החמקן הרוסי: נחשף אחד ממטוסי הקרב המתקדמים בעולם

הוא נחשב לאחד ממטוסי הקרב הטובים והמתקדמים בעולם, שלא נופל ברמתו ממטוסי ה-F-35 החדשים של צה"ל וצבא ארה"ב ■ הכירו את מטוס הקרב החמקני החדש של רוסיה שנחשף השבוע לראשונה

מטוס קרב רוסי סוחוי Su30 עסקת נשק איראן / צילום: וידאו
מטוס קרב רוסי סוחוי Su30 עסקת נשק איראן / צילום: וידאו

משרד ההגנה הרוסי חשף השבוע תמונות ראשונות של מטוס הדור החמישי הרוסי, הסוחוי T-50. החשיפה של הרוסים נעשתה בסרטון מושקע לרגל יום השנה לחיל האוויר הרוסי. ההתרגשות הגדולה נובעת מכך שעד היום "החמקן הרוסי", כמעט ולא זכה לחשיפה וליחסי ציבור.

המטוס נחשב למטוס מהדור החמישי, ויש לו לפחות שני סגנונות של צביעת הסוואה. על פי המידע שכן דלף מדובר במטוס שהמהירות המרבית שלו היא 2,000 קמ"ש וטווח הטיסה שלו עולה על 5,000 ק"מ בלי צורך בתדלוק אווירי. ברוסיה טוענים שהוא מסוגל לשאת חימוש במשקל 7 טון, כולל טילי אוויר-אוויר מתקדמים ומגוון רחב של פצצות חכמות. על פי הרוסים, ה-T-50 מסוגל לאסוף מודיעין באופן עצמאי, לשדר אותו לכלים נוספים ואף "לנהל מלחמת סייבר באוויר", יכולות מקבילות לאלו של ה-F35 האמריקאי

גורמים בארה"ב ובאירופה טוענים שהקפיצה הטכנולוגית אינה גדולה כפי שמציגים זאת הרוסים. על פי המקורות האלה, המנוע הוא לא יותר ממנוע משופר של סוחוי 35 והחמקנות שלו נופלת מזו של המתחרה האמריקאי. גם במדד "גילוי אובייקט על ידי מכ"ם" הוא נופל לעומת החמקן האמריקאי האף-22 והאף-35.

גם במדד המחיר יש כמה סתירות מעניינות, וזאת משום שה F-22 עולה כיום כ-140 מיליון דולר .ה F-35 עלה בתחילת הדרך 150 מיליון, וכיום פחות מ-100 מיליון. לטענת הרוסים, ה-T-50 יעלה רק 50 מיליון, וטכנולוגיה חדשה של מטוס שמיוצר מאפס זה לא סיפור זול. אבל נזכיר שוב: המידע אינו רשמי ואינטרסים יש בשני הצדדים.