לראשונה זה 7 שנים: הבנק המרכזי הבריטי הוריד הריבית ב-0.25%

כיום שיעור הריבית בבריטניה עומד על 0.5% ■  זוהי הודעת הריבית השנייה מאז החלטת הברקזיט, כאשר בפעם הקודמת הריבית נותרה ללא שינוי ■ כתוצאה מההחלטה הפאונד צנח והבורסה בלונדון טיפסה

מארק קרני הקנדי / צילום: רויטרס
מארק קרני הקנדי / צילום: רויטרס

בהתאם לתחזיות האנליסטים, החליט הבנק המרכזי בבריטניה, בראשותו של מארק קרני, להוריד את שיעור הריבית בממלכה ל-0.25%. זאת, לאחר 7 שנים שבהן הריבית הייתה ללא שינוי - ברמה של 0.5%. 

זוהי הודעת הריבית השנייה מאז החליטה הממלכה להתנתק מהאיחוד האירופי, כאשר בפעם הקודמת נותרה הריבית ללא שינוי, בניגוד לציפיות האנליסטים שחזו ירידה. אז, עברה ההחלטה ברוב של 8 מחברי הבנק, מול חבר אחד בלבד שהתנגד, ותמך בהורדת הריבית ל-0.25%. בפגישה הקודמת הודיע הנגיד הבריטי כי ההחלטה לגבי הרחבה מוניטרית בממלכה תתקבל באוגוסט.

בעקבות פרסום החלטת הבנק המרכזי, צנח הפאונד ביותר מ-1% מול הדולר והעליות בבורסה בלונדון גברו. כעת נסחר מדד הפוטסי בעליות שערים של יותר מ-1.3%.

מלבד ההחלטה על הפחתת הריבית, פרסם הבנק המרכזי בממלכה כי בכוונתו לחדש את תוכנית ההלוואות הזולות הבנקים, לרכוש אג"ח קונצרניות בהיקף של כ-10 מיליארד פאונד ולהגדיל את ההרחבה הכמותית.

"הבנק המרכזי של אנגליה צריך ללמוד מניסיון הבנקים באירופה וביפן", אמר היום מייקל היוסון, האנליסט הראשי של CMC Markets, עוד בטרם פרסום ההחלטה. "ריביות נמוכות ושליליות עלולות להיות אסון לבנקים מסחריים ואנו רואים את זה היטב במגזר הבנקאי באירופה", הוסיף.

"בהודעת הריבית הבנק המרכזי האנגלי התייחס לאיזון שבין האינפלציה שצפויה לעלות עקב הפיחות בפאונד לבין החולשה בפעילות הכלכלית עקב ה-BREXIT", אמר גיא בית-אור, מנהל מחלקת מאקרו במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות. "על פי ה-BOE, כובד המשקל נמצא כיום על הפעילות הכלכלית ולא על האינפלציה שכן חולשת הביקוש המקומי, אם תימשך, עשויה להכביד בכל מקרה על האינפלציה בעתיד".

"הבנק המרכזי הבריטי אותת היום כי העלייה הצפויה באינפלציה לא תפריע לו כלל בניסיונו למתן את ההשפעות השליליות של ה-BREXIT, במיוחד לאור ההערכה כי BREXIT כאן כדי להישאר בעוד שההשפעות של הפיחות על האינפלציה הן לא יותר מזמניות", הוסיף.

גיא בית אור, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות אמר היום לאחר פרסום הודעת הבנק המרכזי האנגלי כי "לאור הנתונים אשר פורסמו במהלך השבועות שלאחר תוצאות משאל העם, אכן קיים סיכון מהותי לצמיחה באי הבריטי כפי שמשתקף בירידה החדה במדדי הסנטימנט, מדדי מנהלי הרכש והירידה בפעילות בשוק הנדל"ן.

"הבנק המרכזי הבריטי אותת היום כי העלייה הצפויה באינפלציה לא תפריע לו כלל בניסיונו למתן את ההשפעות השליליות של ה-BREXIT, במיוחד לאור ההערכה כי BREXIT כאן כדי להישאר בעוד שההשפעות של הפיחות על האינפלציה הן לא יותר מזמניות".