מס צודק, אבל לא ישים

צריך להיות מאוד נאיביים להאמין שמס הרכוש יחזור - אפשר להמר ששוב השפן יחזור לכובע

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

מס רכוש הוא כמובן מהמוצדקים שבמסים. מי שרוצה לצמצם פערים, ולהעביר כסף מעשירים לעניים, מגיע מהר מאוד לאחזקות בקרקע. לא בכדי, מס רכוש - מס בשיעור 2.5% משווי הקרקע על קרקעות פרטיות העומדות זמינות לבנייה - נכנס לתוקף בשנת 1961, 15 שנה לפני חוק המע"מ.

לכן, מאז ביטולו לפני 16 שנה, ובעיקר מאז נסיקת המחירים בשנת 2009, שב ונשלף השפן של החזרת מס רכוש מכובעה של הממשלה שוב-ושוב. הרציונל פשוט מאוד: בעזרת מקל המיסוי, נדרבן בעלי קרקעות להפסיק לדגור על הנכסים ונייצר היצע מאסיבי של דירות.

אז זהו, שלא. כאן ועכשיו אפשר להמר ששוב השפן יחזור לכובע, עד הסיבוב הבא. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ששמע אתמול את הצעת האוצר להשבת מס רכוש, נזכר בוודאי בשר השיכון לשעבר אריאל אטיאס מציע ב-2011 את אותה הצעה בדיוק, אפילו לפני פרוץ המחאה החברתית. רק שבפועל, גם אטיאס הבין בזמנו שבמשרד המשפטים וברשות המסים יתקשו לאשר וליישם מס שמבוסס על שווי פוטנציאלי מאוד-מאוד בעייתי.

באוצר מדברים על מס שיחול רק על קרקעות עם תב"ע (תוכנית בניין עיר) מאושרת? הצחקתם מאות יזמים, קבלנים ובעלי קרקעות פרטיים. ברחבי הארץ ישנן אלפי תוכניות "מאושרות", שמחכות עשרות שנים לביוב או לכביש כדי שבאמת יוכלו לקבל את היתר הבנייה ולהעמיד פיגומים. המטבע השחוק הטוען שהקבלנים רובצים על קרקעות אך ורק מתוך ציפייה לעליית ערכן רחוק מאוד מהמציאות - שבה מרבית הקבלנים היו שמחים מאוד לבנות ולמכור, ודאי במחירי השוק הנוכחיים.

כדי להבין עד כמה מס רכוש לא ישים (לצערנו) במבחן המציאות, אפשר לחזור אל דוח ועדת טרכטנברג מקיץ 2011. טרכטנברג, שפרסם המלצות נועזות ומרחיקות לכת גם לשוק הדיור, החליט על גרסה מרוככת של מס רכוש, והמליץ על פטנט חדש: "היטל עיכוב דיור". על פי ההמלצות ההן, "כהוראת שעה לעידוד בנייה ומכירה של דירות על מקרקעין זמינים לבנייה המוחזקים כמלאי בידי קבלנים", קבלנים שלא יחלו בבנייה ולא ימכרו דירות בתקופת זכאות של שנתיים ממועד הוצאת היתר הבנייה, יחויבו בתשלום היטל על כל מכירת דירה בשיעור של 10% ממחירה. טרכטנברג אפילו עקף את הקושי במיסוי "פוטנציאל", וקבע כי החבות בהיטל תהיה ביום מכירת הדירה.

ובשורה התחתונה, אם אפילו אותו "היטל עיכוב דיור" נפח את נשמתו בטרם עת - בגלל סיבות משפטיות, בגלל התנגדות פוליטית, בגלל לחץ מצד קבלנים, בגלל חשש ברשות המסים ועוד סיבות - צריך להיות נאיבים במיוחד להאמין בחזרתו לפתע לחיים של מס רכוש.