פרשת אבנר קופל: קנס בסך 14 מיליון שקל לחברת הפניקס

החברה ובעלי תפקידים מטעמה הורשעו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של אי-ניכוי מס במקור ומסירת ידיעות לא נכונות לרשויות המס עפ"י פקודת מס ההכנסה

שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, השופטת לימור מרגולין-יחידי, גזרה היום (ג') קנס בסך 14 מיליון שקל על חברת הפניקס, לאחר שהרשיע את החברה ובעלי תפקידים מטעמה, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של אי-ניכוי מס במקור ומסירת ידיעות לא נכונות לרשויות המס על-פי פקודת מס ההכנסה.

בית המשפט גזר קנס בסך 100 אלף שקל, של"צ ומאסר על-תנאי למשך 6 חודשים על סמנכ"ל הכספים בהפניקס, רו"ח דוד דוד; וכן קנס בסך 100 אלף שקל על היועץ המשפטי של החברה, החברה עו"ד אריה אריאלי. עניינו של המשנה למנכ"ל החברה ומנהל תחום הבריאות, אייל בן-סימון, הועבר להליך מינהלי.

על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, חברת הפניקס, באמצעות מנהליה, נמנעה מלנכות מס במקור בסכום כולל של למעלה מ-6 מיליון שקל לסוכנות ביטוח בבעלות אבנר קופל וכן מסרה מידע שגוי לרשויות המס שהיה בו כדי להשפיע על חיובה שלה ושל הסוכנים קופל ועופרי במס.

במסגרת הפרשה הואשמה חברת הפניקס בכך שכשלה במחויבותה לוודא כי החלטות מתקבלות בחברה על בסיס מידע רלוונטי, הקיים אצל כל הגורמים האחראים על קבלת ההחלטות בחברה, וכי אלה פועלים בשיתוף ובסנכרון מלא. לצדה הורשעו בעלי התפקידים בחברה בכך שלא עשו די כדי לחסום ולמנוע את ביצוע המירמה, בהינתן המידע שהיה בידם.

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר כי "חברת הפניקס ומנהליה הבכירים, גורמים האמונים על ניהול סכומים גבוהים מכספי הציבור, הורשעו, והיום נגזרו עליהם עונשים, לרבות חיוב בתשלום קנסות, בגין מעשים פליליים שביצעו במסגרת תפקידם. העונש נותן ביטוי לאינטרס הציבורי, כאשר מדובר בנושאי התפקידים הבכירים בחברה, שמתוקף תפקידם אמורים להוות שומרי סף ולפקח על התנהלותה התקינה של החברה ועל חוקיות ההליכים המתנהלים בה". 

ההליך המשפטי כנגד אבנר קופל, שותפו העסקי ראובן עפרי וסוכנויות הביטוח שבבעלותם נמשך כסדרו.

התיק נוהל על-ידי עורכות הדין שרון כהנא, קרן צבירן ודנה נקר מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). התיק נחקר על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים.