מחצית שנה חזקה למסלולי ההשקעה לחוסכים המבוגרים

לאחר שמשרד האוצר הוציא לדרך את מסלולי ההשקעה תלויי הגיל בחיסכון הפנסיוני, איבדו חוסכים רבים את היכולת להשוות את התשואות שנרשמו על כספי החיסכון שלהם ■ איזון אקטוארי - איך זה משפיע על הפנסיה שלכם?

פנסיה , קשישים/ צילום אילוסטרציה: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיה , קשישים/ צילום אילוסטרציה: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

שנת 2016 תיזכר בעתיד כשנת מפתח בשוק החיסכון לטווח ארוך בישראל, ובעיקר באפיק הפנסיה החדשה בישראל. באפיק זה מנוהלים כיום נכסים בהיקף כולל של כ-229 מיליארד שקל, שאליהם מתווספות הפקדות של מיליארדי שקלים מדי חודש.

בשנה זו יחווה אפיק החיסכון הפנסיוני הצומח ביותר בישראל מספר שינויים, בראשם תחילת הפעלת קרנות ברירת המחדל לכלל הציבור, שצפויות לקבוע נורמות תמחור נמוכות בהרבה מהקיים. שינוי אחר שקרה השנה, בשוק הפנסיוני כולו, הנו מעבר לעולם של מסלולי השקעה תלויי גיל (המודל הצ'יליאני-ישראלי), ובדרך גם אובדן יכולת - זמני, אך ארוך וניכר - של היכולת לעקוב אחר התשואות בשוק, ולהשוות בין השחקנים השונים.

בעוד שהשפעת קרנות ברירת המחדל צפויה להיות משמעותית, אך היא טרם קרתה, הרי שהשפעת הרביזיה במסלולי ההשקעות הביאה לפגיעה ממשית ביכולת להבין מה קורה במסלולים החדשים - בעיקר בשוק הגמל לתגמולים, אך לא רק - וכל גוף מנהל בחר לפעול בדרך אחרת (למשל פיצול המסלולים הכלליים או פתיחת מסלולים חדשים). זאת, במידה רבה גם בגלל הוראות האוצר, שאוסרות על פרסום התשואות של המסלולים החדשים הרבים שאין להם טרק רקורד (תשואות עבר) של לפחות 12 חודשים.

ואולם, הגם שבאוצר אוסר על השחקנים בשוק החיסכון הפנסיוני לפרסם תשואות של פחות משנה לאחור, הרי שהוא בעצמו מפרסם באתר הפנסיה נט את התשואות הללו. לפיכך, זמן קצר לאחר שפרסמנו את התשואות עד כה השנה בשוקי הפנסיה החדשה, הגמל וההשתלמות, והפוליסות המשתתפות ברווחים, אנו מביאים את נתוני התשואות של מסלולי ההשקעה תלויי הגיל בשוק הפנסיה החדשה, שמצביעים על תשואה גבוהה יותר שהושגה בהם במחצית הראשונה של 2016, לעומת כלל השוק.

על כל פנים, מה מגלים הנתונים שנאספו? קבוצת גילאי ה-50 עד 60 הנה קבוצה משמעותית של חוסכים, שיש להם אופק השקעה ארוך למדי עד הגיעם לגיל פרישה, אך שאינם צעירים וכבר לא מחזיקים באופק השקעה "אינסופי" מבחינת ניהול השקעות. בדיקת מסלולי ההשקעה לגילאים אלה מצביעה כי התשואה הממוצעת במסלולים אלה עמדה במחצית הראשונה של 2016 על רמה של 0.97%. בני ה-60 ומעלה, שכבר רואים את גיל הפרישה באופק, ולכן ההשקעות שלהם מנוהלות תוך הפחתת סיכון ניכרת, כבר צברו מתחילת השנה תשואה של כ-1.55%, בממוצע.

אגב, תשואות אלה שונות מהותית מהתשואה הממוצעת של כל שוק קרנות הפנסיה החדשות המקיפות, שהניב במחצית הראשונה של 2016 תשואה של 0.08% בממוצע.

