ראש ממשלת יפן התחייב להשקעה של 30 מיליארד דולר באפריקה

ההשקעה, שתתפרס על פני 3 שנים, תכלול 10 מיליארד דולר בתשתיות ■ "אני מצפה שיתרת הסכום תגיע בצורת השקעות מהמגזר הפרטי", אמר שינזה אבה בביקור בניירובי

שינזו אבה / צילום: רויטרס
שינזו אבה / צילום: רויטרס

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר היום (ש') למנהיגים אפריקאים, כי ארצו תקצה 30 מיליון דולר בכספי סיוע ציבורי ופרטי לפיתוח תשתיות, חינוך ובריאות ביבשת.

יפן, הענייה במשאבים, מתעניינת זמן רב במשאבים הטבעיים העשירים של אפריקה, ובמיוחד מאז שזינקה התלות ביבוא גז טבעי ונפט אחרי האסון הגרעיני בפוקושימה ב-2011, שבגללו נסגרו כמעט כל הכורים הגרעיניים ביפן.

אבה, בביקור בבירת קניה ניירובי, לצורך השתתפות בכנס טוקיו הבינלאומי לפיתוח אפריקה (TICAD), השישי במספר, אמר כי החבילה תתפרס על 3 שנים החל מהשנה, ותכלול 10 מיליארד דולר לצורכי פרויקטים בתחום התשתיות, שייצאו לפועל בשיתוף עם אפריקן דיוולופמנט בנק.

"בשילוב עם השקעה מהסקטור הפרטי, אני מצפה שהסך יגיע ל-30 מיליארד דולר. זוהי השקעה של הבעת אמון בעתידה של אפריקה, השקעה שמיועדת לאפשר ליפן ולאפריקה לצמוח יחד", אמר אבה בפני פורום של יותר מ-30 ראשי מדינות וממשלות מרחבי אפריקה. 

30 המיליארד שעליהם הוכרז היום הם תוספת ל-32 מיליארד דולר שהתחייבה יפן להעביר לאפריקה במהלך תקופה של חמש שנים במפגש TICAD האחרון ב-2013. לדברי אבה, 67% מסכום זה כבר הועברו לפרויקטים שונים.

"ההתחייבות החדשה מהיום תגדיל ותרחיב את אלו שניתנו לפני 3 שנים. המניע הוא התרחבות ואיכות", אמר אבה. 

ההשקעה הישירה הכוללת של יפן באפריקה הסתכמה ב-1.24 מיליארד דולר ב-2015, ירידה לעומת כ-1.5 מיליארד דולר ב-2014, כך לפי נתוני ארגון הסחר החיצוני היפני, שאינו מספק פירוט לפי מגזרים.