קרנות הסל מחפשות מנועי צמיחה במזל"טים, וידאו והשמנת יתר

מייסד פעילות ה-ETF של בלקרוק: "התעשייה נפלה קורבן להצלחה של עצמה ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

מזלט / צילום: רויטרס
מזלט / צילום: רויטרס

אומרים שהגיוון נותן טעם לחיים, ונראה כי ספקיות קרנות הסל (ETF's) מותחות את הגיוון עד קצה גבול היכולת.

עלייתן של ה-ETF היא אחת המגמות העוצמתיות ביותר בשוקי ההון העולמיים, והשנה תפחה התעשייה ליותר מ-3 טריליון דולר. במטרה להרוויח מהצמיחה, בונות ספקיות ה-ETF מוצרי נישה, שהאזוטריות שלהם רק הולכת וגוברת, ושמיועדים למשקיעים שמהמרים על נושאי מיקרו כגון מזל"טים, משחקי וידיאו, הדפסות תלת ממד ובני דור המילניום.

ספקית המידע מורנינגסטאר כינתה זאת גישת "תותח הספגטי", ולי קריינפוס, שהקים את iShares, פעילות ה-ETF של בלקרוק - השחקנית הגדולה ביותר בתעשייה - מדמה את ההתנהלות הזאת למצב שבו תעשיית המוזיקה מייצרת מגוון מסחרר של שירי פופ לצריכה חד-פעמית בתקווה שאחד מהם יהפוך ללהיט.

"התעשייה נפלה קורבן להצלחה של עצמה", אמר קריינפוס ל"פייננשל טיימס". "אך החסמים להצלחה גבוהים".

ענק נוסף בתעשייה, יו"ר ומנכ"ל ונגארד, ביל מקנאב, טוען כי קצב השקת ה-ETF החדשות יצא מכלל שליטה. "זה כמו שנות השמונים וקרנות הנאמנות. זה לא יכול להיגמר טוב לכל הקרנות האלה", אמר מקנאב בכנס שנערך השנה.

מרבית הכסף נמצא במכשירים הגדולים והוותיקים ביותר שעוקבים אחר השווקים הגדולים, כגון SPDR של סטייט סטריט, שעוקבת אחר מדד S&P 500. הקרן הושקה ב-1993 והיום היא ממותה בשווי 195 מיליארד דולר. מסך של קרוב ל-2,000 קרנות ETF, מחזיקות 100 הגדולות ביותר ב-74% מהנכסים, לדברי מורנינגסטאר.

במרבית המקרים לא ניתן לגבור על היתרון לגודל ועל המעמד המבוסס. אז כעת, כשלמרבית השווקים והמגזרים העיקריים כבר יש קרן סל דומיננטית אחת או שתיים, משיקות ספקיות ETF קטנות רבות מספר רב של מוצרים בעלי מאפיינים גוברים של אזוטריות - או של שיגעון חולף, לדברי הספקנים - שנועדו להעניק למשקיעים חשיפה לתחומים צרים יותר ויותר.

"כבר אין יותר מקומות ריקים", אומר בן ג'ונסון, מנהל מחקר ETF במורנינגסטאר. "כל הנדל"ן בעל הערך כבר תפוס, אז עכשיו הם סתם זורקים ספגטי על הקיר כדי לראות מה נדבק".

בעולם כולו מושקות בממוצע כארבע קרנות סל ביום מסוף 2014, לדברי בלומברג אינטליג'נס, ויש עוד המון קרנות כאלה בדרך. למשל, ממש לפני תחילת הקיץ השיקה ג'נוס קפיטל ארבע קרנות סל שמתמקדות בתחומים צרים ומכסות את תעשיית המזון האורגני, תעשיית הבריאות והרווחה, הטיפול בקשישים ואפילו השמנת יתר.

"העולם מתחיל להתמודד עם מגפת השמנת היתר העולמית, וזה יוצר הזדמנויות למספר גדול של חברות במגזרים שונים להרים תרומה משמעותית לאתגר עולמי זה. באמצעות השקעה בקרן The Obesity ETF, משקיעים יכולים לחלוק ברווחים שהחברות האלה עשויות לרשום מהצטרפותן למאבק העולמי בהשמנת יתר", נאמר בחומר השיווקי של ג'נוס.

מבחינתו של ג'ונסון, לבחור את ה-ETF החביבה עליו מקבוצת ה-ETF האזוטריות החדשות זה כמו "לבחור איזה ילד אתה מעדיף על האחרים", אבל אם יכריחו אותו לבחור, הוא יעדיף את הקרנות החדשות של ג'נוס. "הן המוזרות ביותר בצרור הקרנות המוזרות", אומר ג'ונסון.

אבל יש המון קרנות שמהן ניתן לבחור. במועד מוקדם יותר השנה השיקה Global X - ספקית קרנות ניו יורקית שמכרה את עצמה לג'יי.פי מורגן אסט מנג'מנט באפריל - קרן סל שמשקיעה ב"חברות בעלות מודעות חברתית", לאחר שקודם לכן כבר השיקה קרנות סל שמשקיעות בטיפוח הכושר הגופני, באריכות ימים, בסוללות ליתיום וב"ערכים קתוליים". קרן ה"ערכים הקתוליים" מיישמת את הנחיות ההשקעה שגיבשה ועידת הבישופים הקתוליים.

אך קרן הסל של Global X שזכתה לתשומת הלב הרבה ביותר הייתה קרן שתכננה להשקיע בחברות שמרוויחות מ"כושר ההוצאה הגובר וההעדפות הייחודיות" של בני דור המילניום בארה"ב - הדור שנולד בשנים 1980-2000.

אך על רבות מקרנות הסל החדשות נגזר לסיים את חייהן בפח האשפה. רג'י בראון, מנהל מסחר ETF בקנטור פיצג'רלד, אומר ש-ETF צריכה להחזיק ביותר מ-75 מיליון דולר כדי להיות בת-קיימא, ורבות מהן עדיין אינן מגיעות לסכום זה. למשל, קרן ביטחון הסייבר של PureFunds כבר תפחה ל-700 מיליון דולר - הודות לפרשות מתוקשרות של פריצות האקרים למאגרי נתונים בשנים האחרונות - אך קרן בני דור המילניום החדשה יותר של Global X צברה עד כה רק ב-3.2 מיליון דולר.

כ-500 קרנות ETF כבר נקברו מאז נוצרה תעשיית ה-ETF, לדברי מורנינגסטאר, ומספר הנפטרות צפוי לגדול בשנים הבאות. "אם הן לא מושכות נכסים, הן צריכות לצאת מהשוק", אומר בראון. "צריך להיות מנגנון לקטול אותן".

בנוסף, ככל שהתחום אזוטרי יותר, כך פוחת גיוונה של קרן ה-ETF. קרוב ל-40% מהונה של קרן השמנת היתר של ג'נוס קפיטל מושקעים בחברה גרמנית בשם Fresenius Medical Care ובחברה הדנית נובו נורדיסק. לפעמים תקנות ההשקעה כל כך רחבות או מעורפלות שכמעט אין הצדקה לקיומה של הקרן.

אבל מה שמדאיג את קריינפוס הוא "שחקן קטן שעושה משהו מוזר, וזה פשוט קורס", ומעורר בקרב המשקיעים חשדנות כלפי קרנות הסל האחרות. "זה כמו ליצור קרנות סל שמושכות אנשים כמו מניות חמות".