פילבר: "יצרנו תחרות; גולן עיוות את שוק הסלולר"

מנכ"ל משרד התקשורת בוועידת MAD: "את נתניהו לא מעניין 'הישרדות' או תוכניות אוכל, אלא חדשות. ודווקא שם החלטנו לא למנות דירקטורים" ■ לכל הידיעות מוועידת MAD

שלמה פילבר/ צילום מסך
שלמה פילבר/ צילום מסך

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, משתתף היום (ד') בוועידת MAD של "גלובס". בראיון אחד על אחד עם עורך "גלובס", חגי גולן, אמר פילבר בנוגע לוועדה בראשותו: "אם כולם צועקים שווה בשווה, אז הזזנו לכולם את הגבינה - ויצרנו תחרות. את ראש הממשלה לא מעניין 'הישרדות' או תוכניות אוכל, אלא חדשות. והנה, דווקא בחברות החדשות החלטנו שהממשלה תפסיק למנות שם דירקטורים". 

- אתה אחראי על כמה וכמה תחומים בתוך המשרד שלך, אני רוצה לתפוח איתך בתחום הסלולר. פסלתם אתמול את ההסכם בין גולן טלקום להוט מובייל. זה הסוף של גולן?

פילבר: "קודם כל לא פסלנו, אבל בוא נדבר על המאקרו, על שוק הסלולר. לפני שנה אמרתי כאן שאני לא ישן טוב בלילה בגלל שוק הסלולר, אמרתי ששוק הסלולר זה ימי פומפיי האחרונים, שהשוק יקרוס. תשתית התקשורת בישראל היא מאוד ייחודית, מבחינה ביטחונית היא נחשבת לשנייה בחשיבותה אחרי החשמל. אם גולן היה שחקן שנכנס על-מנת לעודד תחרות, הוא קיבל הרבה הגנות כדי שיוכל להתמודד מול הגדולים ולבנות תשתית. הוא לא בנה תשתית, הוא עיוות את כל השוק. יש להם שלוש אופציות: לבנות רשת, להיכנס להסכם שיתופי - או לצאת. 

"אתמול, ברגע שהתפרסם שההסכם בין הוט מובייל לגולן לא מתממש, מניות הסלולר זינקו. כלומר, השוק מעריך ששוק התקשורת יצטמצם, ונראה עליות מחירים. לא הייתי מסתכל על יום אחד בשוק ההון. התחרות תישאר גם אחרי שגולן יעזוב. היום יש 4 חברות משמעותיות. זה פה, זה לא הולך להשתנות, ולכן גם התחרות תישאר, והמחירים הנמוכים יישארו.

- מסקנות ועדת פילבר מפחיתות את הרגולציה אבל מקשות מאוד על הערוצים המסחריים שכבר עכשיו מדממים.

"כשניגשנו לעבודה הזאת של הוועדה של הסדרת השוק, הבנו שאי-אפשר להזיז כלי אחד בלי להשפיע על כל הלוח. עשינו עבודה, פגענו בכל 4 הגופים הגדולים שנהנו רבע מאה מהרבה מאוד כסף - זה הוט ו-yes בטלוויזיה הרב-ערוצית וערוצים 2 ו-10 בטלוויזיה המסחרית".

- אבל אתה יודע את מצבם של 2 ו-10. 

"כל נושא שוק הפרסום הולך ומשתנה בכל העולם, העולם החדש הזה זה צריך להמציא את עצמו מחדש. עוגת הפרסום נשארת בסטגנציה, במערב המצב הרבה יותר קשה. אז מה שעשינו זה להכניס כסף נוסף לקופה. אני אומר לערוצים 2 ו-10: אנחנו מביאים לכם 200 מיליון שקל חדשים, והם אומרים לא צריך. עשינו שינוי בתוכן השיווקי, ואנחנו נעשה שינוי בעמלות היתר. 100-150 מיליון בפרסום נעלמים בדרך אצל מאכערים, חברות הרכש מדיה. הכסף הזה צריך לחזור למסך. הוא יחזור למסך וישפר את המצב".

- מה לגבי שוק היוצרים?

"יש בעיה עם יוצרים שהם נהדרים ביצירה ולא מבינים במתמטיקה. שוק היצירה לפני שנכנסו בסוגה עילית היה 400 מיליון שקל, אני מדבר על הפקות מקור, וסוגה אחרת עוד 300 מיליון שקל. אנחנו קיבענו את זה, שהמספר הזה לא יירד". 

- המעליזים אומרים שההמלצות קשורות אולי לרצונו של נתניהו להחליש את ערוצים 2 ו-10.

"כל עוד כולם צועקים שווה בשווה, אז כנראה שהמצב בסדר. אבל קיבלנו החלטות שסותרות את זה לחלוטין. זה תירוץ טוב בשביל להגיד אל תיגע לנו בכסף. כל מי שעולה לאוטובוס אומר תסגור את הדלת אחריי".