מאבקי המס של שרגא בירן

"יש כאן חונטה שהופכת את תכנוני המס מאמצעי למטרה"

עורך דין שרגא בירן / צילום: תמר מצפי
עורך דין שרגא בירן / צילום: תמר מצפי

בעקבות הטור בשבוע שעבר, שכותרתו הייתה "העשירים מכתיבים את חוקי המס", יצר איתנו קשר בכיר לשעבר ברשות המסים. "תראה", הוא אומר, "אני לא נתקלתי בזה ברמה הרשמית, אבל יש כאן בהחלט חונטה-גילדה, תקרא לזה איך שאתה רוצה, שפשוט הופכת את תכנוני המס מאמצעי למטרה (הכוונה היא לחונטה-גילדה של עורכי הדין ורואי החשבון הבכירים - א"צ)".

הבכיר לשעבר ממשיך ושואל: "למה, למשל, צריך חברות ארנק?", ועונה: "אין סיבה אמיתית. למה זה לא מבוטל כבר עשור? אתה יודע את התשובה".

כן, גם בחוק ההסדרים הנוכחי עלה על הכתב ההכרח לטפל בחברות ארנק, אך אנחנו משוכנעים שהגילדה-חונטה, תיתן לזה לעבור שוב. אגב, לחונטה-גילדה הזאת מצטרפת גם חבורה די גדולה של עיתונאים "בכירים", או כאלה שמוגדרים "טאלנטים", המשתמשים בחברות ארנק בהמלצת רואי החשבון שלהם.

"הוויכוח האם למנהל חברה יכולה להיות דירה על שם החברה מסיט את הדיון מהטכניקה למהות", ממשיך אותו בכיר לשעבר. "מדוע שלאדם שיש לו חברת ארנק יתאפשר לקנות דירה מכספי החברה בלי לשלם את המסים כדין? התשובה של גדולי רואה החשבון היא כי זה לגיטימי. התשובה הנכונה היא שזו שערורייה שזה ממשיך להתקיים.

"מדוע שחברה תקנה דירה? איך זה קשור לעסקיה? זה לא. זה רק מאפשר תכנון מס. בקיצור, אני לא יודע אם אלה העשירים כעשירים או החונטות-גילדות שמושכות בחוטים ונאבקות מאבקים עזים ומרים ברשות המסים, שכיום לא עומד לה כוחה. ואני מודה שגם בעבר זה לא היה משהו מדהים. אני לא נאיבי, זה קשה. משום מה ענייני המס נמצאים מאחורי הקלעים ביותר מדי מקומות".

הבכיר לשעבר התייחס גם לפטור המעשי ממס שבח שהיה נהוג במשך שנים ארוכות ולניסיון לתקן את המצב ברשות המסים: "תיקון מס שבח החל בשנת 2009. ההתנגדויות של בכירים אז ברשות המסים היו לא סבירות. הטענות היו שהשינוי גדול מדי, ובכלל, למה לתקן את מס השבח אם אפשר לתקן את מס הרכישה. זה היה לפני שהמשקיעים הוקעו והושמו על חוד בכיכר העיר.

"מה שכתבת היה נכון לגמרי: זה היה פשוט עניין של אפליה נטו. אמרנו אז לשר האוצר שעדיף לוותר על גביית מס שבח של 200 מיליון שקל, כי זו בושה וחרפה, ורק הכספים שמוציאים על עורכי דין, רואי חשבון ושמאים עולים יותר - ובסוף מי שמשלם זה האזרח הקטן שאין לו כסף להשקיע בתכנון מס כזה או אחר.

"אחרי שעזבתי, אמרתי שהתיקון יעבור בסופו של דבר, אבל נישאר גם עם מס רכישה גבוה, כי יהיה קשה לוותר על הכנסות, ובסוף יוטל גם מס שבח נורמלי. אמרתי את זה בשנת 2010. לא נעים לי להתהדר בנוצות, אבל צדקתי. מס רכישה לא רק שנשאר, הוא אף עלה.

"עניין הרטרואקטיביות, וליתר דיוק העדר הרטרואקטיביות במס שבח, מקומם מאוד. אבל לפעמים עדיף כבר לצאת לדרך ולא לריב משפטית בנושא הזה. הסיבה פשוטה: נכון שזה לא ישפיע על קבלת ההחלטות של מי שיש לו דירה, אבל זה ישפיע על קבלת ההחלטות של מי שמתלבט אם לרכוש דירה".

הבכיר לשעבר גם נזף בנו: "ציינת שמיסוי הנדל"ן היה מופלה לטובה ביחס לשוק ההון. זה לא מדויק לאורך ההיסטוריה. הרי שוק ההון מוסה רק בשנת 2002. בשנת 1995 הייתה החלטה שרבין חזר בה ברגע האחרון, אבל עובדה שעד 2002 המס על שוק ההון היה אפס אחד עגול וגדול. ואם כבר היסטוריה: אתה יודע שעד שנת 2000 מס שבח עמד על 50%?! אמנם מתי מעט שילמו אותו, אבל זו ההיסטוריה".

הבכיר לשעבר גם התייחס לפסק הדין בנושא דירותיו של שרגא בירן, שישלם 10% בלבד על הכנסותיו משכירות. "בירן? אני מצטער שאני אומר את זה, אבל מי שאשם זו המערכת. גם אני הייתי חלק ממנה, וגם אני ניסיתי, ולא בהכרח הצלחנו. סליחה, אבל מאיפה הטמטום הזה של 10% מס - פסיבי או לא פסיבי? צריך לתקן ולומר, סתם לדוגמה, שהכנסה מעל 10,000 שקל בחודש חייבת במס של 35%. ואז הוויכוח האם זה עסק או לא עסק הוא הוויכוח הכי שולי כאן.

"תראה אילו מאמצים משפטיים עושה רשות המסים מול בירן, בעוד שבעצם היא הייתה צריכה לומר, עצרו, בואו נתקן את החקיקה, כי מה אכפת לי איך הוא השיג את הנכסים שלו (מניח שהכול החוקי), אבל מי שיש לו הכנסות של עשרות או מאות אלפי שקלים משכר דירה, מעניינות אותו הדקויות המשפטיות? זה שב וממחיש שהבעיה היא לא במיקרו אלא במאקרו".