עד אלפי ש' התייקרות: בקרוב יעלו מחירי הרכבים העממיים

מניתוח הנוסחה החדשה של המס הירוק עולה כי הנפגעים העיקריים יהיו כלי הרכב העממיים, שצפויים בקרוב להתייקר ■ אילו רכבים לא יושפעו, ואילו צפויים להיעלם מכבישי ישראל?

היום ב"חדשות הרכב": המיסוי הירוק מחייך למזהמות, פרארי מציגים את הפרארי בלי הגג, אסטון מרטין ורד בול מציגים מכונית פורמולה חוקית לכביש, שימוש בחומר מפתיע לסלילת כבישים, דרך אחרת להגיד שלום לכלי רכב ישנים, ותחרות אנדורו מפרכת על שני גלגלים יוצאת השבוע לדרך. 

בתחילת השבוע פרסמו רשות המסים והמשרד לאיכות הסביבה את הנוסחה החדשה והמעודכנת של "המס הירוק" על רכב חדש, שתיכנס לתוקף בינואר 2017. נזכיר כי הנוסחה הזו קובעת את ציון הזיהום של כל אחד מדגמי הרכב החדשים שנמכרים בישראל, ובהתאם גם גובה זיכוי המס שהוא זכאי לקבל, כאשר התקרה היא 15 אלף שקל.

החמרה בנוסחת הזיהום פירושה שכלי רכב שהוגדרו כנקיים יוגדרו כעת "פחות נקיים", ומס הקנייה הריאלי שמוטל עליהם יעלה.

כרגיל, הנפגעים העיקריים מהעדכון הם כלי הרכב העממיים והזולים, שהם הנהנים העיקריים מהטבת המס. בכלי רכב קטנים, דוגמת קיה פיקנטו ודומותיה, צפויה למשל התייקרות של 2,000-3,000 שקל; וגם במשפחתיות צפויה עליית מחירים, אם כי היא עשויה להיות סמלית יותר.

לעומת זאת, כלי הרכב היוקרתיים והג'יפים כמעט אינם מושפעים מהמהלך, למעט שני חריגים: השנה יאבדו מכוניות המנהלים ההיברידיות הגדולות, דוגמת יונדאי סונטה הייבריד וטויוטה קאמרי הייבריד, את הטבת המס שלהן כתוצאה מהעדכון, וכאן כבר מדובר בהתייקרות ממשית, שעשויה להפוך את היבוא שלהן לבלתי כדאי. אפשר להתנחם בכך שהמשפחתיות ההיברידיות הקומפקטיות ימשיכו ליהנות מהטבת המס.

בקיצור, ירוק או לא ירוק - מדובר בהעלאה לכל דבר של מס הקנייה על כלי רכב רבים. 

לה-פרארי

מכונית-העל של פרארי, בעלת השם המאוד לא מתחכם, לה-פרארי, פרארי עם ה' היידוע באיטלקית, כבר נמצאת איתנו כמה שנים. זה הזמן בערך בו יצרנית העל משחררת לאוויר גרסאות נוספות של אותה מכונית, במקרה דנן את הגרסה נטולת הגג, שככל הנראה תקבל את התוספת אפרטה לשמה. אמנם להפרארי הפתוחה תוצג באופן רשמי רק בתערוכת הרכב של פריס בהמשך השנה, ובכלל כל היחידות שפרארי תייצר כבר נמכרו ללקוחות נבחרים של החברה, אבל שמציגים בפנינו גרסה חדשה למכונית מטורפת שכזו, אנחנו לא נותנים לדקויות שכאלו להרוס לנו את החלום. 

בפרארי לא חשפו פרטים כלשהם על הגרסה הפתוחה, אך יש להניח כי היא תעשה שימוש באותה יחידת הנעה של הגרסה הסגורה. מה שאומר במספרים מאוד לא יבשים, יחידת הנעה היברידית בעלת מנוע בעירה בתצורת וי 12 בנפח של 6.3 ליטר פלוס מנוע חשמלי. ביחד הם מספקים לא פחות מ-950 כוחות סוס. פחות מ-3 שניות להגיע ל-100 קמ"ש ממצב עמידה, ורק 7 שניות בטוטאל כדי לראות במד המהירות את הספרה שתיים ושני אפסים אחריה. מחיר המכונית שגם הוא לא נחשף מוערך ברחבי הרשת בטווח שבין 2 מיליון דולר ל-3 מיליון ועוד (עושה עם היד) איזה כמה אלפי דולרים נוספים. 

