דיווחים: קובי אלכסנדר ישוב לארה"ב מנמיביה ויעמוד לדין

CNBC: מנכ"ל קומברס לשעבר יתייצב מחרתיים בבימ"ש בניו-יורק ויודה באשמה בסעיף אחד ■ הואשם במניפולציה במחירי מימוש אופציות, הלבנת הון וניסיון שוחד

קובי אלכסנדר / צלם: בלומברג
קובי אלכסנדר / צלם: בלומברג

קובי אלכסנדר, היו"ר והמנכ"ל המיתולוגי של חברת ההיי-טק קומברס טכנולוג'י, הסכים לחזור לארה"ב ולעמוד למשפט פלילי - כך דיווח היום (ב') אתר האינטרנט של CNBC. לפי הדיווח, אלכסנדר יתייצב כבר מחרתיים לדיון בבית משפט בניו-יורק ויודה באשמה בסעיף אישום אחד.

אלכסנדר, בן 64, חי בעשור האחרון במדינת נמיביה שבאפריקה, לאחר שברח לשם ב-2006 בעקבות התפוצצות פרשת שינוי תאריכי מימוש האופציות בחברת קומברס (בקדייטינג), אותה הנהיג. לפי CNBC, הוא יחזור לארה"ב בתום משא-ומתן חשאי שנערך בין עורכי דינו לבין משרד המשפטים האמריקאי וממשלת נמיביה, אשר הסתיים בעסקת טיעון.

לאחר בריחתו לאפריקה, הואשם אלכסנדר בארה"ב בביצוע מניפולציה במחירי מימוש האופציות של קומברס, שהכניסה לבעליהן מיליוני דולרים. בנוסף הוא הואשם בהלבנת כספים לאחר שהעביר מיליוני דולרים לחשבונות בנק בישראל, וכן בניסיון לשחד את סמנכ"ל הכספים של החברה כדי שייקח את מלוא האחריות על עצמו.

הן סמנכ"ל הכספים, דיוויד קריינברג, והן היועץ המשפטי של החברה, ויליאם סורין, הודו בעבר בעבירות הקשורות לפרשת הבקדייטינג, ונידונו למאסר בשל כך בארה"ב.

יש לציין כי במקביל להליך הפלילי שניהלה נגדו מדינת ניו-יורק, התנהל נגד אלכסנדר גם הליך אזרחי מטעם רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), שהסתיים ב-2010 בהסדר פשרה בין הצדדים. במסגרת אותו הסדר הסכים אלכסנדר לשלם סכום של כ-54 מיליון דולר, שכלל קנס של 6 מיליון דולר, רווחים של 26.2 מיליון דולר וריבית של כ-21.4 מיליון דולר.

במקביל לתביעת הרשויות בארה"ב, הגישו בעלי מניות תביעה ייצוגית כנגד קומברס, אלכסנדר ובכירים נוספים בחברה, בטענה כי ההונאות ברישום מיליוני האופציות יצרו להם הפסדים כספיים כבדים. תביעה זו יושבה גם היא ב-2010 עם פיצויים של 225 מיליון דולר לתובעים, מתוכם שילם אלכסנדר עצמו 60 מיליון דולר, כאשר את יתרת הסכום שילמה קומברס.