באפט פעל: צמצם את ההחזקות ב"פצצות הזמן של השווקים"

מסמכים שברקשייר הת'אוויי הגישה לרשויות בארה"ב חושפים כי החברה שילמה כ-195 מיליון דולר כדי לסגור חוזים שמגדרים השקעות על אג"ח מוניציפליות ■ בעבר באפט התבטא בחריפות נגד שוק הנגזרים

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

מסמכים שהגישה לרשות ניירות ערך האמריקאית ברקשייר הת'אוויי, חברת ההחזקות שבבעלותו של גורו ההשקעות וורן באפט, חושפים כי היא החליטה לצמצם את החשיפה שלה לשוק הנגזרים.

נגזרים הם כלים פיננסים שמבוססים על הביצועים של נכס מסוים, למשל אופציות על מדדי בנצ'מרק או חוזים עתידיים המבוססים על מחירי סחורה מסוימת. נזכיר כי אחד הגורמים המרכזיים שהציתו את המשבר הפיננסי ב-2008 היו נגזרים מסוג חוזה החלף לסיכוני אשראי (CDS) ואג"ח מגובות משכנתאות.

באפט, התבטא בעבר בחריפות נגד הנגזרים וכינה אותם "פצצת הזמן של השווקים הפיננסים" ו"נשק להשמדה המונית". לפי המסמכים שהגישה ברקשייר לרשויות, באפט החליט לשלם כ-195 מיליון דולר במטרה לסגור חלק מהפוזיציות של החברה בחוזים שמגדרים השקעות באג"ח מוניציפליות. 

למרות שבאפט מתנגד באופן כללי לשוק הנגזרים, ברקשייר דווקא גרפה רווחים נאים מאותם נגזרים שהיא הנפיקה. לפי המסמכים שהיא מסרה, הרווח שלה מהחוזים שהיא הנפיקה כנגד חדלות פירעון של האג"ח המוניציפליות הניבו לה רווח של 103 מיליון דולר ברבעון השני, זאת בהשוואה להפסד של 36 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, לפי הערכות החברה גרפה רווחים של כ-20 מיליארד דולר משוק הנגזרים.

עם זאת, באפט וגם סגנו צ'רלי מונגר, מתנגדים לחשיפה גבוהה לנגזרים. בעבר באפט טען כי היקף החשיפה של הבנקים הגדולים לנגזרים הוא "סכנה גדולה" במקרה שבו השווקים יעצרו בפתאומיות בגלל אירוע מהותי כזה או אחר. במקרה שכזה, טוען באפט, מאבדים את היכולת לעקוב אחר מחיר הנכס וזה עלול לשבש לחלוטין את הפעילות בשוק הנגזרים.