אסטון מרטין בשץ"פ עם רד בול

יצרנית מכוניות היוקרה אסטון מרטין, יחד עם קבוצת הפורמולה אחת של רד בול, מציגים את מה שלפחות נראה כמו מכונית פורמולה אחת חוקית לכביש. כמקובל באזור זה של החלומות, אנשי שתי החברות בחרו שלא לתת מידע מפורט מדי בתחילה, הם יודעים שכדאי לשמור מעט פרטים למועד מאוחר יותר, כי מי לא ידווח על מכונית שנראית כך? אז מהמעט שאנחנו כן יודעים נוכל לספר לכם המכונית תגיע עם מנוע וי 12 אטמוספרי בנפח לא ידוע ומנוע חשמלי לצידו, בדומה ליחידת הנעה היברידית שנמצאת במכונית פורמולה אחת. יחס הספק-משקל, מהנתונים החשובים ביותר למכוניות ספורטיביות יהיה ביחס הקלאסי של אחד לאחד. כלומר כוח סוס אחד לקילוגרם בודד של משקל.

המהנדס הראשי של רד בול, אדריאן ניואי, מציין שתרומתו למכונית תתאפיין בהתנהגות כביש מעולם הספורט המוטורי, בעוד אסטון תביא את הנוחות והיופי המוכר של מכוניות החברה. אמירה זו גרמה לרבים בעולם הרכב העולמי לפנטז כי ביצועי מכונית זו יתקרבו לאלו של מכונית פורמולה אחת עכשווית, במכונית חוקית לכביש, כן... במעמד החשיפה סיפרו כי כ-150 יחידות של המכונית יגיעו לייצור, ועוד 25 יחידות המיועדות בלעדית למסלולי המירוצים. והמחיר? מ-3 מיליון דולר לא תקבלו עודף. האמת? גם מ-4 מיליון לא יישאר לכם הרבה עודף בכיס.

חדשות בקצרה או בשמה החדש "חם-car"

בדרך לשיא חדש: 164,284 כלי רכב חדשים עלו על הכבישים מתחילת השנה
עלייה של 14% לעומת השנה שעברה, שהייתה שנת שיא במכירות
קיה פורטה המחודשת - כעת בגרסת דיזל
מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטרים עם 136 כ"ס, תיבת הילוכים כפולת מצמד
צריכת דלק משולבת - 21.7 ק"מ לליטר. מחיר: 133,900 שקלים

העולם המוטורי, על גווניו השונים עושה שימוש רחב-היקף בטכנולוגיות ירוקות כאלה או אחרות, אלא שהפיתוח האחרון נושא ריח אחר לגמרי. מדענים אמריקאיים עובדים על טכנולוגיית סלילת כבישים חדשה, שאנחנו לפחות, לא מכירים שימושים רבים לו, צואת חזירים. זבל אורגני זה משופע בשמנים, שאמנם אינם ברמה מספקת כדי לשמש כתחליף לביו-דיזל, אך כן כתחליף לנפט הרגיל המשמש לייצור האספלט.

מסתבר כי בעולם הרחב מחוץ לגבולות המדינה היהודית, יש לא מעט צואת חזירים, מעל ל-170 מיליארד ליטרים בעולם בשנה אחת ליתר דיוק, כך שיש לא מעט חומר גלם. עלות סינון השמנים מצואת החזירים אינה גבוהה, כך שסלילת כבישים באופן זה צפויה להוזיל את העלויות באופן ניכר. עמידות כבישי צואת החזירים עדיין נבדקת מכיוונים שונים, בכדי לתת את החותם הסופי על ההמצאה המעניינת.

ובנוגע לשאלה שבטוח עלתה בראשכם, התשובה היא לא, הכביש לא יריח כמו המוצר עליו הוא מבוסס. ואולי המושג חרא של כביש יקבל משמעות שונה וחיובית לשם שינוי.