מדוע קיים פער כה גדול? מאפייני העמיתים מצדיקים תפיסות שונות לגבי הקצאת אפיקים ונכסים של השקעה, תוך לקיחת סיכון השקעתי רב יותר בקבוצות גיל אלה (כלומר, למשל, יותר מניות ופחות אפיקים סולידיים). אך לא רק זאת, מדובר במסלולים קטנים בהרבה מהמסלולים הכלליים ההיסטוריים שעדיין מנוהלים בשוקי החיסכון לטווח ארוך, וחלקם אף ממש בהיקף נכסים די זניח.

 

חשיפה מועטה

בכל אופן, מי בולטים לחיוב בקבוצות גילאים אלה? בקבוצה של בני 50 עד 60 בולטת בצמרת קבוצת הביטוח הראל, שהמסלול ילידי שנות ה-60 שהיא מנהלת מוביל עם תשואה של כ-1.7% מתחילת השנה. אחריה, במקום השני, ניצבת כלל ביטוח, עם תשואה של יותר מ-1.4% במסלול המקביל שלה. אגב, רק הלמן אלדובי והפניקס מציגות תשואה שלילית במסלול הרלבנטי שלהן בקבוצת גיל זו.

בקבוצת גילאי ה-60 ומעלה בולטת בצמרת הטבלה כלל פנסיה של כלל ביטוח, עם תשואה של כמעט 2.4% מתחילת השנה, וזאת כפועל יוצא לתנודתיות שאפיינה את שוקי ההון בארץ ובעולם מתחילת השנה, ושהשפיעה במידה רבה יותר על המסלולים בסיכון הגבוה יותר (שלאורך שנים אמורים להניב תשואה גבוהה יותר). אחריה ניצבים המסלולים המקבילים של הפניקס, הראל ואיילון, עם תשואות של מעל ל-2% מתחילת השנה.

אגב כך, מסלולי ההשקעה בפנסיה של כלל ביטוח בולטים לחיוב במעלה דירוג התשואות - לא רק בשתי קבוצות הגיל המבוגרות יותר של החוסכים, אלא גם בקבוצת הגיל השלישית, עד גיל 50. מבדיקת נתוני התשואות עולה, כי קבוצת גילאים זו "זכתה" מתחילת השנה הנוכחית לתשואות נמוכות יותר בממוצע מאשר שתי קבוצות הגיל המבוגרות יותר.

בכל אופן, במסלולי ההשקעה בשוק הפנסיה החדשה המקיפה לגילאי עד 50 מנוהלים סכומים גדולים בהרבה מאשר במסלולים למבוגרים יותר. זאת, כפועל יוצא של גיל הקרנות החדשות, שרק החלו לקבל עמיתים חוסכים בשנת 1995, בעוד שהפנסיה התקציבית הופסקה סופית רק -2004. בכל אופן, בחינת התשואות לקבוצות גילאים אלה מצביעות על תשואות שנעות בטווח נרחב למדי של 3.09% בפסגת הדירוג: כלל ביטוח, כשאחריה מספר מסלולים של הראל עם תשואות של עד 2.3%, ומהצד השני, עם תשואה שלילית של מינוס 0.93%, ניצבת בתחתית הדירוג מגדל מקפת.

למעשה, שישה מסלולים מתוך 16 מסלולים המוצעים לגילאי עד 50 שבחנו - השיגו במחצית הראשונה של 2016 תשואה שלילית, וזאת לעומת תשואה שלילית ספורדית ביתר קבוצות הגילאים.

כך או כך, מדובר בחשיפה מועטה משי, שלא שופכת די אור על מצבם של החוסכים המבוגרים, ורק בעוד מספר שנים תהיה לשוק ולנו היכולת לבחון ולהשוות את התשואות באופן ראוי. עד אז נמשיך להיות בערפל שיצר האוצר, שמפקח על השוק.

מה עשו עד כה השנה מסלולי ההשקעות החדשים בקרנות הפנסי
 מה עשו עד כה השנה מסלולי ההשקעות החדשים בקרנות הפנסי