מלחמות טריטוריה בין דייגים: בקבוקי תבערה והצתות

(עדכון) - בעקבות הסכמה: דייגי המכמורת חוזרים לים - דייג של המכמורתנים יתאפשר רק מעומק 30 מטר ■ ח"כ כבל: "חשוב היה גם לשמור על אוכלוסיית הדגה בים התיכון וגם על פרנסת הדייגים"

דייג ורשת / צילום: תמר מצפי
דייג ורשת / צילום: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבלהגיע ביום חמישי האחרון להסכמה עם משרד החקלאות על עדכון תקנות הדייג באופן שיאפשר את המשך פעילותם של המכמורתנים, הגוררים רשתות על קרקעית הים, כאשר התקנות יגיעו לאישור סופי של ועדת הכלכלה בתחילת חודש ספטמבר.

לפי הסכמה זו, אחרי מספר דיונים סוערים בוועדת הכלכלה ובהליכים בבג"ץ על עומק הדייג וגודל העין ברשת, יכולים בעליהן של 24 ספינות המכמורת, לשוב ולעבוד בים לאחר הפסקת הדייג במשך יותר מחודשיים וחצי, ללא שניתן פיצוי לדייגים.

ח"כ כבל, יחד עם משרד החקלאות, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, העבירו ביום חמישי הודעה לבג"ץ, כי דייגי המכמורת יכולים לחזור ביום ראשון (היום) לים, וההגבלות ברישיונות הדייג לשנת 2016 מבוטלות. על-פי ההודעה, לאחר שיועברו התקנות ייאסר הדייג עד עומק 40 מטר מחוף דור צפונה; מחוף דור דרומה עד בת-ים יתאפשר דייג מעומק 30 מטר ומעלה ביום ובלילה; מחוף בת-ים דרומה יתאפשר דייג ביום מעומק 30 מטר ומעלה ביום, ובלילה מעומק של 25 מטרים ומעלה.

מלבד עומק הדייג סוכם, כי גם באזורים המותרים לדייג ייאסר דייג באזור גבעות הכורכר הסמוכות לחוף. כמו כן יושבת הדייג לחודשיים בשנה, כדי לאפשר את חידוש אוכלוסיית הדגים, וכמו כן יוגדל גודל עין הרשתות. עוד סוכם כי דייגי המכמורת הצפוניים יקבלו פיצוי של 16 מיליון שקל בתמורה ליציאתם מהים. התהליך יהיה הדרגתי ובמהלכו יתבצעו מחקרים מלווים - הכל תוך כדי בקרה ופיקוח של ועדת הכלכלה.

משרד החקלאות הוציא הגבלות קשות על דייגי המכמורת כבר בתחילת השנה, והכניס את המגבלות כתנאי בחידוש רשיונות דייג, למרות שהתקנות עדיין לא עברו בוועדת הכלכלה. ההסכמה מאפשרת המשך פעילות הדייגים בלי להגיע להמשך דיונים בבג"ץ.

יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל: "הודעתי מראש מספר פעמים בוועדה שאף אחד לא ייצא עם מלוא תאוותו בידו מהעברת התקנות. הייתי חייב לשמור במקביל הן על אוכלוסיית הדגים בים, והן על פרנסתם של הדייגים ובתוך כל זאת על האינטרס הציבורי. חבל שזה לא נעשה קודם, אך אני משוכנע שהצלחתי לגשר בין הצדדים בצורה האופטימלית".

בדיונים בוועדות ובהליכים המשפטיים עלתה טענה, שהגבלות הדייג לעומק של 30 מטרה ומעלה מסייעת בעקיפין לקבוצות העוסקות בגז טבעי. הנימוק לטענה זו הוא, שצנרת הגז הטבעי עוברת בעומק של 30 מטר, החל מאשדוד בדרום ועד חוף דור בצפון, וסילוק המכמורתנים מעומק זה ישחרר את צנרת הגז מחשש פגיעה של גרירת מכמורת ומגע עם צנרת הגז.

בין קבוצות דייגים שונות התגלעו לאחרונה סכסוכים קשים, ובעיקר בין דייגי החופים לבין דייגי המכמורת, וזאת על שדות דייג שהיו בחפיפה בין שני סוגי הדייג, שהם בעיקר בעומק של 15 מטר ויותר. גם דייגי הספורט, הדגים בצלצל, יצאו נגד איסור הדייג בחודשים אפריל-מאי.

שלשום (ו') בלילה נזרק בקבוק תבערה לספינה של אחד ממובילי מאבק המכמורתנים, דן בילו, שעגנה בנמל יפו, אולם השריפה כובתה מיד. אתמול (שבת) בלילה הוצת מחסן רשתות המכמורת שנמל יפו, ומחצית הרשתות נשרפו. מחיר רשת מכמורת הוא כ-20 אלף שקל. המשטרה פתחה בחקירה אולם עד כה לא נעצרו חשודים בהצתות.