מכשלה בדרך לצמצום הפקקים

הסרת ברירת הניווט בווייז דרך הנתיב המהיר מביאה להגדלת העומס בכבישים

חניון הנתיב המהיר / צילום: איל יצהר
חניון הנתיב המהיר / צילום: איל יצהר

הנתיב המהיר בכניסה המזרחית לתל אביב נחשב לפרויקט תחבורתי מהמוצלחים בישראל. הפרויקט הצליח להוריד למעלה מ-8,400 רכבים ביום, אם באמצעות נהגים שהפכו לנוסעים בתחבורה ציבורית בעודם מחנים את הרכב בחניון שפירים ומשתמשים בשאטל לת"א, או על ידי שיתוף נסיעות שמקנה פטור מאגרה מאחר שרכבים פרטיים עם תפוסה של 4 נוסעים (נהג ועוד שלושה), זכאים לנסיעה חינם.

לכן, ההחלטה של הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר תוכנית להרחבת מתחם חניון שפירים בכ-2,000 מקומות חניה נוספים ובכך להכפיל את קיבולת הרכבים בחניון, הינה אך נדרשת כמענה לביקוש העולה.

פרויקט הנתיב המהיר הוכיח ללא ספק שניתן לשנות את הרגלי ההתנהגות של הנהג הישראלי ולנתק את הקשר הסימביוטי בינו לבין הרכב שלו בכניסה לתל אביב וביציאה ממנה. ההצלחה גרמה לכך שכבר היום מקודמות על ידי משרד התחבורה שלוש תוכניות נוספות לבנייה של מתחמי "חנה וסע" חדשים במיקומים אסטרטגיים בכניסות למטרופולין גוש דן: בסמוך לקיבוץ שפיים, בצומת מורשה ובמחלף מבוא איילון.

לכל אחד משלושת המתחמים העתידיים יוקצה נתיב תחבורה ציבורית מיוחד, לכל כיוון, כפי שפועל כיום הנתיב המהיר בכביש מספר 1.

לאחרונה התבשרנו שמכשלה משמעותית לפרויקט מגיעה ממקום מפתיע. חברת WAZE (ווייז) החליטה להסיר את ברירת הניווט דרך כביש הנתיב המהיר מהאפליקציה, גם למי שמסמן בהגדרות הטלפון "נסיעה בכבישי אגרה".

כידוע, וויז של גוגל הוא מונופול שרוב הנהגים מסתמכים על שירותיו וביכולתו להשפיע על שגרת יומם של משתמשי הדרך ולשנות את הרגלי הנהיגה שלנו. הסרת ברירת הניווט דרך הנתיב המהיר, מביאה לירידה במספר הנהגים המשתמשים בחלופה ולהגדלת מספר המכוניות המעמיסות על הפקקים הקשים בכניסה לעיר. משרד התחבורה שעוסק בימים אלה יותר ויותר ביצירת אפשרויות להפחתת גודש ומעבר לתחבורה חלופית על ידי שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית ונתיבי אגרה חייב להבין את האיום המהותי שצעד חד צדדי כזה יוצר לכדאיות של משקיעים אחרים להיכנס לפרויקטים שהוא מקדם.

הנתיב המהיר הוקם בשיטת בנה-הפעל-העבר (BOT) על ידי בעל זיכיון שמממן, מתכנן, בונה ומפעיל את הפרויקט לתקופה קצובה. כך גם יוקמו הנתיבים הציבוריים הבאים. יש לזכור כי הנסיעה של בעלי יכולת בכביש האגרה היא זו שמממנת חניה חינם ושאטלים ללא תשלום. איזו חברה תיגש למכרז להקמה וההפעלה של הנתיבים המתוכננים כשכבר היום היא יודעת שחלק ניכר מההכנסות שלה ייפגע בהיעדר הפנייה של הוויז לנתיב?

תוכנת הניווט של וויז מנהלת את עומסי התנועה באופן שיוצר תוואי דרך חדשים שאינם מותאמים בהכרח לתכנון תחבורתי שמבחין בין צירי תנועה לרחובות עירוניים ומנקזת רכבים לכבישים צרים שנפקקים ומועמסים בשל התנועה אליהם. וויז משנה את מפת הדרכים והסרת ההפניה לנתיב המהיר היא בבחינת התראה ראשונה לכוח שהיא צוברת מיום ליום.

האם משרד התחבורה באמת רוצה לאפשר לוויז לנהל את תרבות התנועה בישראל? האם אין לו עניין בדרך שבה וויז מנהלת את נתיבי התחבורה בארץ? טוב יעשה משרד התחבורה אם ייצא בהצהרה בקול רם וברור שאסור לאף גורם פרטי לשים מקלות בגלגלי הנתיב המהיר, גם אם מדובר בחברה בעלת אינטרס כלכלי אבל כזו שנהנית ממוניטין נהדר ומאהדה רחבה בקרב הציבור וטוב עוד יותר יעשה אם יצטרף לתביעה כדי להבטיח את עתידם והצלחתם של שלושת הנתיבים הנוספים שהוא מקדם.

הכותבת היא סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו לתחבורה, בינוי ותשתיות ויו"ר סיעת מרצ במועצת העיר