ואם במיחזור עסקינן, אזרחי אלסקה הצפונית מצאו דרך מקורית לטפל בכלי הרכב הישנים שלהם, וגם ליהנות קצת על הדרך. כחלק מחגיגות יום העצמאות המקומי שנחגג בשבוע שעבר, המשיכו תושבי המקום את המסורת, בה הם משליכים את כלי הרכב הישנים שלהם מעבר לצוק גבוה במיוחד, לקול צהלות הצופים. איך הכל התחיל? אחד המארגנים מספר שכלי הרכב שלו יצא מכלל פעולה, ואז הוא חשב לעצמו, למה לא לרתום את זה למה שכל ילד חולם לעשות, רק קצת יותר בגדול. מכאן לשם האירוע האיזוטרי כבר הפך למסורת בקרב התושבים והשנה הועפו באוויר ארבעה כלי רכב שונים, טוב רק שלושה, משום שאחד מכלי הרכב החליט להשתפן ברגע האחרון ולהיכנס בטרקטור שהפריע לו בדרך. נקודה שלא ממש פגעה בחגיגה המקומית כפי שאתם רואים.

השבוע יוזנק לדרכו אחד ממירוצי האנדורו המעניינים ביותר בלוח השנה העולמי הדו-גלגלי, הרד בול רומניאק, שאולי כבר הבנתם מהשם, נערך ברומניה, בחלק הדרומי של הרי הקרפטים, באזור העיר סי.בי.יו. המירוץ אשר נערך על פני חמישה ימים מתישים בנוף עוצר נשימה לנו הצופים, ומסלול מהגיהינום לרוכבים הקשוחים. אורך המסלול השנה נע בין 133 קילומטרים ביום הקצר ל-181 קילומטרים מייגעים ביום הארוך. צפו בקטע הפרולוג הפותח כל שנה את התחרות, ונערך במרכז סי.בי.יו, ותבינו למה המשוררים של רד בול מתכוונים כשהם אומרים, אחד ממירוצי האנדורו הקשים והמפרכים בעולם.

דרך אגב, באתר התחרות כתוב כי המירוץ נערך בשיתוף פעולה עם משרד התיירות הרומני. תחשבו על תחרות דומה שתהיה גם היא בשיתוף משרד התיירות הישראלי. בעצם עזבו, נמשיך להתרפק על הרומנים.

לקסוס RC, קופה יוקרה חדשה בארץ

לקסוס ישראל הציגה את מכונית הקופה המאוד נישתית שלה, את האר.סי אשר מבוססת על האיי אס המשפחתית ומכוונת לנגוס מעט בנתח השמור ליצרניות הפרימיום הגרמניות, הלוא הן ב.מ.וו, מרצדס ואודי.

כיאה לשחקנית חדשה במגרש זה, מציגה אר.סי עיצוב מוחצן ושרירי, בקטגוריה בה הנראות לא פחות חשובה מהמהות.

בכל הנוגע למהות, לקופה של לקסוס יש מנוע מוגדש בנפח 2 ליטר המספק 245 כוחות סוס, שעוברים דרך תיבת 8 הילוכים אוטומטית, כמקובל בקטגוריה, אל הגלגלים האחוריים.

שעון העצר יראה 7.5 שניות של האצה ממצב עמידה ל-100 קמ"ש, אבל אל תשכחו שאם זה מה שמעניין אתכם, לקסוס מציעה בארץ גם את האר.סי. אף, הגרסה הספורטיבית של המכונית, שעושה זאת הרבה יותר מהר.

לאלה שלא רק המהירות מדברת אליהם, נספר כי אר.סי מציעה מערכת מתלים אדפטיבית, התראה על סטייה מנתיב, התראה על עצמים הנמצאים בשטחים המתים ועוד מערכות רבות, אשר באות להפוך את הנסיעה לנוחה ונעימה מחד - וספורטיבית מאידך ביום פקודה.

לקסוס אר.סי תימכר בשתי רמות אבזור, במחירים אשר נעים בין 325-370 אלף שקל.