ותודה לאוסמה בן לאדן

אחרי שהתאומים קרסו, האמריקאים החלו לקדם פיקוח על תנועות הון

בנק HSBC / צלם: רויטרס
בנק HSBC / צלם: רויטרס

כשאוסמה בן לאדן הנחה את פעילי ארגון אל קעאידה להתרסק אל תוך מגדלי התאומים, הוא לא שיער שהוא יהיה אחראי להפיכת העולם למקום מסובך יותר עבור מעלימי מס. עד לקריסת התאומים, רשויות המס בעולם, ובעיקר הרשות האמריקאית, לא התאמצו במיוחד לחפש מעלימי מס. מי שהיה לו כסף להסתיר, הפקיד אותו במדינות כמו שווייץ שבהן הסודיות הבנקאית הייתה קדושה, וישן בשקט.

הסידור הזה היה נוח במיוחד לאמריקאים, מכיוון שהמסים הנמוכים יחסית בארה"ב ביחד עם העוצמה הכלכלית שלה הובילה לכך שבסופו של דבר, חלק גדול מהכספים שהועלמו זרמו בחזרה לארה"ב. על כל הון שהועלם על-ידי אזרח אמריקאי, היה הון של אזרח זר שהוברח מהמדינה שלו והגיע בסופו של דבר לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

כשהתאומים קרסו, התברר לאמריקאים פתאום שחלק מההון שנעלם ושזורם בשקט ובלי ביקורת משמש לעוד מטרות חוץ מפעילות עסקית ורכישת נדל"ן. זה הוביל אותם לקדם שורה של מהלכים, שהמטרה שלהם הייתה לפקח על תנועות הון. בחלקו של דבר זה היה כדי להפריע לארגוני טרור, ובחלקו של דבר, כדי להגדיל את גביית המסים בארה"ב.

מטרה נוספת של האמריקאים הייתה לחזק את מערכת הבנקאות האמריקאית. פתאום התברר להם שהבנקים האמריקאים פעלו בעמדת נחיתות לעומת בנקים משווייץ, מליכטנשטיין וממדינות נוספות. לקוחות רבים שהעדיפו שהכסף שלהם יישאר אנונימי בחרו בבנקים שווייצריים על פני בנקים אמריקאיים, דבר שהגדיל מאוד את הרווחים של השווייצריים על חשבון האמריקאים.

בעיקר אחרי שמערכת הבנקאות האמריקאית נפגעה קשה במשבר של 2008, האמריקאים החליטו לשנות את הדברים. הם החלו להפעיל לחץ על הבנקים השווייצריים שיבטלו את הסודיות הבנקאית. בכך הם נעזרו גם בשורה של הדלפות מכוונות היטב: בנקאים בכירים בבנקים השווייצריים שהבינו להיכן נושבת הרוח, החלו להדליף לרשויות המס מידע על לקוחות של הבנקים שבהם הם עבדו בתמורה לכסף ולהגנה מתביעות.

מכת התביעות פגעה ב-UBS, יוליוס בר, ולבסוף גם ב-HSBC. ברגע שהמסמכים דלפו, הבנקים השווייצריים כבר לא יכלו להכחיש שהכספים הללו נמצאים שם, וגרוע מכך, התברר כי פקידים בכירים בבנקים השווייצריים היו מעורבים באופן אישי בהסתרת הכספים. זה אפשר לאמריקאים לתבוע אישית בנקאים שווייצרים בכירים ולאלץ את השוויצרים להסיר חלק גדול מהסודיות הבנקאית.

חלק מהמידע הזה הגיע גם לרשויות המס בישראל. לאחרונה התברר כי רשויות המס קיבלו סוף-סוף גם את רשימת השמות של בעלי חשבון ישראלים שהודלפה מ-HSBC. מכיוון שעברו כמה שנים מאז שהחשבונות הללו היו פעילים, לרשות המסים צפויה עבודה קשה עד שתוכל להוכיח שהכספים הללו הועברו באופן לא חוקי או לשים עליהם את היד.

אבל בכל זאת, על עצם היכולת שלה להתקרב לנתונים ולהלחיץ את מעלימי המס שכעת צריכים לחשוב היטב היכן הם מחביאים את כספם, רשות המסים צריכה להגיד תודה רבה לאוסמה בן לאדן. 

■ הכותב מרצה במכללה האקדמית נתניה.