S&P: הסיכונים לצמיחה העולמית לאורך זמן גדולים

חברת הדירוג אספה ממצאים על הניסוי הכלכלי הגדול מאז שנות ה-30' ■ "הריבית השלילית משיגה את מטרתה באירופה, אך מגדילה את הסיכונים לצמיחה הנמוכה בלאו הכי"

מריו דרגי / צילום: רויטרס
מריו דרגי / צילום: רויטרס

הניסוי הכלכלי הגדול מאז השפל הגדול של שנות ה-30 צובר תאוצה ועדיין אין ממצאים אמפיריים חד משמעיים על השלכותיו. מחד, בארה"ב טוענים מרבית הכלכלנים כי הריבית האפסית (ריאלית היא שלילית) בצירוף הרחבה כמותית משמעותית הצילה את ארה"ב (וכנראה את העולם) מגלישה למשבר קטסטרופלי אולם מנגד יש הטוענים כי השוק לא מתנקה מהשקעות רעות ומחדלויות פירעון של חברות וכלכלות שאין להן מקום בעולם המודרני - כך שבסיכומו של יום מתנפחת לה בועה שכשתתפוצץ היא תגרום נזקים סביבתיים מחרידים.  

כלכלני חברת הדירוג S&P מפרסמים זה תקופה שורה של מחקרים עם ממצאים ראשוניים על הניסוי הגדול שהדור שלנו נמצא במרכזו. "הבנקים המרכזיים באירופה, דנמרק, שוודיה, שוויץ ויפן יישמו מדיניות של ריבית שלילית. מדינות בהן מיושמת מדיניות ריבית שלילית מייצגות באופן מצטבר כ-25% מהתמ"ג העולמי וקרוב לכ- 500 מיליון איש חיים בהן.

"למדיניות קיצונית זו תהיה השלכות מכוונות ולא מכוונות על השווקים, משקיעים, צרכנים וקובעי מדיניות. באשר תהיה מטרת מדיניות הריבית השלילית: התמודדות עם רמת אינפלציה נמוכה, בלימת התחזקות המטבע או עידוד הצמיחה, חוסר הוודאות של השלכות יישום מדיניות זו יישאר". כותבים כלכלני  S&P.

מהמחקר של S&P עולה כי באירופה נראים סימנים המצביעים שהריבית השלילית משיגה את האפקט הרצוי, בין אם באמצעות עידוד מתן אשראי בנקאי או החלשות של האירו - שהם בעלי השלכות חיוביות על הפעילות הכלכלית.

לעומת זאת, אין כמעט עדויות המצביעות על ממצא דומה לגבי ביצועי הכלכלה ביפן. יתרה מכך, התנהגות היין היפאני לא הייתה כמתוכנן וככל הנראה התחזקות המטבע הגבילה עוד יותר את השפעת הריבית השלילית.

יישום מדיניות של ריבית שלילית לאורך זמן עלול לפגוע ברווחיות הבנקים, ובכך להחליש את אחד ממנגנוני האשראי, שעשוי לסייע בהמרצת הפעילות הפיננסית. המרדף אחר תשואות גבוהות יותר עלול להגדיל הן את רמת הסיכון של המלווים והן את נטל החוב של חברות לא פיננסיות. שיעור ריבית שלילית יוביל ללקיחת סיכון מופרזת, אשר עלולה ליצור לחץ אשראי ודיפולטים אפשריים, אשר הם עצמם עשויים לפגוע בכלכלה ולייצר צורך לתמריצים נוספים.

הסביבה הפוליטית מקשה על יישום המדיניות הפיסקאלית שנועדה לתמרץ כלכלות, ומובילה לעלייה בשימוש בכלים מוניטארים, כמו גובה הריבית השלילית. "מצב זה של שיעור ריבית שלילית מתקיים אף על פי שמדיניות פיסקאלית עשויה להיות כלי אפקטיבי יותר, ללא תוצאות לא מכוונות של הגדלת פרופיל סיכון ההשקעה של מנהלי נכסים, חברות ביטוח, קרנות פנסיה וכו'".

בחברת הדירוג מציינים כי רמת חוסר הוודאות של מדיניות הריבית השלילית עלתה על רקע ההחלטה של בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופאי, החלשות הפאונד וההקלה הכמותית עליו הכריז הבנק המרכזי של אנגליה בתחילת אוגוסט. אף על פי שמדיניות הבנק המרכזי באירופה מכוונת בעיקר להחלשות של האירו מול הדולר, העובדה שמטבע נוסף נחלש מול הדולר עשויה להקשות על תוכנית הבנק המרכזי.

 

אחת מההשלכות שאנו בוחנים כנקודת מוצא לדירוגים הינה הרגישות בסביבה המאקרו כלכלית והפיננסית אשר עשויה לעוות את הביקוש וההיצע לאשראי ובהמשך להוביל לבועות נכסים. בועות אלו אינן מחזיקות לאורך זמן ועלולות להוביל לשיבושים בזרימת האשראי. התוצאה מכך היא, להערכת כלכלני S&P, שרמות הצמיחה הנמוכות יתערערו עוד יותר.