו לאחד שוב את המדינה".

את הקריירה הפוליטית שלה במפלגה השמרנית החלה מיי במהלך כהונתה הראשונה של תאצ'ר. בשנות הפעילות שלה היא נודעה כפוליטיקאית מנוסה וקשוחה ולא פעם נטען לגביה שהיא "אשת קרח בעלת עור של פיל", שמחזיקה בהשקפת עולם מסורתית-שמרנית.

מיי נולדה ב-1956, למדה באוקספורד ואת הקריירה הפוליטית שלה החלה כחברת מועצה בלונדון באמצע שנות ה-80, אך רק ב-1997 היא נבחרה לראשונה לפרלמנט - ומאז התקדמה במהירות לתפקידים מובילים בתוך המפלגה השמרנית. בשנת 2010, עם חזרת השמרנים לשלטון, היא מונתה לתפקיד שרת הפנים והפכה לאישה הרביעית בתולדות בריטניה שכיהנה בתפקיד.

בין יתר העמדות שלה, מיי נחשבת לתומכת של ישראל. "לאורך ההיסטוריה היה על העם היהודי להגן על עצמו מפני מתקפות חוזרות ונשנות", אמרה מיי בשנה שעברה באירוע לציון יום העצמאות של ישראל. "לעולם לא ניתן יהיה לקבל כמובן מאליו את ביטחונו של העם היהודי. ישראל היא אומה עתיקה וצעירה בעת ובעונה אחת. מדינת ישראל המודרנית היא תוצר מאבקם של דורות רבים".

כהונתה בתפקיד שרת הפנים נמשכת כבר שש שנים - הכהונה הארוכה ביותר משרד מזה יותר מ-50 שנה. בתפקידה הנוכחי היא נודעה כמי שאינה מהססת ליצור לעצמה אויבים, תקפה בחריפות את צמרת המשטרה בנאום ביקורתי במיוחד ב-2014 והשמיעה באופן עקבי דעות נגד מועצת זכויות האדם של האיחוד האירופי.

אף שהביעה התנגדות להיפרדות בריטניה מהאיחוד, היא הדגישה כי תכבד את ההכרעה במשאל העם. "ברקזיט זה ברקזיט", אמרה. "היו קמפיינים, הייתה הצבעה, שיעור המצביעים היה גבוה והציבור אמר את דברו. אסור שיהיה ניסיון להישאר באיחוד, לחזור אליו בדלת האחורית או לקיים משאל עם חוזר".