ר' עיריית אילת תוקף חוו"ד של מנהל התכנון לפינוי שדה דב

"סגירת שדה דב תהא מכת מוות לעיר אילת ונזקה למדינת ישראל יעלה על כל סכום", אמר מאיר יצחק הלוי, ראש העיר אילת

שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי
שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי

"תיקון הטעות ההיסטורית שהתקבלה בעניין שדה דב יעלה כסף למדינת ישראל ותהיה לכך עלות מיידית לא מבוטלת. לא אוכל לקבל את חיסול העיר אילת בנימוק שיהיה חסר כסף לפינוי מחנות צה"ל או שיהיה צורך לפצות את טייקוני הנדל"ן בצפון תל-אביב. בעיות של כסף יש לפתור בכסף ולא באמצעות חיסול העיר אילת".

כך כתב היום (ד') ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, לראש מנהל התכנון בינת שוורץ, בעקבות טיוטאת חוות הדעת שהעבירה האחרונה בהקשר של בחינת התוכנית החלופית לפינוי שדה דב, חוות דעת שנחשפה רק לפני יומיים ב"גלובס". המכתב של ראש העיר נשלח לאחר שרק אתמול (ג') התקיימה ישיבת חירום של כל מתנגדי פינוי שדה התעופה בעקבות עמדת מנהל התכנון וחוות הדעת שפורסמה.

נזכיר כי במנהל התכנון התבקשו להעביר חוות דעת באשר לאם ההצעה החלופית שהעמיד לאחרונה ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אכן ישימה תכנונית ומה המשמעות של שינוי התוכנית המקורית, שכאמור קובעת ששדה התעופה האזרחי יחדול לפעול בסוף חודש אפריל. בטיוטה של חוות הדעת נכתב כי התוכנית ישימה מבחינה תכנונית, אך במקביל, היא עשויה להוביל לצמצום ניכר במספר יחידות הדיור שיוכלו להיבנות בשטח האמור וצמצום בתקבולים הכספיים משיווק הקרקע.

עוד חשוב לציין שבמסגרת חוות הדעת, נכתב שבעוד שהתכנון אפשרי, במנהל התכנון סבורים שמדובר בראש ובראשונה בהחלטת מדיניות הנוגעת למדיניות דיור, כמו גם למדניות תעופה שבה צריכה להכריע הממשלה.

כאמור, בעקבות חשיפת חוות הדעת ב"גלובס", שלח היום יצחק הלוי את המכתב, הממוען גם בין היתר לשר האוצר משה כחלון, לראש מטה הדיור אביגדור יצחקי ולראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, ובו הוא תוקף את חוות הדעת ואת מה שעולה ממנה.

"האם צורכי אילת הם עד כדי כך חסרי חשיבות?"

"קריאת המסמך מלמדת לצערי כי לא הופנמו הדיונים מן החודשים האחרונים ביחס לחשיבות שדה דב לעיר אילת ותושביה", כך אמר יצחק הלוי לשוורץ. "נתבקשת לבחון האם קיימת היתכנות להצעה לאפשר את המשך פעילות שדה דב במקביל לפינוי חלקו המזרחי לצורך בניה למגורים. על כך קבעת באופן ברור כי אכן קיימת היתכנות תכנונית. נדמה לי כי בזאת הייתה צריכה להסתיים בחינתך. למרבה הצער, בחרת לחרוג מכך ולהתייחס במסמך לשיקולים אחרים שאותם את מכנה 'שיקולי מדיניות דיור ותעופה והשלכות תקציביות'. שיקולים אלו, שרובם ככולם מייצגים את עמדותיהם של המצדדים בפינוי שדה דב, נכתבו בצורה לא מדויקת. אני מניח כי לשם הצגת הנתונים שאינם עוסקים בסוגיה התכנונית, נעזרת בגורמים אחרים ולצערי נדמה לי שהם הכשילו אותך והעבירו לך נתונים חלקיים ומגמתיים".

