תעשיינים לרשות המסים: לבטל מע"מ ביבוא חומרי גלם ליצוא

לטענת התאחדות התעשיינים, יצואנים בינוניים וקטנים נאלצים לספוג עלויות מימון גבוהות, מכיוון שרשות המסים מחזירה להם את המע"מ רק אחרי חודשיים

סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא אניה / צלם: בלומברג
סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא אניה / צלם: בלומברג

התאחדות התעשיינים מבקשת מרשות המסים לפטור תעשיינים מתשלום של מע"מ על חומרי גלם המיובאים לישראל ומשמשים אותם ליצור של תוצרת המיועדת ליצוא.

כיום, המע"מ משולם בגין סחורות אלה בידי התעשיינים עם שחרורן בנמלים. במקרה שמדובר בחומרי גלם המשמשים ליצור של מוצרים המיוצאים מישראל - התעשיינים מקבלים מרשות המסים את החזר המע"מ ששילמו במועד שחרור הגלם בנמל. זאת, כי רוכש המוצר בחו"ל לא משלם עליו מע"מ - בשונה ממוצר שנמכר בשוק המקומי.

על פי החוק, החזר המע"מ אמור להיעשות בתוך חודש מהמועד שבו התעשיין דיווח לרשות המסים על עסקת היצוא. אלא שלטענת התאחדות התעשיינים, פערי הזמן בפועל בין מועד תשלום המע"מ לבין המועד שבו מתקבל מהרשות ההחזר שלו - משפיע על תזרימי המזומנים של חברות רבות.

בפנייתו של המשנה למנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, למנהל רשות המסים, משה אשר, הוא התריע כי בשל בעיות תזרים שאליהן נקלעות חברות, נאלצים תעשיינים לבקש אשראי נוסף מהבנקים ולספוג עלויות מימון גבוהות: "במקרים רבים שהובאו לידיעתנו, פרק הזמן שבין הדיווח להחזר המע"מ עולה על 30 יום ולעתים מגיע אף לכ-60 יום", נטען בפנייתו של גינל לאשר.

רשות המסים קבעה באחרונה "מסלול ירוק", שבמסגרתו ניתן לבצע החזרי מע"מ בתוך 6 ימי עבודה ליצואנים משמעותיים. אך לטענת התאחדות התעשיינים, מסלול זה לא עונה על הצרכים של יצואנים קטנים ובינוניים שהם הנפגעים העיקריים מהמצב הקיים: "תחנות המסים אינן ערוכות לקבל דיווחים מוקדמים, בשל הצורך של רשות המסים בהצלבה של נתוני חשבוניות מול עוסקים אחרים", טען גינל.

על רקע קשיי היצואנים בקבלת ההחזרים בזמן, התאחדות התעשיינים מבקשת מרשות המסים לבטל לחלוטין את מנגנון תשלום המע"מ וההחזר שלו במקרה של יבוא סחורות המשמשות לייצור לשם יצוא. ההתאחדות מציעה לרשות המסים לאמץ את הגישות המקלות יותר על התעשיינים והיצואנים שמונהגות במדינות האיחוד האירופאי - שבמסגרתן נקבעו מנגנונים סדורים לאי גביית מע"מ ביבוא לשם יצוא.

על פי אחת הגישות, רשות המסים תוכל להסתפק בהצהרות שעליהן יחתמו התעשיינים אודות ייעודו ושימושו של המוצר המיובא. זאת, תוך הגדרת זמן סביר עד שהמוצר שייוצר באמצעות הגלם המיובא - ייוצא, תוך תיעוד ההליכים.

מרשות המסים נמסר כי "הרשות פועלת לסייע ליצואנים ובחודש פברואר האחרון הושק מסלול מהיר להחזר מע"מ המתאים גם ליצואנים שעומדים בקריטריונים ומאפשר קבלת החזרי מע"מ בתוך שישה ימי. הפנייה המוזכרת הגיעה למנהל רשות המסים לפני מספר ימים ונבחנת בידי גורמי המקצוע".