"זה כמו ארמגדון": הבנקים באירופה יציתו משבר חדש?

מניות הבנקים באירופה נפלו אתמול בחדות בעקבות התוצאות המאכזבות במבחני הלחץ בשבוע שעבר ■ היום דיווח HSBC על צניחה של 40% ברווח הרבעוני 

סוחר בבורסת לונדון  אירופה/ צילום: רויטרס
סוחר בבורסת לונדון אירופה/ צילום: רויטרס

סקטור הבנקאות שוב מעורר את דאגת המשקיעים על רקע מבחני הלחץ שערכו הרשויות בגוש האירו בשבוע שעבר והתוצאות הכספיות שלהם. היום (ד') דיווח HSBC על ירידה של כ-40% ברווח הנקי לרמה של 2.61 מיליארד דולר, זאת בצל "חוסר ודאות גבוה במחצית הראשונה של השנה", כך אמר בתגובה מנכ"ל הבנק סטיוארט גוליבר.

ההכנסות של HSBC ירדו ב-4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-27.87 מיליארד דולר. זאת בשל ירידה חדה בפעילות הלקוחות ותנודתיות גבוהה במחצית הראשונה של השנה. בשנה החולפת מניית הבנק צנחה ב-30% בבורסת הונג-קונג.

גם סוסייטה ז'נרל, אחד הבנקים הגדולים בצרפת, פרסם היום את תוצאותיו ברבעון השני של השנה והציג רווח נקי של 1.46 מיליארד אירו על הכנסות של 6.98 מיליארד אירו, עלייה של 8.1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בנטרול המכירה של VISA, ההכנסות נותרו יציבות ברבעון השני. יש לציין שהאנליסטים בשוק התאכזבו מתוצאות הבנק הצרפתי במבחני הלחץ, שהצביעו על זעזוע חמור שיעבור הבנק במקרה של תנאי משבר.

אתמול מניות הבנקים באירופה צנחו בחדות לאחר שבמחני הלחץ הראו שלבנקים רבים ביבשת חסר הון מספיק כדי להתמודד עם משבר כלכלי חמור. הבנקים הגרמנים דויטשהבנק וקומרזבנק צנחו לשפל חדש וגררו את מדד הסטוקס 600 לירידות החדות ביותר מזה כחודש.

עם זאת הבנקים האיטלקים מעוררים את החשש הגדול ביותר שכן המאזנים שלהם "מתובלים" בנכסים מסוכנים בשיעור גבוה מאוד. הבנק האיטלקי  Monte dei Paschi, הבנק הוותיק באירופה, לא עמד במבחני הלחץ בשל מחסור בהון והלוואות מסוכנות.

אנליסטים בשוק מעריכים שרווחי הבנקים ביבשת יצנחו ב-18% השנה ויכבידו על מדד הסטוקס 600. מאז יולי אשתקד, הבנקים איבדו כ-40% מהשווי שלהם או יותר מחצי טריליון אירו, יותר מהשווי של כל המניות הנסחרות בבורסה באיטליה, כך לפי נתונים ב"בלומברג". "זה כמו ארמגדון לסקטור הבנקאות", מציין ג'ו טרייסי, מנהל בכיר בחברת Svenska Handelsbanken.