יצחק הלוי מוחה על כך שבמסגרת חוות הדעת לא מצאו לנכון במנהל התכנון גם להתייחס לפגיעה הצפויה, כך לטענתו, לעיר אילת בעקבות פינוי שדה דב: " המסמך לא מתייחס כלל לפגיעה האנושה בעיר אילת ובתושביה שתיגרם מפינוי השדה. המסמך לא מציין ולו ברמז את התועלות האדירות של הותרת שדה דב לתושבי אילת, לתיירות באילת, לכלכלת העיר, לחולים הנאלצים לנסוע יום יום למרכזי רפואה במרכז, לסטודנטים, לאנשי העסקים ולכלל הציבור בישראל. האם צורכי אילת הם עד כדי כך חסרי חשיבות, עד שהם לא נזכרו אפילו ברמז כשיקול של מדיניות שיש להתחשב בו?".

 

"הנתונים נראים על פניהם שגויים"

עוד כותב יצחק הלוי כי ההתייחסות לנושא התקציבי בחוות הדעת, המציין כי אימוץ התוכנית החלופית יגרע מיליארדי שקלים שהייתה מקבלת המדינה אם השטח כולו יפונה, אינו מבוסס: "הנתונים שהובאו במסמך נראים על פניהם כשגויים, חלקיים ובלתי מבוססים וכמובן מוגזמים ביותר. אולם מעבר לכך, במסגרת שיקולי תקציב, היה עלייך להתייחס גם למשמעות התקציבית של סגירת שדה דב על העיר אילת ותושביה".

"היעלה על הדעת במסגרת דיון בשיקולים התקציביים, לשקול רק את עניינם של התושבים העשירים של תל-אביב ואת המאוויים הנדל"ניים של יזמי נדל"ן וטייקונים, בעוד ששיקולים של תושבי אילת והפריפריה אינם מקבלים ביטוי? האם לחיסול העיר אילת והתיירות בה אין השלכה תקציבית? האם אילת ותושביה הם "חספא בעלמא" בעיני מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות?".

"יתרה מזו, אין כל הגיון כלכלי להציג את 'אומדן התקבולים' שילכו לאיבוד, כביכול (הנחה בלתי מבוססת שאני כופר בה), מבלי להציג את "אומדן ההוצאות" שייחסכו לתקציב כתוצאה מאי פינוי השדה. ברור שיש להציג, את החיסכון של עלות הפינוי של השדה האזרחי ואת החיסכון של עלות תכנון והקמת שדה תעופה פנים-ארצי חלופי במקום שדה דב (יהיה זה עין שמר או כל שדה תעופה אחר)".

לגבי ההתייחסות בחוות הדעת לצמצום יחידות הדיור שיוכלו להיבנות באם תאומץ התוכנית החלופית לעומת התוכנית המקורית, טוען יצחק הלוי כי מדובר ב"קביעה אשר על פניה הינה נמהרת ומבוססת על תכניות ראשוניות ביותר שאין כל אפשרות ממשית להשוות ביניהן. אציין עוד, כי על פי החלופה של השארת שדה דב, בניית 3,000 עד 4,000 יחידות ייעשו תוך זמן קצר ובמהירות, ממזרח לשדה, בעוד שלפי התכנית האחרת חלק מן הדירות ייבנו אם בכלל בעוד עשר או עשרות שנים".

יצחק הלוי מסכם את המכתב בשורות הבאות: "נדמה כי היה עלייך לבחון רק את ההיתכנות התכנונית של החלופה להשאיר את שדה דב במקביל לבנייה חלקית של יחידות הדיור המתוכננות. אך ככל שהחלטת להתייחס לשיקולים אחרים, אני עומד על כך שמכלול השיקולים יוצגו וכי הם יוצגו באופן הוגן וענייני. בהתאם, אבקשך לבחון מחדש את הדברים ולהציג עמדה מעודכנת אשר תתייחס לאמור במכתב זה. סגירת שדה דב תהא מכת מוות לעיר אילת ונזקה למדינת ישראל יעלה על כל סכום (תיאורטי ובלתי מבוסס) המתואר במכתבך".