שלמה פילבר: "מיכאל גולן ואני חברים וידידים טובים"

מנכ"ל משרד התקשורת בוועידת MAD: "הוא שהפר ברגל גסה, במודע ובכוונה במשך שנים את הכללים - ועכשיו רוצה רישיון. זה בלתי אפשרי"

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, שפתח היום (ד') את ועידת MAD בשיחה אחד על אחד עם חגי גולן, עורך "גלובס", שוחח בהמשך היום בפאנל נפרד גם עם כתב התקשורת של "גלובס", גד פרץ.

- בזק וכל נושא הטלפוניה, יש הרבה מאוד בעיות עם העניין הזה.

פילבר: "הטלפוניה מחכה שפקידי משרד המשפטים ישחררו אותה. אני מקווה שאחרי שצחי הנגבי ימונה למ"מ של שר התקשורת, בנושאים שבהם יש ניגוד עניינים, שגם זאת סוגייה שצריך לדבר עליה פעם, אז הנושא הזה ייצא, הוא מחכה כבר ארבעה חודשים, מונח על השולחן ורק מחכה לאישור".

- באיזה מחירים?

"המחירים יהיו אטרקטיביים מאוד"

- הכול מתואם עם האוצר?

"יש לי בעיה קשה נורא עם האוצר ועם פקידי האוצר. הם תקועים בניינטיז מבחינת עולם התקשורת, אני לא צוחק, הם תקועים עוד בחבילת הכול כלול, כשאנחנו מדברים כבר על 20-20 ועל אינטרנט של הדברים. הם עוד חושבים שההישג הכי גדול של שוק התקשורת יהיה אם נצליח להוריד את חבילת הגלישה בעוד 5 שקלים ובעוד 10 שקלים, כשאנחנו כבר מדברים על זה שבעוד שנתיים-שלוש בן אדם תהיה לו חבילת גלישה עם 15 מכשירים, והחברות יתנו לו אינסוף דברים וצריך בשביל זה השקעות... הם לא שם, הם עוד לא מבינים את זה, אני מנסה להסביר להם את זה, אני מתאמץ וזה קשה, אבל אני מקווה שבסוף אשכנע אותם".

- יש גם בעיה בנושא של הפרדה המבנית בבזק.

"זה בדיוק מאותה סיבה, הם חיים בעולם הישן. אני מצטער להגיד את זה, האוצר אחראי לזה שהיום יש לנו בצורת... משרד התקשורת היה צריך לעשות את השוק הסיטונאי - וביצע אותו למופת. משרד האוצר היה צריך לקדם את פרויקט הסיבים - והכול תקוע, שום דבר לא עובד, חזרנו אחרי 6 שנים לנקודת ההתחלה, שבה יש לנו את בזק על רשת NGN שיודעת לתת לבית בישראל בין 30-15 מגה. גם אם היא רוצה, היא לא מסוגלת יותר.

"אני מה אני אמור להגיד עכשיו? אופס, טעינו, קחו עוד 4 שנים,  נפתור את הבעיה? אני לא נותן להם עוד 4 שנים. ב-2016-2017 נצטרך לתת את פתרונות התשתית, פס רחב באופן מיידי. לא נתבסס על פתרונות שהאוצר התחיל אותם ב-2010 ועד היום לא קיימים".

- בעניין גולן טלקום, תסביר לנו: איפה אנחנו עומדים עם זה? למה אתם דוחקים את גולן לפינה כדי שהיא תמכור את עצמה?

"אנחנו לא עושים כלום, אסביר לך בדיוק מה קורה בין מיכאל (גולן) לביני בשנה האחרונה, בין מיכאל לבינינו, הצוות. אנחנו חברים טובים ואנחנו ידידים טובים, אבל אנחנו גוף ממשלתי ציבורי, רגולטור, כל הכללים שלנו ידועים ומפורסמים.

"סימנו מגרש משחקים ואנחנו אומרים למיכאל: בתוך המגרש משחקים הזה אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה. אז הוא כל פעם הולך לצד אחד, לגדר אחרת ומנסה לפרוץ אותה, מנסה לראות מה קורה שם. אנחנו אומרים לו: מיכאל, תחזור למגרש המשחקים, אז הוא הולך לגדר השנייה וחוזר... כרגע יש לו שלוש החלטות, שלוש אופציות: להקים רשת, לעשות שיתוף רשת - או למכור את עצמו. הוא צריך לבחור מה הוא רוצה לעשות".

- ומה אם הוא לא יכול אף אחת מהאפשרויות? 

"אז יש בעיה קשה מאוד. מי שהפר ברגל גסה, במודע ובכוונה... הוא ניצל את ההטבות שהמדינה נתנה לו לאורך שנים, חסך לעצמו מאות מיליוני שקלים, צבר לקוחות... אז עכשיו הוא אומר: אוקיי, תמחקו את ההפרות שלי, תלבינו אותן, תכשירו אותן ותנו לי עכשיו רישיון להתנהג בצורה אחרת. זה בלתי אפשרי, זה מסר גרוע מאוד שהרגולטור יכול לתת לשוק מפוקח, זה גם עיוות את כל השוק ואין שום סיבה בעולם לעשות את זה".

- נראה לי שאתה מתחיל קצת ליהנות מהתפקיד, אחרי שנה-שנה וחצי?

"אין רגע דל, ואני לא מתלונן".