מנהל רשות השידור: הפשרה על התאגיד יוצרת קשיים מהותיים

המנהל המיוחד של הרשות שבפירוק מתריע כי אם יקוצץ המימון מהאוצר, רשות השידור עלולה להגיע לחדלות פירעון ■ מציע שהחוק יעניק לרשות התראה של 90 יום לפני סגירתה

ברי בר ציון / צילום: דוד וינוקור
ברי בר ציון / צילום: דוד וינוקור

הפשרה שהושגה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, לגבי מועד סגירת רשות השידור ופתיחת תאגיד השידור הציבורי, הצליחה, כך נדמה, ליצור מצב נסבל עובר שני הצדדים, שבו מצד אחד הניסיון של נתניהו לדחייה משמעותית במועד פתיחת השידורים לא נמחק לחלוטין, ומצד שני בכל זאת קיימת אפשרות שבה התאגיד יעלה לשידור במועד שאינו מאוחר בהרבה מזה שתוכנן עד כה. אלא שנדמה כי יש נושא אחד שכן נשכח במהלך הזה - והוא רשות השידור הנוכחית, שאמורה להמשיך ולפעול עד לעליית התאגיד. 

אתמול (ג') פנה בעניין המנהל המיוחד של רשות השידור שבפירוק, ברי בר-ציון, לראש הממשלה ולשר האוצר, במכתב שהגיע לידי "גלובס". במכתב הוא מתריע מפני "בעיות וקשיים מהותיים" בנוסח המסתמן של הצעת החוק המתוקנת. 

כזכור, על-פי תזכיר הצעת החוק המתוקנת, התאגיד יעלה לשידור לכל המאוחר ב-30 באפריל 2017, אך הוא יוכל לעלות עוד קודם לכן, החל מינואר 2017. אם התאגיד אכן יודיע כי הוא ערוך לעלות לאוויר לפני המועד האחרון, והשרים יאשרו זאת, יינתנו לו 14 יום להתחיל בשידוריו.

עם תחילת שידורי התאגיד אמורה רשות השידור הנוכחית, שנמצאת בפירוק, להפסיק לפעול, אך היא תתקשה מאוד להתנהל עד לסגירה במצב שבו החל מ-2017, בכל רגע נתון ניתן לסגור אותה בהתראה של שבועיים.

"נושאים כמו התקשרות עם ספקים, מכרזים, תכנון לוח משדרים, הפקות המצויות בשלבי הפקה, תכנון הפקות כגון משחקי נבחרת ישראל בכדורגל ועוד מחייבים ודאות באשר לתאריך סיום פעילות הרשות", כותב בר-ציון במכתבו. "יש לזכור כי לא ניתן לסיים הסכמים מסחריים מהיום למחר, ויש לאפשר לרשות ולעובדים עמה זמן היערכות מתאים וידוע מראש. לפיכך, לא ניתן להשאיר תאריך זה מעורפל, גמיש או נתון להחלטות אד-הוק".

עניין נוסף שמזכיר בר-ציון נוגע לפרסומות ולחסויות שעליהן מבוסס חלק מתקציב רשות השידור. גם כאן, לדבריו, ללא מועדים ברורים לגבי התאריכים שבהם תתקיים הרשות, יהיה קשה מאוד לסגור הסכמים כאלה, וההכנסות ייפגעו. 

מהמכתב עולה כי גם ללא קשר לפגיעה בהכנסות מפרסום, במשרד האוצר מתכוונים "לסטות מן המנגנון של מימון הרשות" כפי שהוא כיום. בר-ציון מתריע כי "כוונה זו עומדת בסתירה ובסטייה מהותית מהוראות החוק ומשנה את מהות הפירוק".

לדבריו, אם יקוצץ המימון, עשויה רשות השידור להפוך "לגוף חדל פירעון". 

בר-ציון מציע עוד במכתבו כי החוק החדש ישונה כך שלרשות השידור תינתן התראה של 90 יום לפני סגירתה.