ג'ורג' חורש הוא הרוכש של מתחם צריפין תמורת 386 מיליון שקל

(עדכון) - צינורות הודיעה כי מכרה קרקע בשטח של כ-180 דונם באזור צריפין ■ מעריכה כי העסקה תניב לה רווח הון של כ-300 מיליון שקל לפני מס

ג`ורג` חורש / צילום: תמר מצפי
ג`ורג` חורש / צילום: תמר מצפי

הסכם למכירת זכויות בקרקע ב"מתחם צריפין", עליו דיווחה הבוקר (ד') חברת צנורות המזה"ת , צפוי לייצר לה רווח מרשים בהיקף של 300 מיליון שקל (לפני מס). הדיווח הוביל לעליה חדה במניית החברה, שלקראת סיום המסחר הגיעה לכ-60% (במחזור לא גדול) ומשקפת שווי חברה של כ-300 מיליון שקל. מניית גאון אחזקות, בעלת השליטה בצנורות, קפצה בכ-10% במחזור מסחר קטן.

ההסכם עליו חתמה צנורות, כולל מכירת שטח של כ-180 דונמים תמורת 386 מיליון שקל לרוכש ששמו לא נמסר, באזור התעשייה ניר צבי הסמוך לרמלה ומוכר כחלק מ"מתחם צריפין", שם פועל מפעל החברה.

רוכש המתחם הוא ג'ורג' חורש, אחד מאנשי העסקים הבולטים והעשירים בישראל, עם החזקות בתחומי הרכב, הנדל"ן וההיי-טק.

חורש הוא בעל הזיכיון לייבוא רכבי טויוטה באמצעות חברת יוניון מוטורס, ובנוסף בין היתר הוא מחזיק בזיכיון של רשת האופנה H&M בישראל וכן הוא בעל השליטה בחברת מקסימה העוסקת ביצור גזים תעשייתיים ורפואיים וביבוא גזים מיוחדים ואשר נסחרת בבורסה בשווי של כ-270 מיליון שקל.

מלבד זאת לחורש עסקי נדל"ן פרטיים רבים שחלקם ייצרו לו לאורך השנים רווחים גבוהים.

בשנה שעברה מכר חורש לענקית הגנריקה טבע מגרש ברעננה להקמת מטה החברה, בהשקעה כוללת שהוערכה בכחצי מיליארד שקל. מגרש זה הוא חלק ממתחם ענק אותו רכש חורש ב-2010 מידי חברת קומברס תמורת קצת יותר מ-100 מיליון שקל.

בתחילת השנה עלה חורש לכותרות כשרכש יחד עם קבוצת תדהר זכויות במתחם הסיטי בגבעתיים תמורת 256 מיליון שקל מידי יורוקום נדל"ן של שאול אלוביץ'.

בצנורות ציינו כי לצורך המשך פעילותה במקום, היא חתמה על הסכם שכירות תמורת דמי שכירות שנתיים של 17.5 מיליון שקל בתוספת מע"מ והפרשי הצמדה לתקופה של שנתיים, עם אפשרות להארכה עד 5 שנים. בחברה הוסיפו כי בכוונתה "להמשיך בפעילות הפלדה בתקופת השכירות.

במקביל, החברה בוחנת הקמת מפעל פלדה מתקדם וחדשני באזור עדיפות לאומית בדרום הארץ".

צ'ק של 90 מיליון ש'

במועד חתימת ההסכם העביר חורש המחאה על סך 30% מהיקף התמורה לחשבון נאמנות עד להסרת השעבודים על הקרקע. היתרה תשולם תוך חצי שנה ממועד השלמת העסקה, הכפופה להסכמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

גיא רגב, מנכ"ל צנורות המזה"ת וגאון אחזקות, מסר היום כי "ההון העצמי של צינורות המזה"ת יעמוד לאחר העסקה על מעל חצי מיליארד שקל והחוסן הפיננסי יאפשר להישיר מבט לעתיד ולהמשיך ולהוביל את תחום תשתיות המים והזורמים בארץ ובעולם".

רגב הוסיף כי המכירה מהווה חלק מהאסטרטגיה של גאון אחזקות "למיקוד פעילות הקבוצה בתחום תשתיות המים והזורמים ולמימוש האחזקות שאינן בתחומי הליבה והנדל"ן שבבעלותנו". עוד עדכנו היום בצנורות על כניסתה לתוקף של התחייבות גאון אחזקות לתשלום תנאים מיוחדים לפי הסכם קיבוצי מיוחד לעובדי צנורות שנחתם בינה לבין ההסתדרות וועד עובדי החברה בסוף 2013, וזאת במקרה בו צנורות לא תעמוד בהתחייבויותיה כלפי העובדים והפורשים.

שחיקה בהכנסות

צנורות המזה"ת עוסקת בייצור, ייבוא ושיווק צינורות פלדה, ייצור מערכות צנרת פלסטיק, שירותי גילוון, פיתוח, ייצור ושיווק מגופי מתכת, מדי מים, מערכות השקיה, ברזים ואביזרים לאינסטלציה ביתית. בעלת השליטה גאון אחזקות נמצאת בשליטת קרן ההשקעות ויולה. ויולה רכשה את השליטה בגאון אחזקות מידי משה גאון בחודש מאי 2013 במהלך שמנע הסדר חוב בקבוצה וכלל השקעה של 70 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות.

בשבוע שעבר סיכמה צנורות את הרבעון השני של השנה עם שחיקה של 13% בהכנסות שהסתכמו ב-90 מיליון שקל, ולמרות צניחה של 70% ברווח התפעולי לפחות מ-2 מיליון שקל, הצליחה לשמור על יציבות ברווח הנקי שעמד על סכום דומה.

בסיכום מחצית השנה, הכנסותיה ירדו ב-8% ל-191 מיליון שקל, אולם היא נהנתה מרווח הון בהיקף של 14 מיליון שקל בעקבות מכירת קרקע באזור התעשייה בעכו שסייעה לה להציג זינוק של 150% ברווחיה לתקופה זו לרמה של 17 מיליון שקל.